Siliconen ovenmat, set van 2 - Hittebestendige siliconen houden uw oven schoon. - Pro-Idee Concept Store - Nieuwe ideeën uit de hele wereld Zo'n soort matje dus. Ik heb twee verschillende, eentje voor op jet rooster/bakplaat en eentje voor de onderkant.
Ik heb zo'n siliconen matje van Xenos gehad. Vreselijk! De oven was nog niet eens klaar met voorverwarmen en er hing al een vreselijke rookwalm! Wij doen de meeste dingen op het rooster, als het kan op bakpapier. En onder het rooster hebben we altijd nog de plaat, maar aluminiumfolie erop. Als we iets hebben gemaakt dat erg kruimelde of lekte, dan halen we gewoon het folie eruit en leggen er nieuwe in. Verder maar ik het rooster regelmatig schoon met een 'vorkje' van een oud fonduestel. Daar kan ik elk stangetje apart goed mee schoon krabben. (Eerst inspuiten met muscle - dan per stangetje schoon maken en tenslotte nog even met schuursponsje met schuurmiddel erover.)
Wij hebben geen bakplaat meer (weggegooid omdat ie zo vies was en ik em niet meer schoon kreeg). Dus doen alles op het rooster. Als er losse dingen onder de grill gaan (bacon/tomaten) dan op aluminiumfolie. Voor dingen als koekjes enzo gebruik ik een uitschuifbare bakplaat met eventueel bakpapier of een siliconen mat. Oven schoonmaken doe ik hier (de oven zelf, dus het geëmailleerde) met bbq-reiniger van de vrijbuiter. Kwestie van inspuiten, poosje wachten en uitnemen met keukenrol gevolgd door een natte doek. Zelfs zwarte aangekoekte lagen onderin de oven (van pizza's/ovenschotels etc) krijg ik er na maanden nog uit met dit spul. Rooster doe ik af en toe een keer met schuurmiddel of ontvetter en een schuurspons. Oven wordt hier een 3 keer in de week gebruikt denk ik (gemiddeld, soms 1 keer, soms 6 keer )
Tip: heb je zo'n standaardmaat inbouwoven dan kan je die gewoon bij de Action halen voor 5 euro nog iets. Prima bakplaat en ook verstelbaar.
Ook ik ben enthousiast over de verstelbare bakplaat van de Action. Die leg ik op het onderste rooster en vangt kruimels en vet prima op. Helaas merk ik dat bij het bakken het vet door de hele oven verspreid word. Dus zowel de roosters, als het emaille als het glas en de roosters van de oven worden vettig. Het vet brand in en ik krijg het echt niet meer schoon met ontvetter en schuurspons. Ik las dat iemand bbq reiniger gebruikt? Dat klinkt wel als lekker sterk spul, misschien dat eens proberen.
De beste tip....dr powe ovenreiniger! En als ie schoon is de plaat leg ik neer zodat alle troep daar op komt en die maak ik schoon na gebruik.
Bedoel je daar de onderste stand mee? Want ik neem aan dat je die niet op de bodem van de oven kan leggen, toch?!
Ik gebruik bijna altijd bakpapier. Dat leg ik bijvoorbeeld onder de schaal lasagne op het rooster. Als er iets over de rand gaat, landt het op het papier en niet op de bodem van de oven. Heb je ook niet dat het vervolgens gaat inbranden, zodat je oven vol blauwe rook staat. En de oven wordt hier standaard elke keer schoongemaakt, mocht er wel gemorst zijn. Hier dus nooit problemen met een smerige oven of magnetron.
Wij gebruiken aluminiumfolie en bakpapier, wisselt elkaar een beetje af. De oven is momenteel niet erg schoon, maar ik gebruik die materialen om te voorkomen dat hij nog viezer wordt...
altijd iets onderin leggen een meteen na gebruik ( als die afgekoeld natuurlijk! ) een doekje erdoorheen halen. Dan is het een kleine moeite.
Nou, dat valt toch wel mee?! Heb wel erger gezien hoor! Goede tip, om wat onderin te leggen. Ik dacht dat dat niet mocht, maar hoe ik daar bij kom 'mag Joost weten'.... Ga ik zeker proberen!
ik giet altijd na het gebruik van de oven een kopje water in de oven, dan "koekt"er niks aan in de oven...als ik dan uitgegeten ben en de oven is afgekoeld doekje erdoor en zo blijft ie mooi schoon!
Ik lees ook mee, dit is ook mijn probleem, heb pas een nieuwe oven, maar nu al zwarte vlekken die ik niet meer weg kan krijgen of met heel veel moeite.
hg oven en bbqreiniger, werkt hier goed. en bij bakplaten die echt niet meer schoon willen: helemaal bedekken met 2/3 lagen keukenpapier, hier ammoniak (schoonmaakspul) op gieten, goed doordrenken plaat in een vuilniszak schuiven, dichtmaken en een nacht (buiten) laten inweken. de volgende ochtend zijn je platen schoon, wel uitkijken voor je neus als je de zak opendoet en natuurlijk ff met een sopje afsoppen erna. ook wel eens gelezen: oven insmeren met groene zeep en dan een bak ammonia erin zetten, nacht intrekken, volgende dag schoonsoppen. maar nooit zelf geprobeerd.