Wij hebben geen verwarming aan. Onze woning is een tussenwoning. Als we het te koud hebben zelfs met een maillot, pantoffels en een dikke trui (meestal December of Januari), dan gaat de verwarming op 20 graden overdag, maar alleen in de kamer of kamers waar we aanwezig zijn. Alle andere kamers blijft de verwarming uit. 's Nachts gaat in die kamer(s) waar we overdag veel zijn de verwarming dan op 12-15 graden, want als het meer afkoelt dan dat duurt het veel te lang om het weer op te warmen (echt de halve dag). In de andere kamers staat nooit een verwarming aan, in de hallen ook niet, en in de slaapkamer sowieso nooit: 's nachts hebben wij het eerder veel te warm dan te koud, dus zelfs in de winter is daar de verwarming uit en het raam open (en slapen wij onder een zomerdekbed). Nu met de zwangerschap heb ik het alleen nog maar warmer: ik slaap nog steeds de halve nacht zonder dekbed (alleen de hoes).
's nachts en overdag als er niemand thuis is op 16. Als ik overdag thuis ben rond 18/19. 's Avonds en in het weekend op 20.
Overdag op 19/20 graden ligt eraan hoe koud het buiten is. 's Avonds om 7 uur zet ik hem meestal op 17 graden, en pak dan een deken. Wij hebben alleen de verwarming in de woonkamer, bijkeuken (poezenhok) en de badkamer aan, op de slaapkamers vind ik het niet nodig als de kinderen ouder zijn en op hun kamer spelen mag het wel. Als wij niet thuis zijn ook op 17 graden.
'S nachts 16 graden, om 15.30 springt de ketel aan en is het 19° als we thuiskomen van werk. Zo blijft hij ook de rest van de avond staan, tenzij we bezoek krijgen. Dan gaat hij op 20°.
Als ik in een ruimte aanwezig ben op stand 2 (blokverwarming dus alleen radiatorknoppen) dan is het z'n 18 graden. Zijn we niet thuis of is mijn man alleen thuis blijft hij vooralsnog uit en is het z'n 15/16 graden. Benieuwd hoe het te doen is als het straks echt koud wordt. Dan kan het op de dichte balkons vriezen, en ook onze slaapkamer kan dan flink koud worden waarschijnlijk, brrr zegt dit koukleumpje vast.
Hier staat hij snachts en als we niet thuis zijn op 17 graden. Als we wel thuis zijn op 20 graden. Wat ik apart vind om te lezen is dat sommigen hun temperatuur ineens naar 19/20 graden draaien als het echt heel koud wordt en hem tot die tijd op een graad of 16 laten staan. Snap die logica niet helemaal? Als je al de hele tijd 16 graden gewend bent, waarom dan niet gewoon daarop laten staan?
Wij hebben beiden een week uitgeprobeerd en gekeken hoeveel we gebruikten. Moeten de weersomstandigheden wel ongeveer gelijk zijn. Onze verwarming lager dan 16 graden 's nachts bleek weer niet voordeliger te zijn. Dan kostte het warm krijgen juist weer teveel. Ik kan mij voorstellen dat het per huis erg kan verschillen wat de meest voordelige en ideale temperatuur is.
Hier staat hij op 18,5 graden Als we het koud krijgen zetten we m 2uurtjes op 19/20 graden Alle kachels staan hier aan
Ik heb hem zoals nu geeneens aanstaan (dan pak ik wel een trui of iets) als de kids thuis zijn dan zet ik hem aan op 19-20 ofzo Wij hebben stadsverwarming dus is wat duurder dan normale verwarming dus probeer er een beetje op te letten...
wij hebben in ons huis dat oud is en weinig geïsoleerd gaskachels. verder heb ik het altijd koud, en ben veel thuis. dan gaan ze op stand 3 dat is zo rond de 23 graden. en zit dan soms nog met een deken of warmtekussen. maar ik heb ook last van lage bloeddruk en daardoor erg snel koud. als we niet thuis zijn opstand 1 en dat is ong. 17 graden.
Ons vorige huis was altijd heel warm en mega geïsoleerd, dus daar merkte ik het bijvoorbeeld pas vorige week donderdag dat de verwarming al tijden kapot was... Maar sinds enkele dagen zitten we in een groot oud huis met HEEL veel raampartijen, meer dan 3 meter hoge plafonds en op een hoek... en nu heb ik dus echt wel de verwarming aan op 22 graden hoor Anders is het echt koud.
Tot nu toe overdag op max 18,5 .. tegen 4 uur eventjes naar 18,5 .. savonds uit en kaarsjes aan waardoor het nu ook weer 20 graden is in de kamer Zal straks wel hoger gaan als het echt koud word! Voor mezelf maakt het me niet zoveel uit, maar heb ook zoontje op de vloer te spelen. Wil het voor hem dus wel lekker warm hebben in huis.
Wij hebben een nieuwbouw (4 jaar geleden gebouwd ongeveer) geïsoleerd maar hebben een hoekhuis en merken dat er toch meer kou op staat. Zomers zijn de tegels van het huis juist gloeiheet.