Hoe iep toets interpreteren groep 5?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bunchy, 9 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Maar je ziet bij de IEP toch hoe je kind het op het niveau van het leerjaar van de test doet? Het wordt alsnog ‘ergens’ tegen afgezet. Anders kun je überhaupt geen score krijgen.

Ontwikkelscores heeft Cito overigens ook.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Jazeker en dat lijkt mij ook meer dan voldoende. Je ziet dan met de groei "bolletjes" en percentages precies hoe je kind het doet. Veel beter dan cito trouwens, want rekenen bv wordt in 4 onderdelen gesplitst en dan zie je per onderdeel hoeveel procent en hoeveel vragen goed zijn.
    Maar ik merk in dit (en andere topics hierover) dan men heel erg de behoefte heeft om 1tjes en 2tjes te zien staan en te horen dat hun kind bij de top van Nederland hoort.
    Het zijn echt nooit de ouders met de laagste ontwikkelscores die hier naar vragen, heel typisch altijd.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Of mensen willen horen dat hun kind ‘bij de top hoort’ (wat dat ook moge zijn) weet ik niet, wel dat ze willen weten hoe hun kind het verhoudingsgewijs doet. En dat kun je bij IEP volgens mij prima. Maar ik kan me heel goed voorstellen als een school net van CITO naar IEP is overgestapt dat dat niet meteen lukt en er dus vragen zijn. Als je CITO gewend bent, dan ben je nu eenmaal ook I t/m IV gewend, dat is niet gek oid.

Ik denk dat de verklaring voor wie de vraag stelt mogelijk ergens anders ligt. De doelgroep op dit forum is ook niet extreem representatief voor heel Nederland bijvoorbeeld. ;) En qua ondersteuning merk ik bv. dat veel scholen bepaalde doelgroepen beter en sneller uit zichzelf ondersteunen dan andere. Kan allemaal meespelen.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Zeker, hier was dat het eerste jaar ook wennen en snapte ik er niks van. Daarom bied ik elke keer als iemand met een vraag komt aan om het uit te leggen of mee te kijken.

Maar ik krijg bij veel topics hierover een heel ander gevoel. Hier wordt het uitstroomadvies specifiek benoemd in de vraag en de vergelijking met andere kinderen. Dan wordt er gezegd dat het uitstromen niets uitmaakt (wat ook onzin is in groep 5) en vervolgens de vraag: leerkrachten, hoe bepalen jullie het uitstroomadvies?

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Er wordt toch juist gezegd dat het níet om het uitstroomadvies gaat? Waarschijnlijk vanwege de reacties in andere topics daaromtrent. Ik zie de andere vraag toch nog los van de startpost, maar misschien is dat naïef…?

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Nu moet ik zeggen dat ik dergelijke vragen ook erg interessant vind (al denk ik dat het antwoord niet moet verschillen van of je Cito of IEP gebruikt), niet omdat mijn kinderen gymnasium moeten doen oid, maar gewoon ómdat ik het interessant vind (in het algemeen dus). Maar zal vermoedelijk beroepsdeformatie zijn.:roflmao:

7. tuc

tuc Niet meer actief

Of je naïef bent weer ik niet, ik heb er iig een andere kijk op na alle cito en IEP topics.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Ik zie vooral ouders die betrokken zijn bij hun kind en graag willen begrijpen wat de uitslagen betekenen. Wat de uitslagen zijn, staat slechts in een zeer beperkt aantal topic, waardoor ik niet kan (en wil) oordelen of mensen willen horen dat hun kind het super goed doet.

Los daarvan is het helaas nog steeds zo dat het schoolsysteem en ook de maatschappij bepaalde zaken mogelijk stimuleert. Hoewel ik daar gelukkig wel een kleine verandering in opmerk de laatste jaren.

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Nou dat heeft Cito ook gewoon hoor. En veel uitgebreider dan IEP. Maar denk dat je vergeet dat de meeste informatie voor de leerkrachten is aangezien die er een studie voor hebben gedaan en dus weten wat ze met de informatie moeten.
    Ik snap heel goed dat je als ouder wilt weten waar je kind staat en hoe de ontwikkeling gaat. Logisch toch als betrokken ouder. Maar ik zou met specifieke vragen naar school gaan en niet naar een forum.

10. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    ja precies.. uitstroom geeft iets aan over gemiddeld boven gemiddeld etc.
    Ik heb een kind op het kader, een op het vwo en ben benieuwd waar dit kind mogelijk uit zal komen.. en niet omdat ik het een beter vindt dan het andere..
    Met Cito vind ik het beter voorspelbaar

11. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.373
    30.669
    113
    Vrouw
    Klopt.
    Maar als je pas in groep 8 een advies krijgt. Naar welke open dagen ga je dan?

Hier een voorlopig advies in groep 7. Met goede uitleg erbij, waarop dat is gebaseerd. Waar het nog naartoe kan veranderen.

evaleana vindt dit leuk.
  12. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Ben ik helemaal met je eens. Voor school kan het interessant zijn om te zien hoe verschillende groepen kinderen het doen qua gemiddelden, waar evt nog aandacht aan besteed dient te worden etc.
    Ik vraag zelf wel hoe mijn kind het doet en of dit in lijn is met de verwachtingen, of er extra aandacht nodig is voor zaken of dat ze meer uitdaging nodig hebben bijvoorbeeld. Ik vind het logisch dat je als ouder graag wilt weten hoe je kind het doet, en vind het rapport met de IEP scores leuk om te zien etc en voor toelichting stel ik wel vragen, wanneer nodig.

tuc vindt dit leuk.
  13. tuc

tuc Niet meer actief

Als wij pas in groep 8 een advies kregen dan zou ik in groep 7 vragen welke scholen voor ons verstandig zijn om te bezoeken. VMBO is hier echt apart. Dus voor de oudste wisten we in groep 6 al dat we niet in onze eigen stad terecht konden. Op 1 school kun je TL doen en verder alleen HAVO en VWO:rolleyes:.
    Dus als je bij ons in de stad in groep 7 vraagt of het zin heeft om in de stad te kijken dan weet je al wel genoeg.
    Waar alles bij elkaar zit zou ik die vraag ook gewoon in groep 7 stellen. Welke niveau's handig zijn om te bekijken.
    Tussen groep 7 en 8 kan nog best verschil zitten maar niet van kader naar HAVO als het goed is.

En ik denk als je kind een basis/kader of uiterlijk TL advies krijgt, dat je dat als ouder allang aan ziet komen. Wij wel in elk geval.
    Maar daar zit wel regelmatig de ontkenningsfase bij ouders bij.

Ik vind hier nog wel een rol van school inzitten. Benoemde ik eerder ook al: scholen zijn enorm luchtig als het om cito of iep gaat en dat vind ik tot groep 6 alleen maar goed.
    Maar vanaf groep 6 mogen scholen wel duidelijk uitleggen dat die scores meetellen voor het uitstroomadvies. En dat begrijpend lezen en rekenen de belangrijkste pijlers zijn.

Mamafiets vindt dit leuk.
  14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Ergens vind ik er ook wel wat van dat alles vanaf groep 6 zo zwaar weegt. Ook dan kan het nog alle kanten op. Hier waren ze toen bovendien (de ene pas net) 9, dan ben je daar meestal (gelukkig) echt nog niet op die manier mee bezig.

Wij kregen in groep 7 overigens wel een voorlopig advies. Dit kwam overigens na de open dagen, die hadden we toen dus al bezocht. Hier zijn wel brede scholengemeenschappen, dus dat scheelt. Nu kwam het (voorlopig) advies bij ons ook niet als een verrassing, dus ook dat scheelt. ;)

Deel Deze Pagina