Gordijnen vraag

Discussie in 'De lounge' gestart door 6ok11, 15 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 6ok11

6ok11 Bekend lid

24 feb 2011
    693
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik snap iets niet qua gordijnen. Stel je voor de kamer is 4 meter breed en drie meter hoog, dan snap ik wel dat je van die 4 meter iets van 6 meter moet rekenen ivm de plooi en dergelijke . Maar hoe kan ik bijvoorbeeld de prijs berekenen aan de hand van bijgevoegde afbeelding , als er bijvoorbeeld staat 138 cm breed. En ik zoek van die gordijnen, waar je van buiten niet naar binnen kunt kijken, maar andersom wel, ik kan even niet op de naam komen.

2. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

benodigde breedte delen door baanbreedte (1,38) dat is het benodigd aantal banen en dan x de hoogte van de gordijnen (vergeet niet dat de benodigde hoogte hoger is dan de kamerhoogte ivm zoom enzo.

3. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.098
    1.592
    113
    Om op een totale breedte van 6 meter uit te komen heb je 4,34 banen van 1,38 breed nodig hebben. Ik persoonlijk zou dan dan voor 5 banen gaan, omdat je ook nog altijd rekening dient te houden met de zomen aan de zijkant.
    De drie meter hoogte betekent dat je 5 banen van 3 meter nodig hebt. Wel even kijken of je in die drie meter hoogte ook al rekening hebt gehouden met de zoom.
    In totaal zou je dan 5x3 meter nodig hebben.

Waar je ook nog even op dient te letten is of er een patroonhoogte in de stof zit. Bij het aan elkaar naaien van de banen is het mooiste als het patroon mooi doorloopt.

4. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Bedoel je vitrage?

Ik denk dat de stofbreedte 1.38 m is. Veel stoffen zijn ongeveer 1.40 m breed. Dan moet je meerdere banen aan elkaar zetten en dat plooien om gordijnen te maken.
    Jouw kamer is 4 meter breed. Dus als je aan beide kanten een gordijn ophangt wordt dat 2 meter per gordijn. 1x de stofbreedte is 1,38 meter. Als je dan 2 banen stof aan elkaar zet voor 1 gordijn heb je 2.76 cm. Je gordijn moet 2 meter worden, dus dan heb je ongeveer 75 cm per gordijn om plooien te maken. Daarvan gaan ook je naden nog af. Dus er blijft misschien maar 60 cm over. Dat lijkt mij wat krap.

Als je per gordijn 2,5 banen neemt moet je 1 baan helemaal in de lengte doorknippen en links en rechts dat stuk er weer aan zetten. Dan wordt elk gordijn dus weer de helft van die 1,38 m breder = 69 cm. Dan wordt je gordijn per kant in totaal 2x 1,38+ 69 cm= 345 cm.
    Dan heb je 145 cm om plooien van te maken. Daar moet je ook weer de naden vanaf halen. Dus wordt het waarschijnlijk ongeveer 130 cm ofzo.
    Per kant 2,5x de stof. Dus in totaal zou dat dan 5x de hoogte van je kamer zijn.
    5x 3 meter = 15 meter stof Daarbij moet je ook nog zomen en alles rekenen. Dan kom ik op ongeveer 20 meter stof.
    Snap je het nog?

Hopelijk kan iemand het nog duidelijker uitleggen.

5. 6ok11

6ok11 Bekend lid

24 feb 2011
    693
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik denk dat ik het snap. Bedankt voor de uitleg !! Het word dan wel een dure grap om alles te vervangen pff. Heb ongeveer 8 van zulke ramen , dus 8x15 meter stof 😱. En dan wou ik graag van dat vitrage spul plus overgordijnen dus dan word het iets van 16x 15 meter stof 😳

6. Darinka1

Darinka1 Bekend lid

21 nov 2010
    504
    10
    18
    thuis
    Vitrage bereken je anders omdat je niet in banen werkt. Je hebt vitragestof nodig van 3m hoog + eventuele zomen.(bovenaan 3cm bij mij op het werk) en dan voor vitrage met vlinderplooi doe je kamerbreedte ×3+20 dus 12m20 cm voor de zomen aan de zijkant en de waarde die je in de plooien verliest.

Deel Deze Pagina