hoe in een ritme komen met borstvoeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door katjak79, 5 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. katjak79

katjak79 Fanatiek lid

19 aug 2008
    1.274
    0
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    zaanstreek
    Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over slapen/ in een ritme komen. Mijn dochtertje slaapt al een paar weken door van ongeveer 23.30-8.00. Soms komt ze zelfs pas om 9.00. Ik kan echter nergens vinden wat nou normaal is.

Mijn dochter is nu 11 weken oud. Aangezien ik over een week alweer moet gaan werken wil ik het liefs een ritme in gaan bouwen, maar hoe doe ik dit?

Het gaat nu meestal als volgt:

23.30 slapen
    8.00 drinken, even spelen en weer slapen
    12.00 drinken, iets langer spelen en weer slapen
    15.30 drinken, spelen en soms slapen, soms wordt ze dan al huilerig
    18.00 drinken, spelen en vaak huilen
    20.30 drinken, huilerig
    23.00 drinken en vaak meteen slapen.

Dit zijn richttijden, zoals jullie zien slaapt ze overdag langere tijden en laat in de middag en avond is ze heel veel wakker en 's avonds erg huilerig. Ik geef op verzoek, maar probeer minstens 2,5 uur tussen de voedingen te laten zitten

het liefst wil ik dat ze rond 19.00 gaat slapen en dan tot een uur of 6.00 want dat is de tijd die we straks er uit moeten om naar m'n werk en zij naar de gastouder.

Het is een beetje een lang verhaal geworden, maar heeft iemand tips voor me?

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Waarom zo graag een ritme? Vind trouwens dat je al een behoorlijk ritme hebt hoor. Zo ver is mijn dochtertje nog lang niet. Ze komt ook nog heel vaak om de 2 uur bijv.
    Dat vinden ze overigens geen probleem op het kdv, ze voedden gewoon op verzoek en passen ze zich aan haar aan. Pas rond een jaar moet ze wat meer met de groep gaan meedoen.
    Mag ik vragen waarom je er minstens 2,5 uur tussen wilt laten? Dat is niet altijd goed.
    En dat ze 's avonds vaak wilt drinken/onrustig/huilerig is, is normaal hoor, dat heet clusteren. Dan bouwen ze een voorraadje op voor de nacht. Mijn dochtertje doet dat ook nog heel erg. Tja, kun je behalve aan toegeven denk ik weinig aan doen. Het komt vanzelf dat ze om 19.00 uur gaan slapen. Denk eerlijk gezegd dat je wel heel voorbarig bent als je denkt dat een kindje van 11 weken van 19.00 uur-06.00 uur gaat slapen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar ik denk dat je blij mag zijn als kindjes van 1 jaar dat doen.

3. katjak79

katjak79 Fanatiek lid

19 aug 2008
    1.274
    0
    0
    zaanstreek
    Bedankt voor je reactie, ik vond het zelf ook nooit zo'n probleem eigenlijk maar op het cb zei die mevr dat ik moest proberen om er langer dan 2,5 uur tussen te laten zitten dus dat ben ik nu aan het proberen.

Om me heen hoor ik al veel kindjes die het klokje rond slapen, die zijn idd vaak wat ouder dan Nina. Ik vroeg me gewoon af wat een beetje normaal is, dus op welke leeftijd ze doorslapen enzo.
    Nina gaat straks naar een gastouder dus dan zal voeden op verzoek ook geen probleem zijn, maar ik dacht; als er iets is dat er voor zorgt dat ze )nog meer) in een ritme kan komen, dan doe ik dat.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Klinkt misschien een beetje raar, maar qua bv kun je beter niet naar het cb luisteren. Gewoon blijven voeden op verzoek hoor, ze gaat er vanzelf meer tijd tussen laten. Mijn meisje kwam tot vorige week nog elke 2 uur overdag en rond 3 uur 's nachts en sinds vrijdag laat ze er ineens 2 keer 3 uur tussenzitten en slaapt ze 's nachts door.
    Ik denk dat veel kindjes rond een maand of 5 misschien de nacht kunnen doortrekken, maar er zijn ook genoeg kindjes die dat dan nog niet doen. Helaas hangt het van het kindje af en kun je er niet zoveel aan veranderen.
    Volg je kindje gewoon lekker, dat is vaak nog het makkelijkste. Ik heb gemerkt dat des te meer ik probeer te veranderen, des te lastiger het gaat. Ik laat het dus maar gewoon aan mijn dochtertje over.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

??? Waarom zegt het Cb in hemelsnaam dat je er langer dan 2,5 uur tussen moet hebben? Is dat ook de reden da je om 18 uur voedt en dan pas om 20.30 weer? Dat hiulerige kan goed zijn dat je kleintje wil clusteren en dus vaker wil drinken, dus ik zou gewoon lekker eens proberen om haar dan aan te leggen en kijken wat er dan gebeurt. Wie weet ben je een van die mazzelaars bij wie kleintje dan hele nachten door gaat tukken :)
    Alg. stelregel daarbij is trouwens dat ze per pond lichaamsgewicht een uur achter elkaar mogen slapen 's nachts... (maar als ze zelf goed aangeven dat ze honger hebben en ze zijn wakker, alert en hebben voldoende plasluiers, is dat uiteraard altijd een betere indicatie of het wel of niet kan :)).

En voor de rest: je hebt al superveel ritme te pakken! CB lekker laten l*llen, die weten echt geen bal van BV is ook mijn ervaring, (ondanks het BV-certificaat!!!). Dat ritme van jou, dat heb ik nooit zo gehad, zoveel tijd tussen de voedingen, dus prijs je gelukkig hiermee, en laat je vooral niet van de wijs brengen door van die kletspraatjes die enkel opgaan voor flessenkindjes...
    Dit is hardstikke super! En als je dan rond etenstijd wat sneller de borst weer aanbiedt, kan het zomaar zijn dat de kleine meid gewoon vroeger gaat slapen weer en doortukt tot de ochtend, (en zoniet, kun je haar altijd voor jij zelf op bed duikt nog ff wakker maken voor een voeding).

6. katjak79

katjak79 Fanatiek lid

19 aug 2008
    1.274
    0
    0
    zaanstreek
    ik mag idd niet klagen met mijn meisje! en ik dacht ook al dat het niet raar was dat ze 's avonds/ aan het eind van de middag wat vaker kwam. Ik moet ook zeggen dat ik het een rare dame vond op het cb, een wat oudere dame. normaal heb ik altijd een leuke spontane meid en die zegt altijd dat ik het goed doe zolang ze groeit, goede plasluiers heeft en tevreden overkomt.

Vannacht heeft ze trouwens van 21.30 tot 8.00 geslapen! Ik zal haar denk ik niet zo snel wakker maken,behalve als ik merk dat ze die extra voeding toch nodig heeft.

Mag ik wel vragen of jullie dan wel een min tijd ertussen laten zitten? dus als ze om 18.30 heeft gedronken (tot 19.00) en dan om 19.30 weer huilerig is en op haar duim zuigt enzo?
    Ik vind het bij haar soms heel moeilijk te zien of ze nou honger heeft of slaap, want bij beiden gaat ze op haar duim/ vingers sabbelen. Vandaar ook dat ik haar eerst op bed probeer te leggen en ongeveer 2 uur aanhoud (tot het cb zei dat dit te kort is)

Ik ga dat gewoon weer doen, dit beviel me eigenlijk het beste.

Maar hoe deden jullie het als jullie weer moesten gaan werken? maakte jullie haar wakker voor een voeding en daarna naar kdv/ gastouder/ oma etc te brengen of maken jullie haar wakker vlak voor vertrek en dan eten bij gastouder etc..

7. katjak79

katjak79 Fanatiek lid

19 aug 2008
    1.274
    0
    0
    zaanstreek
    weet trouwens ook wel dat ik bof met mijn meisje hoor. Ik weet dat ik absoluut niets te klagen heb.

8. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    lastig allemaal he?
    Voeden op verzoek betekent eigenlijk al dat er geen minimum tijd is die je ertussen laat.
    Ik zou ze 's avonds gewoon weer aanleggen. Wil ze niet drinken kun je ze altijd nog op bed leggen.
    En voeden op verzoek mag ook weleens op jouw verzoek; Dat zal dan in de ochtend zijn voordat je haar weg gaat brengen naar de gastouder.
    Ik geef ze nog altijd bv voordat ik wegga 's ochtends. Zelfs als ze een uur ervoor heeft gedronken. Vaak drinkt ze dan toch nog wel wat.

ik vind het trouwens nog steeds soms lastig of ze nu honger heeft of moe is en ons meisje is al bijna 10maanden!

Veel suc6 ermee en vertrouw op je gevoel (das in de meeste gevallen beter dan wat het cb zegt ;) )

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Ik houd geen minimum tijd aan. Het kan zo zijn dat ze 's avonds binnen een half uur 2 keer aan de borst ligt. Als ze niet wil dan laat ze vanzelf los en als ze dan nog op haar handje sabbelt weet ik in elk geval dat het niet van de honger is, maar bijv omdat ze moe is.

10. raspberry

Ook hier geen minimumtijd ertussen. Thirza drinkt echt niet als ze geen honger heeft, dus het is gauw genoeg duidelijk, maar het gebeurt hier dus wel regelmatig (nog steeds!) dat ze even vol is van borst 1 en dan niet meer hoeft, maar een half uurtje later wel weer zin heeft en borst 2 helemaal leeg drinkt. En dat is dus met name 's avonds.

Alle signalen op een rijtje kun je vinden op www.inbakeren.nl
    Verder is het echt gewoon goed naar je kleintje kijken: je hebt gewoon even tijd nodig om dat allemaal goed te gaan zien enzo, en elk kind is daarin ook weer anders :)

11. raspberry

Oja, en ik probeer wel altijd nog even te voeden voor de naar de gastouder gaat. Soms lukt dat wel en soms niet. Wat ik al zei: als ze geen honger heeft, dan drinkt ze niet...

Deel Deze Pagina