Hier een kleuter van bijna 5 die nog steeds bijna elke dag om 6 wakker is. We werken met een lampje op tijdschakelaar, af en toe werkt dat niet maar dan is een beloningssysteempje toch weer de oplossing. Belonen hoeft niet per se met snoep hoor. Wij doen bijvoorbeeld dat ze bij 6 stickers (elke ochtend een sticker als ze niet voor het lampje heeft geroepen) zelf een lekker toetje mag uitzoeken (normaal alleen yoghurt), of we eten frietjes, of naar naar het zwembad, of ze krijgt een dvd ofzo. Na 1x belonen gaat het weer heeeel lang goed. We merken wel dat ze in vakanties wel vaak langer slaapt. Met school is het toch spannend blijkbaar en dan is ze vroeg wakker (en daardoor dan ook weer sneller lastig).
Wat een herkenbaar verhaal. Hier heeft onze oudste dochter ook zo'n fase gehad van vroeg wakker worden toen ze net naar school ging. Net als jou vind ik het belangrijk dat ze haar rust krijgt (en wij ook ). Hier mag zo door de week tussne 6.45 - 7.00 uur op onze kamer komen. In het weekend vanaf 7.00 uur. Ik heb het met een beloningsysteem aangepakt en het heeft gewerkt! Ik heb op een A5je hokjes getekend, voor 3 weken geloof ik. Zodat er een patroon kan ontstaan en het niet een tijdelijk iets is. Samen hebben we stickers gekocht en iedere keer dat ze na 6.45 op onze kamer kwam mocht ze een sticker plakken. Toen ze dit vol had zijn we samen naar de plamobilwinkel geweest en heeft ze een doosje playmobil uitgezocht (5,-). Wij blij en zij blij! Wij zijn ook consequent in onze opvoeding, maar ik wil niet dat het een strijd gaat worden. Als je daarin belandt dan moet je er even uitstappen. Belonen werkt hier super goed. Misschien dat je zoontje daar ook gevoelig voor is? In ieder geval succes!
Hier hebben we zo'n aapje. Idee is hetzelfde. De afspraak is: als het aapje wakker wordt, mag je uit bed komen. Gevolg: zoontje veel te vroeg wakker, aapje slaapt nog. Zoontje: "Aapje Momo, wakker worden! Aapje Momo, wakker worden!! Wakker worden!!" In ieder geval, dan zijn wij natuurlijk ook al weer wakker. Zo'n stickers-belonings-systeem vind ik wel weer een goede tip!
*zucht* Hier dus ook zo'n eigewijs ding! Wij hebben ook zo'n aap, maar die word heel zorgvuldig door zoon lief opengemaakt en op het knopje gedrukt zodat AAP zijn ogen weer opent!! Ding werkt hier dus voor geen meter! Slot op de deur geen optie! Vind het gewoon geen veilig gevoel! Naar beneden lijkt me ook niet slim, hij moet nog 3 worden! Maar ik word zo moe van ELKE ochtend om 6 uur gewekt te worden! Hoelaat hij ook s avonds gaat slapen het is ALTIJD 6 uur! Hij is de laatste paar dagen ook echt vervelend van het te korte slapen... Ik heb dus zo'n schakelaar gehaald bij mijn vader, doet hij het niet!!!! Denk dat ik morgen vroeg met de kookwekker aan de gang ga... Beloningsysteem is hij niet gevoelig voor... Waarom weet ik niet maar hij word er niet warm of koud van... Tv op de kamer???? OEEEEE das slecht maar ooooooooow wat zal een keer uitslapen toch heerlijk zijn! Moet ik me man maar eens lief voor aankijken dan mag ik vast morgen uitslapen....
8.15 uur vanmorgen... Jochie leest vast mee! Dikke knuf gegeven en lekker bij ons in bed tv gekeken. Ben benieuwd morgen. Dat belonen met stickers... hij is hier niet gevoelig voor, werkte met zindelijk maken ook niet. Al is hij nu ouder natuurlijk. Weer tellen met stickers al af hoe lang hij nog naar de BSO moet, dat vindt hij wel leuk.
Haha ja ik hoor het al die komt hier dus maar niet want volgens mij hebben we het nu een stuk rustiger dan met zo'n wekker
Hmm misschien wordt het tijd om een topic te starten aangezien het hier iedere ochtend 6 uur is de laatste tijd Heerlijk hoor!