Nou idd.. Bij mijn oma is het standaard 25 graden. Doe ik altijd stiekem terug draaien als ze niet kijkt Of laagjes zodat ik wat uit kan trekken..
Ik het inderdaad een jaar zo gedaan zoals je beschrijft. En door hem uit te zetten merk ik dat ik juist minder verbruik. Zoals ik ergens aangaf, 75 euro voor gas EN electra.
Wij zitten op 90 euro voor electra en 135 verwarming (stadverwarming) per maand. En zijn alles behalve zuinig met energie. Ik denk dat als ik bewust op ga letten ik hier wel 25 tot 30% op kan besparen. Maar die maandbedragen zijn zo afhankelijk van veel factoren dat het haast niet te vergelijken is. (woonoppervlakte, gezinsamenstelling, energielabel woning, hoeveel het gezin thuis is enz.)
Als ik de cv aan laat verbruik ik volgens Toon ongeveer 12 kuub par dag. Als ik hem aanzet op de uren dat ik thuis ben ongeveer 7 kuub. Gemeten als het buiten 6 graden is. Dus bij ons gaat hij altijd uit. Als we thuis zijn staat hij op 19 graden. Zodra de jongens in bed liggen doe ik hem al uit.
Heb je ook eens geprobeerd de thermostaat 3 graden lager te zetten in de nacht en als je weg bent ipv helemaal uit? en zo ja wat is het verbruik dan? Wel leuk zo een Toon waar je dat allemaal op terug kan zien trouwens.
Met die extreme van vorige week stonden de radiatoren op de kamers van de kinderen de hele dag aan... anders was het daar 10 graden. De wind stond precies op hun kant.
Sorry, was Idd niet helemaal duidelijk. Met het 12 kuub verbruik alsv ik hem in de nacht aan laat bedoel ik dat hij dan op 16 graden staat.
Ik ga morgen overdag eens testen met 18 graden, een graad of 4,5 lager als wat ik normaal aangenaam vind. Maar volgens mij wel heel gemiddeld als ik hier zo lees.
Dit idd. En soort benauwd. Terwijl ik echt een mega kou kleum ben. En als de verwarming wat hoger staat krijg ik ook snel last van hoofdpijn, droge huid en droge keel. Volgens mij is het echt super slecht voor je huid als de verwarming standaard op 22 of hoger staat. Mijn oma had de verwarming ook altijd op 23 graden staan dag en nacht. Vreselijk. Nee ik trek echt liever lekkere pantoffels en een dik vest aan. En mn slaapkamer moet gewoon koud zijn.
Nou dan zou ik eerst eens starten met 20. Dat is officieel ‘kamertemperatuur’. Kun je trouwens geen poll toevoegen aan je topic?
Ik heb altijd begrepen dat het beter is om niet je CV helemaal uit te zetten of heel laag te zetten, omdat het veel energie kost om dan weer helemaal op te moeten warmen. Hier staat ie overdag en ‘s avonds op 20 en ‘s nachts op 18.
S nachts op 15.5 en overdag van 07.00 tot 09.00 op 20.5 en dan om 17.00 tot 20.30 ook op 20.5 daar tussen weer op 15.5 In het weekend gaat hij tussen de middag soms ook aan. Warmte blijft hier lang hangen. Helemaal als het zonnetje schijnt. (Tuin op het zuiden) Boven geen verwarming aan. Behalve dan met extreme kou zoals vorige week. Vakantie gaat hij sowieso helemaal uit. Onze thermostaat staat gekoppeld met een app op mijn telefoon. Dus als we weg zijn geweest zet ik hem een uurtje van te voren aan, ideaal
Ik zal eens kijken of een poll achteraf nog mogelijk is. Hij staat nu op 18 maar ben de hele ochtend al druk in de weer met schoonmaken en paasversiering. Als ik straks ga zitten komt het moment van de waarheid