Hoe hoog staat jouw verwarming?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mop81, 4 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Is echt heel ongezond. Sowieso vocht. Ook al lucht jij dagelijks, als de buitenlucht al vochtig is, praktisch hele herfst en winter, dan helpt het helemaal niks om te luchten. In ieder geval niet om vocht kwijt te raken want die haal je dan net zo hard weer binnen.
    Luchten is dan goed voor de verse lucht en om co2 eruit werken maar verder niet. Het vocht blijft (vaak onzichtbaar,) in huis.
    Wanneer je het vocht op muren en ramen ziet ben je eigenlijk al te laat. + vochtige lucht in huis zorgt er ook voor dat het langer duurt voordat de ruimte verwarmd is . Het kost extra gas om vochtige lucht te verwarmen.
    Daarom.is het goed om in ieder geval een paar graden te stoken. Door te stoken krijg je het vocht uit je huis.

Daarnaast is de lage temperatuur heel slecht voor je lichaam. Je ademhaling gestel komen zwaar onder druk te staan. Grotere kans op astma en andere longklachten.
    Ook Grotere kans op vasculaire klachten. Hart en vaten en helemaal wanneer de temperatuur onder de 15 komt.
    Virussen doen het ook goed bij die temperaturen.
    Bij mensen die in lagere temperaturen in huis wonen is bekend dat er een hogere sterfte en ziekte cijfers zijn

Echt echt niet gezond.

2. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.296
    1.321
    113
    Vrouw
    Ik heb echt geen vocht in dit huis en ik stook al 8 jaar echt maar zeer zelden boven (badkamer en werkkamer toevallig wel maar onze slaapkamer is echt al jaren niet gestookt) maar goed de temp komt hier ook nooit onder de 16 heb ik gemerkt.

3. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.467
    8.617
    113
    Vrouw
    Oh drama is dat zeg! Hier ook, dus we hebben m weggehaald:| Durfde niet eens meer te douchen!

tuc vindt dit leuk.
  4. tuc

tuc Niet meer actief

Dat kan hier dus niet vanwege de GGD, ik ben verplicht op elke verdieping een rookmelder te hebben. Batterijen eruit kan ook niet, want een collega vroegen ze op het knopje te duwen om te testen of hij het doet.

5. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.467
    8.617
    113
    Vrouw
    Oeps haha, ja snap ik! Ik wil m eigenlijk ook terug hoor, maar dat ding gaat dus af van die douche, maar ook gerust midden in de nacht terwijl er niks aan de hand is. Je schrikt je dan echt helemaal de rambam en mn hart zit dan echt in mn keel. Rotdingen. Maarja, stel dat er wel wat is… misschien moeten we gewoon een ander merk.

tuc vindt dit leuk.
  6. Pompidom

Pompidom Actief lid

6 jul 2021
    315
    164
    43
    Vrouw
    Er is een verschil tussen rook en hittemelders, er zijn ook brandmelders die allebei hebben. In dit geval heb je misschien een rookmelder... kan het vervangen zeker waard zijn. En zonder brandmelders leven zou ik niet aanraden ;)

Bloempjelief vindt dit leuk.
  7. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Voor iedereen is een rookmelder op iedere verdieping verplicht.

Sado vindt dit leuk.
  8. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.467
    8.617
    113
    Vrouw
    Maar hier komen ze het niet controleren, bij een gastouderbureau wel.

tuc vindt dit leuk.
  9. Mar76

Mar76 Actief lid

4 mrt 2011
    223
    107
    43
    Zuid-Holland
    Je zegt veel goede dingen, maar 1 ding klopt niet: ook in de winter voer je vocht af door te ventileren ook zonder te stoken. De buitenlucht is inderdaad heel vochtig in de winter qua absolute vochtigheid (hoeveel gram vocht er in de lucht zit) Voor je huis en gezondheid is echter de relatieve vochtigheid van belang (hoeveel gram vocht er in de lucht zit t.o.v. het maximum bij een bepaalde temperatuur). Warme(re) lucht kan veel meer vocht bevatten dan koude lucht. Voorbeeld: als het buiten 5 graden is met 95% luchtvochtigheid en binnen is het 15 graden, dan zal de luchtvochtigheid van de buitenlucht die naar binnen dalen naar zo’n 55%. Als je net gedoucht hebt (luchtvochtigheid in badkamer richting 100%) kan je dus daar wel vocht afvoeren ook in de winter. Als de temperatuur binnen hoger is voer je wel meer vocht af, dat wel.

Vanaf een langdurige luchtvochtigheid van ca. 80-85% kunnen schimmels gaan groeien, dat wil je voorkomen die zijn inderdaad slecht tot heel slecht voor de gezondheid (afhankelijk van het soort). Welke binnentemperatuur daar voor nodig is (om 85% luchtvochtigheid te halen) verschilt per huis. Niet perse al vanaf 15 graden, maar de kans neemt dan wel toe, zeker bij oudere huizen die niet overal goed geïsoleerd zijn.

Ventileren is altijd heel belangrijk: in de keuken, badkamer en ruimte waar je de was droogt zorgen voor afvoer van vieze natte lucht en in slaapkamers en woonkamer zorgen voor toevoer van schone lucht en dus relatief droge lucht (zodat CO2 ed goed blijft en vocht en vieze lucht afgevoerd wordt). En dit moet eigenlijk 24 uur per dag, maar dat is in oudere huizen zonder ventilatieroosters en mechanische afzuiging vaak lastig. Dan zouden de ramen eigenlijk 24/7 op een heel klein kiertje moeten staan.

Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik zie het vanuit mijn werk vaak fout gaan vandaar dat ik het niet kon laten :oops:.

10. Mar76

Mar76 Actief lid

4 mrt 2011
    223
    107
    43
    Zuid-Holland
    En on topic: beneden hebben wij de verwarming als we thuis zijn meestal op 18,5 staan. Met een warm vest en sloffen goed te doen. Boven stoken we pas als het onder de 15 komt, maar dat gebeurt bijna nooit, want goed geïsoleerd huis. Vorige winter hadden we vaak 18 graden, maar dat vind ik net te koud, ook met sloffen en vest.

11. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.023
    3.257
    113
    Bij ons staat hij op 18,5 of 19.
    Het lastige vind ik alleen dat het op mijn werk 23/24 graden is, en daar kan ik niets aan doen. Als ik gewerkt he, vind ik het thuis echt heel fris en draag ik een thermolegging en dikke truien. Als ik dan weer een paar dagen vrij ben, vind ik het thuis in mijn normale kleding weer comfortabel, maar dan heb ik het op mijn werk weer bloedheet...

12. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Maar als er brand komt en ze zitten er niet zou het wellicht wel gevolgen kunnen hebben.

Bloempjelief, Sado en liefkleintje vinden dit leuk.
  13. Mar76

Mar76 Actief lid

4 mrt 2011
    223
    107
    43
    Zuid-Holland
    Dit inderdaad, sinds een paar jaar voor ieder huis verplicht. En niet voor niets: de meeste doden bij brand komen door rookvergiftiging, en als je slaapt merk je daar vaak niets van.

14. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.467
    8.617
    113
    Vrouw
    Sinds dit jaar toch?

15. Mar76

Mar76 Actief lid

4 mrt 2011
    223