Belasting en bijstand

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamaleonie, 29 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamaleonie

Mamaleonie Bekend lid

6 sep 2009
    964
    0
    0
    Hoi hoi

Misschien dat 1 van jullie dit weet:

Ik krijg via mijn aangifte 1500 euro terug over vorig jaar. Nu ben ik een alleenstaande moeder met een bijstandsuitkering. Wordt dit bedrag gekort op mijn bijstand of mag ik dit zelf houden? Neem aan dat ik van de teruggaaf wel melding moet maken?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Greetz Leonie

2. Blaak

Blaak Niet meer actief

Uhh als je het mandelijks terug ontvangt mag je het gewoon houden lijkt me hoor! Gewoon houden ... ;)

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik denk het niet. het word gezien als eigen geld en dat word tocg weer verrekend met je uitkering.

je kan het niet melden en het houden maar komen ze daar achter ( die kans acht ik vrij groot aangezien uitkeringverstrekkers belasting gegevens mogen op vragen)
    kunnen ze de uitkering per direct stop zetten en heb je dus niets meer en er bestaat een hele kleine kans dat ze je aanklagen voor fraude cq oplichting (dit heb ik toevallig van dichtbij mee gemaakt)

4. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Altijd opgeven!!!

In sommige gevallen mag je het houden, ligt eraan welke heffingskorting het betreft en evt. leeftijd van de kinderen. Als je het niet opgeeft en ze komen erachter (en die kans is heel groot ivm gegevensuitwisseling) moet je het niet alleen terugbetalen maar krijg je ook een afstemming (verlaging van je uikering).

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja maar als bijstandmoeder 'betaal' je toch ook belastingen over je uitkering bijv? Hier kun je dan toch nu een deel van terugkrijgen, lijkt me niet dat je dat dan weer moet inleveren.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    of gaat dat dan weer terug naar de gemeente?

7. Vica86

Vica86 Niet meer actief

nee hoor mag je gewoon houden.
    Als ze dat in willen nemen is dat pure diefstal :p.

Je krijgt het terug op wat je betaald heb, wat je ingeleverd hebt.

Wel opgeven, maar je mag het gewoon houden.

8. sabinu

sabinu Actief lid

4 nov 2009
    246
    0
    0
    -
    ik zit in de zelfde situatie als TS , ik krijg maandelijks ook heffingskortingen (kindgebonden budged, zorgtoeslag) maar moet ik dat dan melden ofzo bij de gemeente?

ben echt bang dat ik straks opeens een schuld heb ofzo:$

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

omdat dat eigen geld is en eigen inkomsten dat verekenen ze met de hoogte uitkering.

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

11. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Zolang je vermogensgrens lager is dan 10.960,00 euro maakt dit niks uit voor je uitkering.

Even geinformeerd, je hoeft het ook niet te melden als je het krijgt.

Niet als het om 1500 euro gaat.
    Vakantiegeld enzo hoef je ook niet te melden. Is een eenmalige betaling waar je recht op hebt.

Alleen inkomens en maandelijks terugkerende bedragen worden meegerekend met de uitkering.
    Of vermogens boven het bovengenoemde bedrag.

12. Mamaleonie

Mamaleonie Bekend lid

6 sep 2009
    964
    0
    0
    Dank jullie wel voor de reacties!! Ik ga morgen voor de zekerheid mijn consulent bellen, zal het antwoord nog even laten weten.

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Verstandig.

Nooit zomaar houden.

14. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Dit heeft niks met je vermogen te maken. Als het een teruggave betreft ivm bijvoorbeeld alleenstaande ouderkorting zijn het wel degelijk inkomsten die op de uitkering gekort hadden moeten worden.. Formeel horen deze zelfs gekort te worden als je er aanspraak op kan maken, ook al ontvang je deze niet. Zou mooi zijn anders, dan laat je het jaarlijks bij de aangifte uitbetalen, volgens jou hoef je ze niet op te geven en kun je het dus zelf houden, terwijl een ander het wel volledig moet afdragen.

Bovendien, tussen inkomsten en vermogen zit een heeeel groot verschil. En ook vermogen dat je ontvangt of wat wijzigt (bijv. aanschaf andere auto) hoor je op te geven, ook al zit de waarde onder de vermogensgrens.

Dus, nogmaals mijn advies, altijd opgeven, zeker wanneer je twijfelt. Als je het mag houden zullen ze niks doen, maar geef je niks door en moet je het wel terugbetalen kun je veel problemen krijgen.

15. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Alleenstaande ouderkorting wordt standaard van je uitkering afgehaald. Maandelijks al!

Ze kijken of je er recht op hebt, heb je dat, dan wordt het oer direct gekort op je uitkering, of je het nou aanvraagt of niet.

16. Mamaleonie

Mamaleonie Bekend lid

6 sep 2009
    964
    0
    0

Klopt

17. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Het gaat hier toch over teruggave die eenmalig plaatsvind?

Alles wat gekort had moeten worden op de uitkering hebben ze ook gedaan, of er is iets aan de situatie niet goed doorgegeven.
    Zolang dat laatste het geval is, wordt het van te voren al ingehouden.

Ik heb een bijstandsuitkering, ik ontvang nog geen alleenstaande ouderkorting, de aanvraag hiervoor is nog in behandeling.
    Maar het is al wel vanaf de eerste maand uitkering ingekort bij mij. Hun hadden berekend dat ik er recht op heb, dus ja, dan wordt het per direct ingehouden.

18. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Dat schreef ik ook ;)
    Soms is het moeilijk in te schatten waar iemand precies recht op heeft, bijv. in het geval van gedeeltelijk werk, gedeeltelijk uitkering of in combinatie met partneralimentatie. Dan kan er dus niet altijd een juiste korting op de uitkering plaatsvinden. Bovendien is de teruggave vooraf op basis van een voorlopige aanslag, de definitieve vaststelling dient te gebeuren aan de hand van de definitieve aanslag. Nu wordt er wel steeds meer info vanuit belasting naar gemeente en v.v. doorgespeeld, maar lang niet altijd. Daarom beter zelf even doorgeven, dan een hoop rompslomp achteraf.

19. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    gewoon opgeven, dat staat volgens mij in alle bijstand regels. wat er ook verandert... opgeven.

20. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Ik vraag me dat ook af ik krijg ook een lekker bedrag terug over 2009, toen zat ik nog niet in de bijstand volgens de belastingconcult mocht je dat houden.

volgens mij word dat bij je vermogen opgeteld.

moeten jullie trouwens alle toeslagen ook opgeven? dat hoef ik niet kgb huurt en zorgt.

Deel Deze Pagina