gewicht baby

Discussion in 'Zwangerschap' started by Sammetje, Jul 25, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sammetje

Sammetje Actief lid

Mar 11, 2011
    203
    0
    0
    thuiszorg
    Friesland
    Toen mijn zoontje geboren werd woog hij 3500 gram. In het ziekenhuis zeiden ze dat hij een mooi gewicht had. Nu heb ik dus een hele goede vriendin die buitenlands is. Zij heeft nu 2 kindjes die geboren waren met een gewicht rond de 2600/2900 gram. Toen zij met haar hele familie (waar ik ook heel goed contact mee heb) op kraambezoek kreeg, kreeg ik steeds maar te horen hoe groot mijn baby was. Dat hij nu al maat 50 had (die van haar maat 44 bij geboorte), en dat hij zo groot was bla bla.
    Ik vond t niet leuk, want ik was natuurlijk dolgelukkig met mijn kind en wilde vooral niets doms horen. Maar goed ik heb er echt een soort trauma van overgehouden, want nu nog steeds hoor ik hoe groot mijn zoon is. En ja hij is ook wel groot, maar hij is toch gezond? En ze zeggen dat Nederlandse baby's veel groter zijn. Maar ik ben ondertussen al geboortkaartjes aan t uitzoeken, en eerlijk gezegd denk ik niet dat ik een gewicht op het kaartje wil zetten omdat ik anders weer zoveel commentaar krijg. Ik ben nu zelfs echt bang dat ik een zwaar kind op de wereld ga zetten, maar dit is toch niet normaal meer? wat vinden jullie ervan?

2. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

Nov 2, 2010
    3,489
    1
    38
    Volgens mij is het gemiddelde gewicht van een pasgeborene tussen de 6 en 8 pond. Dan zit jij daar dus exact tussenin, prima toch?
    Echt niets van proberen aan te trekken hoor! Kijk, een kind van 10 pond is groot, maar 7? Hoop dat ons meisje dat gaat halen :D
    Volgens mij is maat 50/56 ook heel normaal om mee te beginnen. Maatje 44 noemen ze niet voor niets prematuur.

3. brenda1987

brenda1987 Fanatiek lid

Nov 27, 2009
    3,337
    0
    0
    huis mama
    Moerkapelle
    Ik vind het een heel mooi gewicht en maatje 44 is idd prematuur ze zeiden tegen mij in de winkel dat ik die maat niet hoefde aan te schaffen alleen als je kindje te vroeg geboren werd of een tweeling bijv.
    Ik zou je er niet te veel van aantrekken en als ze weer zo lullig doet zou ik zeggen dan kom je toch niet op kraamvisite:D
    Succes ermee...

4. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    3,188
    1,749
    113
    Precies wat Linn zegt! :)

5. Sammetje

Sammetje Actief lid

Mar 11, 2011
    203
    0
    0
    thuiszorg
    Friesland
    hmmm ja hahaa...ik snap wel hoe jullie denken, maar soms is het ook moeilijk..dat je beste vriendin zo negatief kan doen

6. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Het is idd een mooi gewicht hoor, misschien waren ze een beetje jaloers ?

Anders zet je op het kaartje, hij/zij is lang zat en weegt genoeg ;)

7. pinky

pinky Actief lid

Aug 12, 2010
    195
    0
    0
    Adm medewerker Essent
    Op aarde
    Lieve meid!

Ieder kind is anders! mijn zoontje was 4075 en 51 cm een heeeerlijk kereltje! nu wordt de 2e op 7 pond geschat dat is een prima gewicht!

Trek je het niet teveel aan joh de 1 heeft kleine baby's de andere heeft grote baby's! maar ik vindt 7 pond en 50 cm helemaal niet groot dat is gewoon normaal!

En het belangrijkste is toch dat ze gezond zijn!;)

Misschien hebben buitenlandse vrouwen wel kleinere baby's dat weet ik niet maar volgens mij heeft het ook te maken met jezelf kwa grootte en lichaamsbouw en je partner zn lichaamsbouw en grootte hoe je eigen kindje wordt.

Ik zou zeggen je hebt een heerlijke hollandse kerel!:)

8. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

Jun 21, 2010
    2,661
    5
    38
    Hahahahaha wat een goeie..!!! Het belangrijkste is inderdaad dat het gezond is. En volgens mij is het zo dat als je rond 7 pond zit, je meer zekerheid hebt op gezondheid. Het kindje kan zich namelijk dan ook beter warm houden.
    Ik snap dat het heel moeilijk is, maar ook ik kan niks anders zeggen dan dat je je er niet te veel van aan moet trekken. Je kindje is namelijk helemaal niet te groot, het is het keurige gemiddelde. En ook al is ie wel groot? Dan maakt het nog niks uit. Een klein kindje is echt niet liever of leuker ofzo.
    Een groot kindje heeft ook zo zn voordelen: je hebt meer te knuffelen..!!!! Ik zou er niet te veel tegen in gaan en het gewoon over je heen laten komen. Elke moeder is meer trots en tevreden over haar eigen kindje. Of het nou kleiner of groter is dan gemiddeld.

9. corina83

corina83 VIP lid

Sep 10, 2009
    6,038
    0
    36
    Female
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Mooi gewicht hoor! Niks mis mee!
    Je hebt altijd uitschieters naar beneden en naar boven toe, hier zat ik ver boven gemiddeld.. Ik had allemaal leuke pakjes in maatje 50 en 56.. maatje 50 paste niet eens, ziekenhuismutsje het grootste maatje ook niet.. en maatje 56 heeft hij 3 dagen van mogen genieten, kon dus al weer heel snel naar zolder toe :(

10. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

3500 gram is perfect gemiddeld, mooier kan niet! Mijn zoon was ook 3500 gram.

mijn moeder zei ook: "zo'n groot kindje heb ik nooit gebaard" (ze heeft er vier) en ik kreeg ook te horen dat forse mensen grote kinderen baren...zo absurd, heb me er niet persoonlijk door aangevallen gevoeld, maar stond er wel van te kijken dat het ideaal van dun en licht zijn blijkbaar ook al voor pasgeborenen geldt......

11. xxisoldexx

xxisoldexx Fanatiek lid

Apr 1, 2009
    1,538
    4
    0
    Het idd een heel mooi gewicht. Lekker laten kletsen joh.
    Mijn zoontje was ook te klein bij de geboorte en die heeft het ook niet ingehaald nog. Hij blijft heel tenger en dat is ook niet alles, zeker niet met kleding kopen. Nu weet ik dus ook niet wat ik moet kopen voor deze aangezien we geen groot kindje verwachten;).
    Vanaf 4000/4500 gram zeg ik idd best fors maar dan nog zegt het gewicht uiteindelijk niks maar de bouw meer!

12. Bri

Bri Niet meer actief

Het klopt wel dat NL kindjes gemiddeld genomen wat groter en zwaarder zijn dan veel kindjes van andere origine.
    Hier geldt 44 als prematurenmaatje, terwijl dit in Frankrijk de standaardmaat voor pasgeborenen is (en ook veel Nederlandse kindjes hiermee beginnen!).

Hier geldt in principe alles tussen 2500 en 4000 gram als normaal geboortegewicht. Dat wil niet zeggen dat een lichter of een zwaarder kindje per definitie iets mankeert, wel dat er wat extra aandacht nodig is voor voeding en groei.

Mijn zoontje was 3800 gram. Hij werd door de kraamzorg ook al benaderd als 'groter kindje', waarbij er echt op werd gelet of hij niet te lang achter elkaar sliep die eerste dagen, omdat z'n suikerspiegel dan te veel zou kunnen dalen. (hij dronk ook niet echt goed, en viel behoorlijk af)

Ik heb nu ook wat baby's gezien die met 2500-2700 gram geboren zijn. Dat is inderdaad wel een heel ander formaat dan dat hollands welvaren van mij, of het 4100 grams baby'tje dat ik pas ook heb mogen vasthouden... Maar allemaal even schattig en lief.

Zelf woog ik trouwens 4450 gram bij geboorte. Toch was ik ook een lief wurmpje hoor, als ik de foto's zo bekijk :)

13. corina83

corina83 VIP lid

Sep 10, 2009
    6,038
    0
    36
    Female
    IT'er
    Niet teveel op het geschatte gewicht af gaan.. hier werd geschat dat ik een 5 ponder zou krijgen, kleintje dus.
    maar het is een 8,5 ponder geworden.. kleinnnnn verschilletje haha

14. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Mooi gewicht inderdaad 3500 gram!

Ik was juist blij met mijn stevige 8 ponder, kon zich gelijk goed warm houden, dronk makkelijk. Volgens mijn kraamverzorgster doet een wat grotere baby het vaak 'beter' dan een kleintje qua temperatuur, kracht om te drinken etc. Dus eigenlijk moet je heel blij zijn met die 3500 gram ;)

15. xxisoldexx

xxisoldexx Fanatiek lid

Apr 1, 2009
    1,538
    4
    0
    @ Corina Zo dan dat is idd wel een heel verschil :$

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

Jouw kind was voor nederlandse maatstaven hardstikke gemiddeld, niks groots aan.
    Moet je ze gewoon vertellen dat je meiden hebt gehoord met kids van 53 cm en 4330 gram bij de geboorte, die direct in maat 56 zaten, (zoals mijn dochter dus, die overigens 6 weken later al in maat 62 zat). Kijken wat ze dan zeggen :D :D

Trek je er toch niets van aan joh! Er zijn altijd mensen die er wat van vinden, dat is toch helemaal niet belangrijk? Stel nou dat je tussen allemaal meiden zoals ik had gezeten, met allemaal van die grote kids, dan had je je kind weer klein gevonden.... had je daar weer mee gezeten!
    Niet vergelijken en je kop ook niet gek laten maken, die familie weet gewoon niet wat gemiddeld is, dus lekker het ene oor in en het andere uit!

17. raspberry

Haha, nou, ik heb maat 36/38 en een kind van 4330 gebaard. Daar klopt dan ergens iets niet :D Mijn man is overigens ook zeer gemiddeld slank, daar ligt het ook niet aan.

Waar het veel meer mee te maken heeft, is bijvoorbeeld de dikte van de navelstreng. Mijn man heeft twee kids uit een eerder huwelijk, die beiden zo'n 6 pond waren. Navelstreng was met 1 knip door.
    Op die van Thirza heeft ie aardig moeten zwoegen, (en dat lag niet aan een botte schaar ofzo!), dat duurde echt even voor ie erdoor was! Thirza heeft dus gewoon een enorme voedseltoevoer gehad tijdens de zwangerschap :) Ik viel namelijk zelfs nog onder de categorie: risico op kind met laag geboortegewicht, omdat ik een stressvolle baan heb, met destijds 32 uur, plus alles wat er aan overuren nog inzat, (ik kon van mijn overuren tijdens de zwangerschap 4 weken aan mijn verlof vast plakken).
    Dus tja, die bakerpraatjes.... :D Ene oor in, andere uit :D

18. raspberry

't Is maar net wat je negatief vindt.... ik zou het ecth niet te negatief pakken, dat is hun referentiekader blijkbaar. Jammer dan.

19. Onze eerste zoon was bij zijn geboorte 3950 gram en 52 cm lang. Dit was een mooi gewicht vonden ze toen. De 2de schatten ze dat het zoon 6 a 7 pond gaat worden en ook dit is goed zeggen ze.

Wat maakt het nou uit als het maar gezond is en klein blijven ze toch wel als ze der eenmaal uit zijn!;)

20. corina83

corina83 VIP lid

Sep 10, 2009
    6,038
    0
    36
    Female
    IT'er
    Ja en qua buik dachten ze dat tijdens de bevalling in het ziekenhuis nog.. tot ze hem zagen haha, hij heeft echt helemaal klem gezeten in mn buik, kon geen kant meer op, behalve mama's ribben kneuzen met uitrekken.

Share This Page