Hoe hou jij alles in het oog?

Discussie in 'De lounge' gestart door vivianbraak, 8 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Schijnbaar waren ik en vriendinnen om mij heen snel ontwikkeld? Moet toegeven dat ik voor het eerst vrijde op mijn 13e en gewoon al snel volwassen was. En elk kind doet toch wel eens wat stiekem? Juist omdat ze behoefte hebben aan die spanning ik bedoelde het op die manier ;) Dus voor de duidelijkheid niet de behoefte om te praten met vieze mannen, maar de behoefte naar spanning. Schijnbaar zocht ik het op die manier op. Overigens niet iedere dag maar af en toe gebeurde dit wel eens , nooit afgesproken daar was ik veel te bang voor ;)

2. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Ik had inderdaad wel begrepen dat het van je ouders niet mocht. Dat zou helemaal mooi worden. :$ :D Wat je zegt, ieder zijn eigen ding, ik vind dat niet bij de normale ontwikkeling horen.

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Dus meer zoals Melaniie het zegt , daar werd ook alles verboden als ik het goed begrijp, dat werkte bij mij dus ook averechts. Hier is het allemaal open, gaan we al vroeg dingen uitleggen enzovoort. Ik lees geregeld op seksuologen blogs hoe om te gaan met kinderen die doktertje spelen hoe daar op in te spelen enzovoort, dat vindt ik gewoon erg belangrijk.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Maar als je toch al sex op je 13e hebt heeft alles open ook niet zo'n zin...want ik vind dat megavroeg

5. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Snel ontwikkeld?

Ik heb nog nooit in mijn leven met vreemde mannen gepraat en nog nooit naar vieze filmpjes gekeken. Ja als die weirdo's :p het nu eens op de groeps app gooien maar dat maakt mij echt niet onder ontwikkeld over later ontwikkeld. Mijn ouders waren erg vrij in hun opvoeding en hebben nooit een blad voor de mond genomen als we vragen hadden. Heb nooit die behoefte gehad En vrijen op je 13e? Sorry dat vind ik echt veel te vroeg, en dat komt dan in mijn ogen door dat gechat met die mannen en het kijken naar filmpjes. Op die leeftijd zit je net op de Middelbare school. Moet er niet aan denken dat mijn zoontje dat straks gaat doen. Maar goed zoals je zelf ook al zei, ieder kind is anders ;)

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Tsjah dat moet toch iedereen zelf weten, ik werd ongesteld op mijn 9e jaar had cup D op mijn 12e kreeg al snel interesse in jongens. Als ik er nu over na denk had ik ook liever gewacht, maar goed ik zat dus al snel bomvol hormonen en die moeten toch ergens heen. Overigens was dat met een jongen van 19 (niet goedgekeurd door mijn ouders!) waar ik uiteindelijk wel 5 jaar een relatie mee heb gehad, klinkt erg volwassen als ik het zo opschrijf en dat was het ook eigenlijk wel.
    En ik bedoel dus met sneller ontwikkeld gewoon wat sneller puberen als anders enzovoort. Niet dat andere meiden onder ontwikkeld zijn ofzo dat is natuurlijk onzin.

7. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Mijn ouders hebben vroeger nooit gecontroleerd. En ik wist heel goed wat de grenzen waren. Je moet ook iets vertrouwen in de mens hebben natuurlijk.

Ik vind het afplakken van de webcam 1 ding maar de driver verwijderen wat ver gaan. Ik Skype bijvoorbeeld heel veel. Fijn gratis face tot face babbelen met vriendinnen zonder de deur uit te gaan..

Ik zou gewoon duidelijke afspraken maken zoals alleen mensen toevoegen die je kent, geen foto's in rare posities etc.. Denk dat je daar veel verder mee komt.

8. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Ik ook seks op 13. Doordat ik open was naar mijn ouders wisten zij dat en hadden ze het met mij over veilig vrijen. Mijn vriendin mocht niks. En raad eens wie er 15 was toen ze zwanger was. Juist ja. Ik niet. Je moet samen met je kind kunnen praten over zulke dingen, de gevolgen etc.

Chatten met vieze mannen heb ik nooit gedaan. Had ik ook geen behoefte aan.

9. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Soms moet je nu eenmaal dingen doen je die je kinderen in de eerste instantie je niet in dank af gaan nemen.
    Dit om ze veilig te houden. Zo simpel is het. Ik geloof niet in een suikertaart en teddybeer behandeling in dit soort gevallen. Vooral niet met al die mafketels op de wereld. Tegenwoordig moet je bang zijn je kind restricties te geven, want je zou ze wel eens emotioneel kunnen beschadigen zeg.
    Nou liever emotioneel licht ontdaan (want meer is het ook niet, hoe hard ze ook schreeuwen dat je hun leven verpest) dan emotioneel gebrandmerkt omdat hij of zij verkracht is door een één of andere mafketel die via internet aan mijn kind zijn gegevens is gekomen.

10. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Oh ik was ook 13 hoor.

Ik heb er ook 0,0 spijt van alle vrijwillig gegaan en ben in totaal 4 jr met die jongen samen geweest.

Ik mocht trouwens enorm veel en heb weinig gedaan vond t allemaal niet boeiend. Enige wat ik niet mocht was roken en wat ben ik gaan doen.. Juist roken :D

11. tuc

tuc Niet meer actief

Maar ik vind niet dat je kan stellem dat wanneer een kind oo zn dertiense geen seks mag hebben..dat die dan op haar 15e zwanger is.

want ik ben denk ik de enige...maar seks op je dertiende schrik ik enorm van...

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

Je bent niet ouderwets.
    Ik denk er helemaal hetzelfde over.
    Hier is seks geen taboe maar het is zeker geen dagelijks gespreksonderwerp.
    Mijn oudste kinderen zijn 8 en 10 jaar en zijn zover ik weet nog heerlijk naief.
    Bij mij thuis werd er ook weinig over seksualiteit gesproken.Mijn 1ste keer was toen ik 20 jaar was en ik ben nog steeds samen met deze man en dat al 19 jaar lang.
    Heb hiervoor wel vriendjes gehad maar dat was alleen wat zoenen en voelen en toen was ik toch al ruim 16 jaar.
    Mijn dochter met 13 jaar sex,daar moet ik toch echt niet aan denken brrr.
    Ze wacht maar een aantal jaren met die onzin.

13. Janna

Janna Fanatiek lid

Het hele probleem met internet is dat privacy NIET BESTAAT. Zodra je iets op internet zet, heb je geen controle meer over wat er mee gebeurd en bij wie het uiteindelijk - viavia - terecht komt. Je kunt dus wel heel fijn roepen dat je de privacy van je kind moet respecteren, maar ik denk dat een deel van de voorlichting zal zijn dat wat mijn dochter op internet zet per definitie niet privé is. Dus als mijn kind niet wil dat ik iets lees, moet ze het ook niet op internet zetten.

Als fb tegen die tijd nog bestaat, mag ze op die leeftijd alleen op fb als ze mij bevriend en bovendien wil ik haar wachtwoord, zodat ik kan zien met wie ze bevriend is en wat ze doet. Dat betekent niet dat ik dagelijks haar gangen na ga, maar ik wil wel een oogje in het zeil houden. Ik zal er dus wel open over zijn dat ik af en toe een oogje in het zeil hou. Ik zou dat niet "stiekem" doen.

14. mamabri

mamabri Niet meer actief

Niet ;)

Ik ga er vanuit dat ik mijn zoon zodanig heb opgevoed dat hij geen rare dingen uitvoert op zijn computer/telefoon/Ipad. Zoiets heet gewoon vertrouwen hebben in je kind.

Ik had er als kind ook niet aan moeten denken dat mijn moeder me constant liep te controleren hoor!

15. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Dat stel ik ook niet, maar ik stel dat zelfs als je kind buiten houdt van de enge boze wereld je nog geen controle hebt. Ik had geen behoefte om rare sneaky dingen te doen omdat ik open en eerlijk kon zijn thuis en ook redelijk vrij gelaten werd.

16. Ringeling

Ringeling Bekend lid

2 mrt 2012
    869
    113
    43
    Vrouw
    Ik snap niet zo goed waarom je niet zou controleren?
    Je wil toch ook weten waar je dochter/zoon irl uithangt, met wie ze spelen, welke ouders, etc.

Ik geef voorlichtingen op scholen over social media en digipesten. Zo'n 80% geeft aan dat ouders niet controleren, weinig regels hebben.

Het is denk belangrijk om regels te maken, voorlichting te geven over gevaren ( grooming, sexting, hoe lang blijft iets zichtbaar) maar ook de positieve kanten( mogelijkheden)

En verder op onverwachte momenten een keer binnenvallen en de communicatie open proberen te houden.

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Tja, en ik snap niet waarom ik wel constant zou controleren? Ik weet hoe mijn zoon is, ik kan op elk moment van de dag in zijn kamer komen, ik weet het wachtwoord van zijn computer, maar ik weet ook hoe ik hem heb opgevoed. Hij is voorgelicht, ingelicht over de gevaren etc. Ik vertrouw mijn kind, hij heeft nooit gekke dingen uitgehaald, klaar. En er is voor mij dus geen reden om te controleren. Er bestaat ook nog zoiets als privacy, OOK voor een kind. Of maken jullie soms ook alle post van je kinderen open?

18. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Heeft niks te maken met wantrouwen naar je eigen kind toe ik vind dat je dat los moet zien van elkaar.

19. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Kinderen groeien op met nieuwe media en maken zich in rap tempo allerlei digitale vaardigheden eigen. Zij zoeken op internet naar informatie voor werkstukken, ze chatten, e-mailen en gamen online, ze zitten op Hyves, Facebook of Twitter. En ze hebben vaak ook een mobiele telefoon met internetverbinding. Dit biedt heel veel mogelijkheden en positieve kansen. En het is belangrijk kinderen al deze kansen ook te bieden. Tegelijkertijd is er een aantal risico's en minder leuke kanten aan verbonden, zoals bij alles in het leven. Het is belangrijk om als ouder/opvoeder vat te houden op uw kind/kinderen op internet en hen te leren veilig en verantwoord te internetten. Dat betekent weten wat uw kind online doet en weten hoe u kunt bijdragen aan een verantwoord en veilig gebruik van internet, zoals veilig chatten, het gebruik van filters, het wanneer wel en wanneer niet achterlaten van persoonlijke gegevens, enzovoort.
    Hulp bij online problemen
    Dossier ‘Freek’ - over gegevensmisbruik
    Eind 2013 kreeg het schrijnende verhaal van de 13-jarige Freek veel aandacht in de media. Pesters stalen zijn profielfoto en gingen ermee aan de haal. Ze maakte nepaccounts aan op Facebook en twitter en photoshopte Freeks gezicht in allerlei beledigende en soms aanstootgevende beelden en lieten hem de hoofdrol spelen in filmpjes op Youtube. Freek is slachtoffer van gegevensmisbruik ofwel identiteitsfraude. Gevolg: het is voor hem onmogelijk een eigen online identiteit of online leven op te bouwen. En bovendien: wanneer nieuwe vrienden, klasgenoten en later zijn potentiële werkgevers hem googlen komt er een beeld naar boven wat hij niet heeft gecreëerd. Mijn Kind Online startte eind vorig jaar een campagne om aandacht te vragen voor zijn verhaal.
    Wat kun je als ouders doen als dit jouw kind overkomt?
    Zodra je merkt dat iemand op internet met de foto(‘s), naam en andere persoonlijke zaken van je kind aan de haal gaat, is het van groot belang dat je het zo snel mogelijk weet te stoppen. Hoe meer het zich verspreidt hoe moeilijker het wordt om alles weg te krijgen.
    1. Op de site van Mijn Kind Online staan de stappen beschreven die je het beste kunt nemen
    2. Ook is meer informatie te vinden op Iets vervelends gebeurd op internet? - Meldknop.nl, de site voor advies en hulp bij vervelende ervaringen op internet.
    Andere vervelende ervaringen?
    3. Vertel uw kind dat het altijd met problemen of nare dingen die hij/zij op internet heeft meegemaakt bij u terecht kan.
    4. Vertel hem / haar van het bestaan van Meldknop.nl. Uw kind zal misschien niet altijd direct naar u toe komen wanneer hij/zij een probleem heeft. Uw kind kan dan op Meldknop.nl informatie en tips vinden waarmee hij/zij het probleem zelf kan oplossen. Lukt dat niet, dan verwijst de website hem/haar zo snel mogelijk door naar de juiste organisatie die hulp en advies kan bieden. Als ouder kunt u de speciaal ontwikkelde applicatie van Meldknop.nl downloaden zodat Meldknop.nl altijd in de internetbrowser van de computer van uw kind zichtbaar is zodat uw kind erop kan klikken zodra hij/zij iets naars tegenkomt.

20. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik vraag me af of dat percentage klopt. Of vindt de andere 80% het niet "cool" om er vooruit te komen dat hun ouders hun controleren.

Onze zoon is 11 een heeft alleen thuis beschikking over internet op zijn mobiel. In het begin hebben we hem goed voorgelicht. Op zijn telefoon draait en programma die alles opslaat wat hij weg gooit. In het begin hebben we hem wel eens gecontroleerd en daar zijn er naar hen altijd open over geweest. Hebben ook aangegeven dat er af en toe kijken als wij vinden dat daar aanleiding toe is. Maar hij is heel open, soms kijk ik savonds even een dat blijf ik ook wel doen maar tot op heden geen gekke dingen gezien. Hij komt zelfs week eens met mam.... Dan komt hij iets vertrellen wat zijn grens over is gegaan terwijl ik denk, dat valt toch wel mee.

Deel Deze Pagina