Hoe houden jullie je inkomsten en uitgaven bij?

Discussie in 'De lounge' gestart door Melrose, 20 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Hier houden we het ook bij in Excel.
    We hebben één rekening waar alle vaste lasten vanaf gaan en daarvan heb ik een excel bestand gemaakt met wanneer er hoeveel afgeschreven wordt en wanneer er geld op gestort wordt. Zo komen we daar nooit te kort.
    Dan hebben we nog een rekening waar we van sparen, boodschappen doen etc, en ook hiervoor heb ik een excelbestand zodat ik kan bijhouden hoeveel boodschappengeld we nog hebben etc.

Geen AFAS oid, maar gewoon een eigen opzetje. Het is één keer wat meer werk, maar daarna is het alleen maar bijhouden. En ik vind het heerlijk om een beetje rust in mn hoofd te hebben :D

2. IS88

IS88 Fanatiek lid

8 jul 2012
    1.133
    1
    38
    NULL
    NULL
    Ik gebruik ook een excel bestand, heb dan een rijtje met inkomsten, rijtje met vaste lasten en rijtje met variabele uitgaven verdeeld in categorieën dus: boodschappen, verzorgingsproducten, huisdieren, uitjes, etc

Voor die laatste budgetteer ik ook elke maand zodat ik weet wat er naar de spaarrekening kan en wat er aan bijzondere uitgaven uitkomt zoals deze maand de sterilisatie van de poezen..

Tabblad 2 is een overzicht van de spaarrekening en t/m juni ingevuld wat ik wil sparen per maand. Tabblad 3 is voor de vakanties.

Kan eventueel het formatie sturen, dan moet je me even pb'en

3. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Hier ook excel. Heb per maand een tabblad en vul per week in. Daarnaast voor boodschappen een kasboek, maar daar heb ik sowieso een vast budget voor. We doen dit al bijna 5 jaar zo. We hebben 1 rekening, dus dat is ook lekker overzichtelijk.

4. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Sinds deze maand hou ik alle kassabonnetjes bij, om te kijken waar het geld aan op gaat en wat eigenlijk wel geschrapt kan worden.

Verder heb ik een Excel bestand gemaakt met alle inkomsten en vaste lasten erin. Soms heb ik inkomsten uit freelance werk, maar dat is zo onregelmatig dat ik die niet meeneem als vaste inkomsten.

Inkomsten:
    - loon
    - uitkering
    - kindergeld

Uitgaven:
    - huur woning
    - voorschot elektriciteit
    - voorschot stookolie
    - internet + tv
    - zorgverzekering
    - kinderopvang
    - diesel
    - jaarlijkse uitgaven
    - sparen
    - sparen dochter

De jaarlijkse uitgaven is een potje voor de vaste lasten die ik 1x per jaar betaal: inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, autoverzekering, verkeersbelasting, onderhoudsbeurt auto. Het is het totaal van alles gedeeld door 12, om zo elke maand een deel weg te zetten.

Wat er dan nog overblijft, is voor kleding/schoenen/leuke dingen.

5. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    DAMES!

Hartelijk dank voor jullie reactie tot nu toe. Ze zijn erg bruikbaar!!
    Ik ben door jullie berichten geinspireerd om een Excel sheet op te zetten, maar heb echt geen idee waarmee ik moet beginnen....

Is er iemand toevallig zo lief en vrij om een voorbeeld van zijn/haar Excel sheet te tonen? Uiteraard zonder de getallen want die zijn prive :)

6. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Aparte mappen

1 map belasting
    1 map loonstroken
    1 map verzekeringen
    1 map garantiebewijzen etc

En in die mappen doe je tabbladen zodat je verschillende categorieën hebt.

Verder in excel alle inkomsten op een rijtje staan en de uitgaven met de data waarop het eraf gehaald word iedere maand (elke maand gaat bijv de 1e de hypotheek eraf en de 2e de verzekeringen, 3e het water, etc)

7. Akoya

Akoya Fanatiek lid

30 nov 2011
    2.744
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zag gisteren bij 'Uitstel van executie' het softwareprogramma Afas Personal. Gratis te downloaden.. Misschien is dat iets?

8. IS88

IS88 Fanatiek lid

8 jul 2012
    1.133
    1
    38
    NULL
    NULL
    Je hebt een pb!

9. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Wat toevallig....jij ook. :)
    Bedankt alvast, ben erg benieuwd.

10. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    Toevallig, ik heb mij net gister voorgenomen om de financien middels een kasboekje maar weer eens op te pakken. vind het altijd wel lastig om bij te houden. Zowel op papiers als met de computer.

Hoor trouwens van ASAF goede berichten.
    Maar volgens mij kan het met excel ook goed.

Wat doen jullie eigenlijk met kassabonnen etc?

11. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Vraag ik me dus ook af.
    Ik vraag er altijd om bij de kassa. Vervolgens prop ik 'm in mijn tas onder het mom van "verwerken we later wel".
    Na enige weken kom ik de bon weer tegen en verdwijnt hij alsnog in de prullenbak...

12. IS88

IS88 Fanatiek lid

8 jul 2012
    1.133
    1
    38
    NULL
    NULL
    ik doe niets met bonnetjes, probeer alles met pin te doen en kan dus via internetbankieren zo mijn uitgaven zien en in mn excelsheet zetten. die paar dingen waarbij het niet kan, komen onder overige uitgaven te staan.

13. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Ladies,

Bedankt voor jullie input en voorbeelden per mail! Echt zo super handig. Vanaf nu kunnen ook wij ons geld goed beheren en sparen.

MILJONAIR FAIR HERE I COME!

14. IS88

IS88 Fanatiek lid

8 jul 2012
    1.133
    1
    38
    NULL
    NULL
    Hahaha :D:D
    nou wij hebben hierdoor wel wat mooie reisjes kunnen maken!

15. sanell

sanell Bekend lid

16 dec 2008
    628
    0
    0
    Wij hebben de bankrekeningen bij de Rabo en die hebben sinds kort een automatisch 'extra overzicht'. Hierbij kun je al je inkomsten en uitgaven zien in categorieën verdeeld. Erg handig om te zien hoeveel er aan vaste lasten, boodschappen en overige uitgaan. Ik ben er nu al helemaal fan van. Aangezien al onze uitgaven bijna via de pin/ automatisch gaan is het een compleet overzicht.

Verder bewaren we bonnetjes bijna niet (alleen garantie-aankopen) en overige belangrijke papieren gaan op een stapeltje en worden later in ordners gestopt.

16. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    nou dat klinkt goed....als dat er van gaat komen ga ik nu ook direct aan de slag;):)

17. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    ik zit ook bij de rabo...wist niet dat ze dat nu hadden, ga eens kijken.

Deel Deze Pagina