Ik sprak laatst iemand, die vertelde dat hij en zijn vrouw ergens precies kunnen zien wat hun dochter op whatsapp enz doet. HOE? al sla je me dood.. maar je zou het eens op internet op kunnen zoeken. Er moet toch IETS zijn waarmee ouders hun kinderen een beetje in de hand kunnen houden met internet etc.
Alleerst zou ik zorgen voor een open/goede communicatie over wat ze op internet kunnen/mogen. Stel een grens en maak deze duidelijk kenbaar. Persoonlijk zou ik niet stiekem gaan controleren. Het is ook een kwestie van wederzijds vertrouwen. Mijn zusje is iets ouder dan jouw kinderen, maar toen ze 13/14 was had ze ook facebook en kort daarna instagram en de rest. Mijn moeder heeft haar nooit gecontroleerd, omdat ze verstandig genoeg is. Ze weet de grens van mijn moeder en zal daar niet overheen gaan. Dit ligt uiteraard wel aan het karakter van je kind. In mijn tijd was MSN helemaal hip, dan kon ik uren achter de pc zitten en kletsen met vrienden. Bedtijd was bedtijd voor mijn moeder, kwam ze er achter dat ik stiekem toch te MSNen (had pc op mn kamer) dan werd deze los gekoppeld en mocht ik een week of langer niet op de pc. Deze situatie is 2x voor gevallen en toen had ik mijn lesje wel geleerd
Ik kan er natuurlijk amper over meepraten met mijn kleine spruit, maar ik vraag me af of je moet willen controleren? Lijkt me niet de manier om vertrouwen in je kind te hebben/krijgen. Als je kind de verantwoordelijkheid van internet, FB bijv. niet aan kan, lijkt het me goed dit niet toe te staan en hierover te communiceren. Ik lijk wel een oud wijf waarschijnlijk, maar ik vind FB ook nog niet echt iets voor kinderen van 11...
Ik verbaas mij er weer over dat al zoveel kinderen een telefoon hebben waarop ze ook nog kunnen appen. Ik ben volgens mij hopeloos ouderwets?. Een ipad, telefoon, ipod, laptop... doe jullie kinderen nog wel wat anders?. Mijn oudste is over een aantal weken 12, heeft geen telefoon, geen eigen ipad, wel een gezamelijke. Maar daar kijkt ze niet naar om. Ze heeft dan wel een ipod, maar daar stuurt ze berichtjes mee naar nichtjes, familie etc. En luistert ze muziek of speelt een spelletje. Laptop zit ze wel eens achter maar ook niet elke dag. Dan staat hij hier gewoon op tafel. Loop ik achter? Mijn dochter doet gelukkig nog veel andere dingen dan hiermee bezig te zijn. Hoeveel besteden jullie kinderen per dag aan al die dingen?
Ik kan je per direct uit die droom helpen. De mensen die dit doen zijn hier zo perfectionistisch in dat je kind het niet eens door heeft en jij al helemaal niet. Natuurlijk is een open en veilige communicatie met je kind de basis van alles maar vergeet alsjeblieft niet hoe geslepen die mensen zijn. En ik weet echt wel waar ik over praat en ik weet ook hoeveel ouders dachten dat ze met een goede communicatie hun kind hier tegen konden beschermen. En toch werd hun zoon/dochter slachtoffer. Je kan ook open en transparant zijn in het feit dat je graag wilt weten wat je kind uitspookt online. En dat je dus af en toe eens mee leest en/of controleert. Als je kind niks verkeerd doet is dat toch ook geen probleem. En dan heb ik het eerder over het controleren van "vrienden" op bijvoorbeeld facebook ipv het nalezen van complete gesprekken met vriendjes/vriendinnetjes die je toch al kent en waar ze lekker over school en hun ouders mee klagen.
Het gaat mij allemaal te snel. Wat zoon doet. Meestal zit hij alleen op youtube en hij heeft wel een facebook maar daar kijkt hij niet naar om. Soms pakt hij mijn facebook voor spelletjes. Ik kijk soms in zijn internet geschiedenis. En ik kom regelmatig zo maar zijn kamer binnen rennen. Even spieken. en hij mag nu van af 18.00 tot 21.30 op zijn laptop door de week.s! Inclusief huiswerk maken op de computer. Watsapp heeft hij wel maar gebruikt het alleen om mij welterusten te wensen via watsapp haha. Neemt zijn telefoon nog niet meer naar school. Zal vast en zeker binnen kort wel komen.
Voorlichten, voorlichten, voorlichten. Ze uitleggen hoe ze hun profiel op Facebook, Instagram e.d. op privé zetten, dat ze geen persoonlijke gegevens moeten doorgeven (adres, telefoonnummer) aan vreemden. Niet met vreemde mensen webcammen of foto's sturen. Dat soort dingen.
Bedankt voor de reactie's weer! Wij lichten zeker voor hoor! Ben het alleen niet eens met ze helemaal niet controleren etc. Ik houd graag een oogje in het zeil @ Jo jij slaat de spijker op zijn kop waar ik dus zo bang voor ben daarom blijf ik er toch vinger aan de pols houden. @ Knap Indd gaat heel snel allemaal ik word oud hoor ik houd het ook niet meer bij.. E1982 Bedankt voor de link!
Daar ben ik het ook wel mee eens. Maar je formuleert het wel anders en dat is meer wat ik bedoel. Want er transparant over zijn is anders dan controleren zonder dat je kind er iets van weet. En ik ben me er ook echt wel bewust van dat je niet alles kunt voorkomen door een goede open relatie met je kind te hebben. Wat ik en beetje het gevaar vind bij stiekem controleren zeg maar, is hoe je het dan bespreekbaar kunt maken met je kind zonder dat het kind denkt dat je hem/haar niet vertrouwt en je in een strijd terecht komt waarmee je misschien het contract met zo'n slecht figuur in de hand werkt.
Mijn ouders hebben me vroeger nooit gecontroleerd. Ik ging ook chatten en msn. En ja misschien zaten er soms rare types tussen. Maar ik durfde toch niet af te spreken. Haha. Wel paar keer met een vriendin mee geweest die had afgesproken. Dit gaf me moeder ook altijd als tip met alles. Blijf bij elkaar nooit alleen gaan. Ik ben blij met de privacy die mijn ouders mij gegeven hebben. Zo wil ik het bij mijn kinderen ook gaan doen. Als ze iets wil vertellen komt ze vanzelf wel. Facebook liefst zo laat mogelijk mee beginnen. Maar als al der vriendinnen het hebben wil ik het haar niet verbieden. Het enige wat je kunt doen is praten met je kinderen en uitleggen. En wat ze ermee doen is aan hun. Opvoeden is ook loslaten en vertrouwen en fouten maken. Hoe vaster je ze houd hoe meer ze zich gaan verzetten. Helaas kunnen we ze niet overal voor behoeden En hopelijk maken ze verstandige keuzes.
ook zeker blijven controleren. Maar ook controleren IN de profielen wat dus wachtwoorden afstaan betekend. En als het je allemaal te veel is moet je dus zorgen dat je op de hoogte bent hoe het werkt. Echt ik zie teveel dat ouders putten uit "ach snap er toch niks van" of "mijn kind doet dat niet" Nee jou kind misschien niet maar het zijn niet allemaal lieve mensen met goede bedoelingen die online zijn. En die webcams in de computers... echt plak ze af en verwijder de drivers.
Ik zou zorgen dat jullie band open genoeg is dat als er wat is, ze naar je toekomt. Mij werd vroeger van alles verboden; je mag geen webcam, pas op met je foto's, niet met vreemden afspreken, geef je telefoonnummer niet etcetc. Omdat ik juist in mijn ogen niks mocht, zocht ik het gevaar op. Was 13 jaar, stiekem een webcam, en ben ruim! 10 x naar wildvreemde jongens gegaan die ik niet kende. Ben overal geweest. Domdomdom! Godzijdank is er niks gebeurt. Ik ga bij mijn dochter dus heel open zijn, niet teveel "verbieden" en laat haar naar mij toekomen. Dit heb ik nooit bij mijn moeder gekund en ik vind het heel belangrijk dat mijn dochter dat straks wel bij mij kan. Ik wil dat ze mij vertrouwd, en ik vertrouw op haar dat ze juiste keuzes maakt. Tuurlijk, een keer kijken kan maar ik zou het niet elke dag of week doen. In bed geen telefoon en internet vind ik ook goed. Daar zat bij mij ook de fout, zat er tot middernacht achter. Nu ben ik misschien wel een beetje een extreem voorbeeld maar ik ben echt niet de enige.
ik ook. Mijn ouders verboden me ook alles. Ik ga ook proberen zo open mogelijk te zijn naar mn kind (eren) zodat ze zelf de grens kunnen voelen. Maarja..hoe leg je een kind dat uit? Achteraf hadden mn ouders gelijk. Ik heb dingen gedaan die een meisje van 13 niet hoeft te doen.
Nou dat vind ik dus ook lastig. Gelukkig hoef ik me hier de eerst komende 10 jaar nog niet druk over te maken. Ik denk dat de band die je met je kind opbouwt met vertrouwen het belangrijkst is en de rest wel volgt. Mijn schoonbroertje van 15 verteld alles aan zijn moeder, uit het niks. Hebben al haar kinderen gedaan trouwens. Ze heeft nooit ergens om hoeven vragen want ze waren al bij haar. Denk dat het wel redelijk vanzelf gaat, hoop ik! Misschien vertel ik haar ook wel over mij van vroeger, dat ik wil dat ze slimmer is met keuzes maken dan mij. Lastig hoor gelukkig nog nier aan de orde
Ik heb zelf nog geen kinderen in die leeftijd, dus ik vind het moeilijk te oordelen, maar dat controleren komt wel heel naar op mij over eerlijk gezegd. Natuurlijk was het "vroeger" anders, minder gevaarlijk ook doordat ik pas rond een jaar of 16 internet kreeg, maar toen schreef ik alles in mijn dagboek, ik kan mij voorstellen dat dit nu wat meer online gebeurt en ik zou er absoluut niet blij mee zijn geweest als mijn moeder mijn dagboek of brieven van vriendinnen zou hebben gelezen ter controle.
Het is hier nog lang niet aan de orde aangezien mijn dochter 5 is maar ik ben wel van mening dat kinderen recht hebben op wat vertrouwen. Dus als mijn dochter voorgelicht is over de gevaren die social media en internet in het algemeen met zich meebrengen hoop ik het volledige vertrouwen in haar te hebben dat ze in weet te schatten wat wel goed is en wat niet en dat ze bij me komt als het niet goed is of als zij niet goed weet te beoordelen. Ik zou dus niet controleren, wel zou ik tijden aanhouden en moet de telefoon/laptop/ipad naar beneden als ze naar bed gaat. Nogmaals... Het is hier nog niet aan de orde dus ik ben me er van bewust dat ik makkelijk kan praten vanaf de zijlijn. (Mijn man is ICTer en ik ben bang dat het er in de praktijk van gaat komen dat hij alles zo instelt op haar computer en telefoon dat hij alles van haar kan lezen en bekijken.... Daar hebben we nu al eens gekscherend discussie over gehad omdat ik van mening ben dat hij haar privacy niet mag schaden )