Hey Meiden, Ik ben opzoek naar tips met betrekking internet, social media etc van kinderen. Wij hebben 2 dochters van 11 jaar beide hebben zij een IPad mini, telefoon incl whatt's app. Ik controleer dagelijks hun activiteiten en ga hun gangen na maar ik houd soms het overzicht niet meer. Ik begin echt ouder te worden.. Dan hebben ze weer Istagram, Snapchat etc allemaal geen verstand van ! Kortom hoe kan ik het in de hand houden en hoe doen jullie dit? Kan ik dingen anders aanpakken of..? Ben altijd bang dat er iemand verkeerds op internet zit of iets. Alvast bedankt!
Mijn zoontje krijgt pas een telefoon als hij naar de middelbare school gaat dat scheelt een hele boel haha. Ik mocht vroeger na 20:00 uur geen mobiel/internet meer dus gewoon tv kijken of lezen. Dus ook de mobiel niet mee naar bed. En ik zou al helemaal niet alles controleren daar wordt je toch knettergek van?
Lastig! Gelukkig hier nog geen last van Zou ervoor zorgen dat instagram en Facebook privé wordt ingesteld. Gewoon elke week een keer g controleren wat ze erop zetten en even vluchtig eventuele reacties doorlezen. Snapchat zou ik wel eng vinden. Veel denken dat de foto's die ze versturen maar kort in beeld zijn, maar het blijkt dat de foto's zo terug te halen zijn en je kan makkelijk een screenshot maken.
Internet uit na een bepaalde tijd? 'S avonds geen mobieltje, Ipad mee naar de kamer. Camera saboteren ?
Mijn zoon heeft alleen whatsapp op zijn telefoon verder geen facebook oid.vind dat gewoon niks voor kinderen. Hij levert zijn telefoon in na het eten en krijgt hem de volgende dag pas weer als hij naar school gaat. Internet mag hij max een half uur gebruik van maken en dit moet aan de eettafel. Kortom ik ben er best streng in, tenminste als ik kijk naar andere kinderen. Gelukkig is zoon veel buiten met zijn vrienden aan het basketballen.
Ik denk dat het belangrijker is om de communicatie tussen ouder/dochter open te houden. Ik denk namelijk dat op de langere termijn de controlerende rol een wig kan gaan vormen en dat je dan helemaal geen overzicht meer hebt. Als de communicatie goed is, dan komen ze echt wel naar jou toe als ze ergens tegen aanlopen ofzo. of iets/iemand niet vertrouwen. Maargoed, dat is mijn gevoel een beetje. Een kind van 11 kun je nog controleren, maar tot welke leeftijd accepteren ze dat? Zonder dat ze stiekem dingen gaan doen?
Dat vraag ik mij ook af, toen ik 12 was ging ik toch echt al wel experimenteren en vindt het niet gepast dat een moeder daar boven op zou zitten..
Ik vind dat je een kind daar ook wel tot een bepaalde hoogte privacy in moet geven. Ik lees bijv de whatsapp niet van mijn zoon. Dus al hij even lekker over mij, mijn man, zijn meester of wie dan ook wil klagen tegen zijn vrienden kan dat gerust.
Ze weten niet dat ik controleer. Maar ik begrijp dat ze je via Istagram gewoon kunnen volgen daar hoef je geen akkoord voor te geven zeg maar. Ik begrijp uit sommige reactie's dat jullie vinden dat ze privacy nodig hebben misschien is dat ook wel zo. Ik zal het iig minder vaak gaan controleren. Bedankt voor de tips voor zover!
Vergeet niet dat als een kwaadwillend persoon je kind online aan het groomen is het er juist om draait om ouders zoveel mogelijk buiten spel te zetten en vooral het vertrouwen van het kind te krijgen. Hierdoor gaan de kinderen juist niet met hun ouders praten omdat er geen sprake is van wantrouwen richting die persoon.
Oké bedankt voor de tip! Ik wil nog even benadrukken dat ik niet alles terug lees wat ze schrijven maar gewoon ff een snelle check of er niks raars tussen staat.
Ik vind persoonlijk dat kinderen online geen privacy hebben. Hier komt tzt een computer in de kamer te staan en wachtwoorden worden opgeschreven. Met de mededeling dat als we willen controleren dat dat ook kan. Webcams komen er niet in en als ze in de computer zitten worden ze afgeplakt en de drivers verwijderd. Ik weet vanuit mijn werk te veel over de gevaren online en daar wil ik ze absoluut voor behoeden. Het is wel kind afhankelijk hoe soepel of streng de regels toegepast en gehandhaafd worden...
Daarom is het juist zo belangrijk om het onderlinge contact/communicatie zo open te houden. Met controleren kun je niet voorkomen dat je buiten spel wordt gezet. Eerder door een goede relatie met je kind met wederzijds vertrouwen.
Misschien heb je hier wat aan: digitaal tijdschrift over mediawijsheid http://www.mediawijsheid.nl/fileadmin/contentelementen/mediawijsheid_nl/Magazine_WIJS.pdf En als je zoekt op ouders en social media oid kom je nog veel meer links tegen.