Onze zoon is nu een maand oud en hij is ons 1e kind. Alles is dus onwennig en nieuw wt een hoop onzekerheid met zich meebrengt. Ik weet dan ook niet wat ik moest verwachten van zijn slaappatroon, maar ik dacht dat ze na hun nachtvoedingen redelijk snel in slaap vielen. Bij ons duurt het van het begin van de voeding totdat hij weer in zijn bedje ligt te slapen 1,5 som 2 uur. hij krijgt rond 22.00 voeding en ligt dan om 00.00 te slapen. vervolgens komt hij dan rond 2.00 en 5.00 en 8.00. Netjes om de 3 uur dus, maar als het al 2 uur duurt om hem weer in slaap te krijgen dan zijn je nachten alsnog kort. Is dit normaal? wat kan je doen. Als ik hem met zijn oogjes open in bed leg, dan brult hij de boel bijelkaar. Ik zat al te denken aan inbakeren, een nachtlampje enz. Je kan er 's nachts behoorlijk onzeker van worden. Overdag slaapt hij ook nog maar ook pas als hij in je armen in slaap is gevallen.
Hoe verlopen de nachtvoedingen precies? Wat veel ouders (wij ook) doen is een heel duidelijk verschil aangeven tussen dag en nacht. De nacht is om te slapen (en te eten voor kleine babys). Wat wij 's nachts deden bij de voedingen is: - als de kleine zich meldt oppakken om te voeden; - de kamer donker houden, evt licht op de gang; - verschonen alleen bij poepluier of als jemerkt dat ie een zware plasluier heeft; - niet gezellig kletsen, knuffelen, enz. - voeden op de kamer waar de baby slaapt; - na de voeding rustig over je schouder en dan rustig zitten wiegen of rondje lopen. Of niks zeggen of heel zachtjes neurién; - na het boertje in bedje stoppen, meestal slaapt de baby dan al. Heeft jullie kleintje last van krampjes 's nachts, of merk je dat ie ergens pijn heeft? Dan is het natuurlijk een ander verhaal, en dan kun je rustig met hem zitten en buikje masseren.
Hij wil misschien liever bij jou zijn dan in zijn bedje liggen... Hier hebben we ons meisje altijd bij ons genomen, ze heeft dagen, avonden en nachten op onze buik geslapen. Dat maakte haar rustig en ze sliep prima. Toen ze wat ouder werd (maand of 2-3) ging het vanzelf beter en sliep ze ook heerlijk in haar bedje. Goed naar je kindje kijken, verwennen kun je hem echt nog niet dus wees daar niet bang voor, succes!
Je bent inderdaad bang om hem te verwennen. Want nu ben ik dus bang dat hij niet zelf leert in te slapen. Nu wordt hij of door papa of mama in slaap gewiegd. Wij proberen ook een soort ritme aan te houden 's nachts. we verschonen hem wel altijd omdat dat echt nodig is en hij dan beter drinkt. Ik praat zowiezo niet veel 's nachts en als we hem in slaap wiegen dan doen we dat boven. toch wil ik af en toe naar beneden gaan met hem als het echt te lang duurt en hij mij met hele wakkere oogjes aan kijkt.
Krijgt hij BV of FV? Onze meid is een paar dagen ouder maar drinkt al sinds vlak na de kraamweek 120+4 FV en dan om de 4 uur. Ze heeft tot vorige week bij ons in bed geslapen, sliep dan ook vaak bij mij op mn arm of buik in en dan legde ik ze naast me neer als ze echt sliep, dat duurde hier in het begin ook vaak 1,5 - 2 uur! Nu slaapt ze in haar wieg aast mn bed en ze slaapt niet meteen door maar ligt rustig rond te kijken, al dommelend stop ik haar speen een paar keer terug. Verder idd dezelfde manier als Adi, weinig licht, niet kletsen, drinken en terug in bed. 's Ochtends slaapt ze soms nog even bij mij in bed maar dan bedoel ik na 8 uur, ik ben een enorme slaapkop dus pak mn slaap 's ochtends ipv 's middags ) Overigens slaapt ze in een puckababy slaapzakje ivm zwaaiende armpjes. Ze slaapt vaak wel na het flesje en boeren maar word wakker als ze in bed gelegd wordt. Qua leeftijd kan je hem nog niet verwennen, als het goed voelt voor je zou je hem bij je in bed kunnen nemen, even wat veiligheidsmaatregelen nemen; oppassen met kussens, niet onder het dekbed, niet te warm en je man een por geven; pas op voor de baby!!! Misschien slaap je dan zelf wat beter...
In slaap wiegen is op deze leeftijd helemaal niet erg hoor. En waarom wil je met hem naar beneden 's nachts? dat zou ik dus echt niet doen. Je kunt aan alle behoeften van je baby voldoen, zonder dat ie midden in de nacht gezellig in de woonkamer zit te spelen. Je kunt hem het beste vanaf het begin aanwennen dat je de nacht doorbrengt in een slaapkamer, of dat zijn kamer is of die van jullie maakt niet uit. Dat je dan lekker ligt te slapen, of lekker bij mama ligt en dat er dan geen licht is, geen tv, geen speelgoed oid. Dat is de makkelijkste manier om een dag-nacht ritme aan te leren.
Ik ging met hem naar beneden om mijn vriend dan rust te geven. Dan slaapt er in ieder geval een van ons. Hij huilt tegenwoordig ook veel als je hem in slaap wil wiegen. En het is niet zo dat hij beneden zit te spelen en is echt om de ander wat rust te geven. Er gaat dan ook maar een lichtje aan en soms wil ik de tv zonder geluid aan zetten. Maar blijkbaar wordt dat afgeraden?
Ik zou hem ook lekker bij je nemen als hij daar wel rustig van wordt, ik heb gehoord dat je ze pas vanaf een half jaar kunt gaan 'verwennen'. Dus ik zou gewoon doen waar je je goed bij voelt. Wij hebben ons zoontje vaker bij ons laten slapen als hij dat nodig had en nu slaapt hij gewoon lekker in zijn eigen bedje en nemen we hem alleen nog bij ons als hij al erg vroeg wakker is of als hij niet lekker in zijn vel zit. Ook is de puckababy een aanrader, ons zoontje maaide heel erg met zijn handjes en hield zichzelf hierdoor wakker. Hij sliep toen een stuk rustiger in.
Mijn zoontje van 5 en halve week wilde ook slecht slapen, ik heb sinds gisteren een puckababy en hoewel dus nog maar kort in gebruik, lijkt het echt te werken, hij wordt erg rustig en heeft gisteren en vandaag lekker doorgeslapen, hopelijk blijft dit zo Vanochtend bij het CB geweest in die adviseerde als volgt bij niet in slaap komen: Na voeding even uit je armen, op je schoot bijv. tot je slaapactiviteit ziet zoals gapen oid, dan naar bed. Je kindje niet aankijken of tegen praten, omdat je ze dan weer activeert. Evt. even over hoofdje of buikje strijken. Dan weg en indien jengelen/niet in slaap komen pas na 20 min. terug, nog een keer de borst aanbieden (of FV) en dan weer ritueel herhalen. Ik heb dit vanavond gedaan en het werkte...! O ja, en volgens CB moet je kindje na 45 minuten weer in zn bedje liggen vanaf start voeding. Want inderdaad, wat je zegt als je er zo lang mee bezig bent, kom jij en je kindje niet aan veel slaap toe he!