Harde buiken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door MieWie, 25 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MieWie

MieWie Actief lid

7 jun 2008
    431
    0
    0
    Zoetermeer
    Hallo allemaal!

Ik heb een vraag: ik ben op dit moment bijna 29 weken zwanger en heb eigenlijk sinds een week regelmatig last van harde buiken. Een paar keer 's nachts er zelfs van wakker geworden en verder regelmatig overdag.
    Nu heb ik het wel erg druk momenteel met werken en tentamens dus zou het deels gewoon simpelweg stress kunnen zijn en de reactie van mijn lichaam om "het rustig(er) aan te doen"!

Ik ben toch benieuwd naar ervaringen of kennis van andere vrouwen op dit gebied. Kan dit kwaad voor mijn kleine en is het inderdaad alleen maar stress, of moet ik toch echt even de vk raadplegen?

Alle hulp, tips en ideetjes zijn welkom!

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik had hier vorige week opeens veel last van en inmiddels heb ik wat info verzameld.

Je harde buiken mogen niet heel pijnlijk zijn en regelmatig achter elkaar komen, dan zouden het eventueel weeën kunnen zijn. Weeën bouwen zich op en worden heftiger, harde buiken blijven vaak gelijk of verschillen van elkaar, maar er zit geen opbouw in.

Daarbij had ik het in een weekend heel erg toen ik erg druk was geweest met visite e.d. Toen ik een paar dagen weer in mijn normale ritme zat, merkte ik dat ik ze bijna niet meer had. Mij is aangeraden om niet niets te gaan doen als je er last van hebt, maar om de dag nadat je het veel hebt even iets rustiger aan te doen en dan te kijken hoe het gaat. Zo kun je goed bekijken wat wel/niet lukt. Probeer misschien iets meer te spreiden in je werk en wat uit te stellen naar een minder drukke tijd.

Succes ermee!!

3. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Ik lees even mee, want ik heb sinds twee weken ook steeds vaker harde buiken. Soms heb ik er geen last van, soms zijn ze een beetje pijnlijk.

4. Angelala

Angelala Actief lid

3 apr 2008
    296
    0
    0
    In sommige weken van de zwangerschap heb ik er ook heel veel last van gehad, volgens mij was het bij mij is zo dat mijn baarmoeder toen aan het oprekken was voor het groeien van de kleine meid :) En ik heb toen ik het vaak had ook welleens opgemerkt dat ik onbewust mijn buik aangespannen ging houden waardoor er ook weer meer harde buiken kwamen.

5. Margrietje

Margrietje Actief lid

18 nov 2008
    166
    0
    0
    Ik herken dit ook.. Sinds 2 weken heb ik er vaak last van.
    Ik slaap slecht en ook vannacht werd ik ieder uur wakker met een harde buik, ik was ook misselijk en had veel last van mijn rug. Ondanks dat ik het al rustiger aan doe (ivm veel vruchtwater) , blijf ik er veel last van houden..:(
    Soms vraag ik me wel eens af of dat spanningen invloed hebben op de harde buiken. (bijv. als ik me ergens druk over maak) Is dit herkenbaar?

6. sanneke1982

sanneke1982 Actief lid

6 nov 2008
    217
    0
    16
    Ik herken het ook. Vaker en vaker krijg ik ook harde buiken. Bij mij lijkt het precies of de baby helemaal vooraan tegen de wand (kortbij navel en daarrond) komt aanliggen, want als ik dan over mijn buik wrijf voel ik dat het daar zo ontzettend hard is.
    Word er ook wakker van, maar heb het ook na inspanningen of na (of tijdens) een drukke werkdag. Als ik bv 's avonds ben gaan eten op resto enzo kan ik dat ook opeens krijgen, dat ik moet gaan "liggen" precies.
    Het is niet regelmatig of op bepaalde tijdstippen maar blijkbaar wel vooral bij stress, inspanningen en s nachts af en toe..

7. Ellen27

Ellen27 Bekend lid

12 sep 2008
    739
    0
    0
    Ik herken het ook. Sinds een week of 2 heb ik regelmatig een harde buik, die gelukkig niet pijnlijk is. Ik heb zelf het idee dat het vooral komt doordat ik het dan even te druk heb. Ik heb ook wel 2 hele drukke weken achter de rug... Ik denk dat het inderdaad een teken van je eigen lijf is dat je even teveel hooi op je vork hebt genomen. Niets doen lijkt me zelf geen goede optie, maar iets meer rekening houden met jezelf kan natuurlijk nooit kwaad!

8. MieWie

MieWie Actief lid

7 jun 2008
    431
    0
    0
    Zoetermeer
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik moet zeggen dat ik na een rustig dagje en rustig avondje veel minder last heb van harde buiken. Het is ook best logisch dat je lichaam even een signaal afgeeft als je te druk bezig bent geweest.
    Tenslotte ben ik niet meer alleen!

A.s. dinsdag weer voor controle naar de vk, dus misschien kan zij wat tips of adviezen nog geven!
    Verder gewoon m'n werkdagen aftellen en uitkijken én genieten van m'n verlof!

9. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik heb er tijdens t werk sinds kort last van..
    Net of ik een hele poos met buikspier oefeningen bezig ben.. Zeg maar een sit-up en dan omhoog blijven zitten, dus de boel "lekker aanspannen" zo voelt t.... 't Voelt niet fijn!

Ik hoop dat de vk me een tip kan geven hoe ik de buik weer even ontspannen krijg, volgens mij gaat t in mn werk dan wel weer wat prettiger..

10. Nina010

Nina010 Bekend lid

20 jul 2008
    820
    0
    0
    hey ik heb dat ook, maar ik dacht echt dat e baby dan voorraan tegen de wand id gaat liggen.. maar is dat echt een harde buik?

11. sanneke1982

sanneke1982 Actief lid

6 nov 2008
    217
    0
    16
    ik denk het wel, want soms is het wat "onaangenaam" en lijkt het "zwaar"
    ni echt pijnlijk dat ik afzie van de pijn, maar zo een raar gevoel dat ik me moet plat leggen en dan gaat het door..

groetjes

12. Nina010

Nina010 Bekend lid

20 jul 2008
    820
    0
    0
    ja juist.. zwaar! tis bij mij niet pijnlijk maar wel een raar gevoel.

13. Vie

Vie Lid

24 okt 2007
    64
    0
    0
    Meiden bij meer als 10x per dag een harde buik, of als ze pijnlijk zijn, ookal is het maar een beetje, toch maar even de VK bellen hoor!

Beter een x te vaak, als 1x te laat!

Liefs Vie...

14. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    De vk gaf bij mij aan dat als ze erg pijnlijk zijn of als er regelmaat inzit (bv elke 10 minuten) ik dan aan de bel moet trekken.

15. jobijntje

jobijntje Actief lid

22 nov 2008
    146
    0
    0
    Noord-Brabant
    Bij mij helpt een warm (niet té, dan krijg ik hartkloppingen) bad. Dan merk ik echt dat mijn buik begint te ontspannen. En idd rust nemen en de dag erop kalmer aan doen, je lichaam geeft echt aan dat je wat over de grens bent gegaan. Ik zou zeggen goed naar je lijf luisteren! Echt geen schande hoor!

Deel Deze Pagina