Hi, Vandaag had ik mijn laatste echo ter voorbereiding op mijn eerste IVF behandeling, spannend! Ik had vandaag behoorlijke opbrengst, een aantal follikels van 18,19 en 20 mm maar ook een die nu al 22mm was. Ik prik dan vanavond Ovitrelle en geen Decpaptyl meer. Ik ben als de dood dat de boel springt voor de punctie omdat die ene al zo groot is! Hoe zat dat bij jullie? En maak ik me zorgen om niks? Bij het ziekenhuis zeiden ze dat het echt niet voor de punctie weg is, maar heb er ook wel eens over gelezen dat het wel kan...
Help ik hoor nu ook nog net dat ik nog een extra dag moet stimuleren! Ik heb mn zorgen uitgesproken wederom maar schijnt echt geen risico te zijn..
Ik volg je, want ik ben ook heel benieuwd waarom je nog extra moet stimuleren terwijl ze al best groot zijn... Ik hoop dat alles goedkomt en je goed opbrengst zal hebben!
De Deca houdt de eisprong tegen. Je spuit Pregnyl om ervoor te zorgen dat de eicellen los in de follikels komen te liggen, zodat je ze kunt aanprikken. Ze plannen de punctie veel vroeger in, dan het moment waarop je de eisprong zou verwachten. Je kunt er dus gewoon vanuit gaan dat alle follikels er nog zitten. Vaak zorgt de Pregnyl er juist voor, dat kleine follikels ineens nog een groeispurt krijgen. Daardoor heb je ten tijde van de punctie soms juist meer aanprikbare follikels dan tijdens de laatste meting. Succes!
Had je ook nog een aantal follikels die rond de 15 mm zaten? Vaak stimuleren ze langer door om.er voor te zorgen dat de kans op meer eicellen groter is. De is een kans dat het follikel van 22 mm overrijp is en die afvalt voor bevruchting. De deca houdt inderdaad de eisprong tegen en ze plannen de punctie zo in dat ze ruim voor de tijd zitten dat je lichaam zelf de eisprong veroorzaakt
Een follikel van 22 mm is niet overrijp, hoor! Als je hormoonmedicatie spuit, groeien je follikels juist vaak langer door voordat ze springen. Als ik geen Pregnyl kreeg, dan had ik mijn eisprong pas rond de 24 mm. Dat maakt helemaal niks uit voor de kwaliteit van een eicel, die is net zo goed als een die uit een follikel van 20 mm is gekomen. Over het algemeen hebben vrouwen er altijd wel follikels bij zitten, waar geen eicel in zit. Of enkele eicellen die iets minder van kwaliteit zijn. Maar dat staat los van de grootte van de follikel, zolang ze maar vanaf 17 mm springen of worden aangeprikt. Beneden de 17 mm zijn ze niet rijp.
Is je eitje beneden de 17mm altijd nog niet rijp genoeg om te springen? Ik heb een aantal iui's gehad waarbij mijn eitje nog maar 15mm was, maar doordat mijn bloedwaarde aangaf dat ik een lh-piek had, moest de inseminatie direct gebeuren. Al die rondes waren mislukt. Kan het dan zijn dat een eitje van 15mm nog niet riip is, ondanks dat je bloedwaardes aangeven dat het eitje wel gaat springen? En zou het eitje dan van slechte kwaliteit kunnen zijn omdat het niet rijp genoeg was?
Het zal bij iedereen verschillen en ik kan niet aangeven wie gelijk heeft, maar mijn eerste IVF ronde was echt zoeken naar de juiste medicatie en toen waren ze erg lang bezig geweest met stimuleren. Dit kwam omdat ik maar 5 follikels had. De grootte van een follikel maakt volgens mijn arts wel degelijk uit hoe de kwaliteit is....als ze te groot zijn dan gaan ze er eigenlijk vanuit dat , als er een eitje inzit, het eitje niet meegerekend kan worden. Bij mij is gezegd, dat follikels tussen de 18 en 21 mm meestal de beste kwaliteit hebben... Bij mij was in een eerdere ronde helaas wel een ei "geklapt", omdat ze te lang door waren gegaan met stimuleren...en toen ging de punctie niet meer door en één eierstok was overstuur.... Nogmaals, bij iedereen is het verschillend he. Iedereen reageert anders op medicatie en elk ziekenhuis hanteert weer zijn eigen protocollen. Koekjesbakker als ik jouw afmetingen zo hoor, dan gaat dat vast helemaal goedkomen. Maar dat je zorgen hebt, is terecht!Bij elke stap in dit hele proces is het telkens weer afwachten of het goed gaat en of je verder kan. Jouw grootste is nu 22 mm, stel dat hij nog flink de pan uit groeit , dan zal hij in het ergste geval niet meetellen. Maar door nu extra dag te stimuleren, zien ze dus een grote kans in dat je zo nog een paar extra follikels erbij krijgt die mee kunnen doen! Anders nemen ze dat risico heus niet hoor!
Bij mij telden ze bij de laatste follikelmeting 17! Waarvan 1 joekel, een reeks van een goede grootte, en nog wat kleintjes. Ze hebben mij ook 2 dagen langer laten stimuleren in de hoop dat de kleintjes wat mee zouden gaan doen. De grote hadden ze als verloren beschouwd. Uiteindelijk 16 eicellen van goede kwaliteit en 3 van mindere/slechte kwaliteit.
Salie Zoals ik het begrepen heb van de gyn, is een eicel rijp als een follikel minimaal 17 mm is. Die 17 mm is echt de ondergrens. Als ik een follikel had die 17-18 mm was, dan moest ik vaak nog een extra dag wachten met Pregnyl spuiten. Heb je te vroeg een eisprong, dan kan het inderdaad zo zijn dat een eicel nog niet rijp is en dat hij daardoor onbruikbaar en niet te bevruchten is. Heb je veel te vroeg een eisprong, dan zou er dus moeten worden gekeken of je eisprong uitgesteld kan worden, zodat hij meer tijd heeft om te rijpen. Het is wel zo dat een follikel nog doorgroeit tot aan je eisprong toe, als je Pregnyl spuit of als je in je LH-piek zit. Zou je op 15 mm zitten en dan in je piek zitten (natuurlijk of kunstmatig), dan heb je zo'n 40 u later je eisprong (als je aan het begin van je piek zit). In die 40 uur kan een follikel nog wel 3 mm groeien. Dat zou betekenen dat jouw follikel wel degelijk rond de 18 mm zit, als hij springt. En dat is prima, dan is hij rijp. Is er wel eens op progesteron geprikt, om te kijken of je een goede eisprong hebt?
Dankjewel voor je uitleg jippie. Mijn eitjes zijn inderdaad vaak 15mm op het moment van de lh-piek. Meestal heb ik dan de volgende dag de inseminatie. Dan zou die max 17 mm kunnen zijn, omdat ze 2mm per dag groeien zei de gyn. Ik ben ook al vaker op peogesteron geprikt en die is verder altijd goed geweest. Ik ben benieuwd of ik weleens een te vroege eisprong heb gehad en of die dan wellicht nog niet rijp genoeg was
Hi even een update van mij punctie is goed gegaan en 11 eitjes gevonden! Inderdaad bang geweest om niks en nu was de score beter dan als ze eerder de punctie hadden gedaan. Blij mee!
@koekjesbakker: Mooie score! Nu duimen voor mooie emmy's en een mooi beebje voor je! @Jippie: Bij mijn ivf/icsi had ik 13 follikels, waarin 11 eicellen zaten... 2 daarvan waren duidelijk overrijp en die waren 24 en 26mm. Bij mij hebben ze toen ook verder gestimuleerd omdat er nog vele kleintjes zaten die toen een groeispurt hebben gekregen, maar helaas was dat voor de grootste dan wel nadelig. Op zich ben ik er goed mee geweest. Had uiteindelijk 8 eicellen die bevrucht konden worden en daar zijn 6 embryo's uit verder gekomen. Maar die grootsten waren eigenlijk de slechtsten, heeft de gyn me zelf verteld, dus kan wel degelijk als ze te groot zijn dat ze overrijp worden en dat bevruchting niet meer mogelijk is. Met ivf/icsi mogen ze zelfs kleiner zijn dan bij iui, vanaf 14-15mm vinden ze die ideaal om met een punctie weg te nemen (misschien groeien ze dan nog wel iets door de pregnyl natuurlijk). @Salie: Een goede vriendin van me heeft bij de iui's ook altijd pregnyl gehad bij 15-16mm en haar arts vertelde dat iedere vrouw zijn eisprong op een verschillend moment (en ook verschillende grootte van eitje) krijgt. Als je je natuurlijke eisprong zo vroeg krijgt, is je eitje normaal rijp. Mijn vriendin was zwanger van de eerste iui, maar is helaas een miskraam geworden, dus negatief hoeft dat niet te zijn! Hier telkens een iui gehad bij 18, 20 en 21mm en ook geen succes, maar dat heeft andere oorzaken hoor