Bij wie is ICSI gedaan om andere redenen dan te weinig of slecht zaad?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door bo75, 17 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bo75

bo75 Actief lid

17 mrt 2012
    305
    0
    16
    alle puzzelstukjes bij verschillende artsen bij el
    Zuid-Holland
    Ik heb in totaal 2 IVF-pogingen gedaan. Bij de 1e poging in 2009 had ik 7 eicellen en 4 embryo's. Onze dochter was 1 van die embryo's :). Vorig jaar heb ik 3 terugplaatsingen gehad van de cryo's uit de 1e poging. Helaas is dat niet gelukt.

Begin dit jaar heb ik een 2e IVF-poging gedaan. Hierbij had ik bij de maximale dosis Gonal 5 eicellen en maar 1 embryo. Deze is teruggeplaatst maar heeft geen zwangerschap opgeleverd.

Bij de evaluatie van de 2e poging bleek dat bij 3 eicellen zich polyspermie had voorgedaan. Dwz. dat meerdere zaadcellen 1 eicel binnendringen. Normaliter hoort een eicel "op slot te gaan" nadat een zaadcel binnendringt. Als er meerdere zaadcellen in 1 eicel binnendringen, sterft eicel af. Polyspermie duidt op slechte eicelkwaliteit. Bij de evaluatie bleek dat bij de 1e poging ook al 1 polyspermie geval erbij zat.

In NL wordt in principe IVF gedaan als het zaad in orde is. Nu heb ik begrepen dat ICSI soms ook wordt gedaan als er weinig eicellen zijn of als de eicelkwaliteit verminderd is. Bij wie is er om die redenen ICSI gedaan en hadden jullie toen meer (goede) bevruchtingen dan bij IVF?

2. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hier heel goed zaad maar ik heb weinig eieren. Om die reden in bij ons icsi toegepast. We hadden toen niet veel bevruchtingen, maar onze dochter is hier wel uit ontstaan.
    Dit is in DD gebeurt.

3. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Bij ons is alles zo goed dat zelfs IUI zou moeten slagen....:cool:
    Ik had bij mijn IVF poging van de 13 eicellen maar 1 embryo, en geen cryo over.
    Toen heb ik zelf ICSI aangekaart en nu had ik evenveel eitjes en bevruchtingen, alleen nu had ik een TP van 2, en nu nog 4 reserves in de vriezer....
    En nu zwanger.:)

4. aklina

aklina Fanatiek lid

13 jun 2010
    1.159
    0
    0
    Purmerend
    Bij mij is ICSI gedaan omdat bij mijn 1e IVF 11 eicellen niet 1 emmie is ontstaan. Bij de tweede poging dus ICSI, daaruit zijn 14 eicellen gevonden en 13 zijn er met ICSI behandeld. Toen zijn er 10 emmies ontstaan waarvan ik de beste teruggeplaatst heb gekregen. En daarna nog 7 cryo's overgehouden.
    Je kan dus wel concluderen dat de ICSI bij mij wel echt nodig is ondanks uitstekend zaad.

5. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Hier zwanger geworden met donorzaad van goede kwaliteit en hoeveelheid genoeg.....toch ICSI gekozen.
    In Dusseldorf mochten we hiervoor kiezen. En gedaan.....en zwanger! :D

(daarvoor 7x IUI mislukt, gewoon alleen maar omo-witte testen).

6. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Eigenlijk een zelfde soort verhaal als ik er boven had gepost.
    Gek hè dat t zo veel verschil maakt....:(

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Bij ons spelen PCOS en een verminderde zaadkwaliteit, die wel ruim voldoende is voor IUI en IVF. Bij de eerste IVF-behandeling bleek echter dat er totaal geen bevruchting optreedt, dus geen embryo's en geen terugplaatsing gehad. Overgestapt op ICSI en dat heeft na de eerste behandeling een prachtige dochter opgeleverd!

Deel Deze Pagina