Hallo allemaal, Mijn dochtertje van 14 maanden wil nog steeds niet zelfstandig eten. Ze speelt heel kort met haar eten, wordt boos en wilt dan weer uit haar stoeltje van tafel. In haar wipstoel met babytv aan eet ze alles op, maar moet wel door ons gevoed worden. Ik vind het maar niks dat ze voor de tv wel eet en niet aan tafel. Ze kan wel zelf eten, want koekjes, snoep ed pakt ze zo uit onze handen en eet ze op. Daar maak ik mij dus niet zoveel zorgen om. Maar wat het eten betreft, wilt ze gewoon gevoed worden Ik vraag me alleen af hoe ik haar zover kan krijgen om aan tafel, zonder baby tv aan te eten? Ergens anders dan thuis eten, begint een drama te worden Ik ga een nieuwe stoel van de ikea bestellen voor haar voor aan de tafel, want heb ook het idee dat haar huidige stoeltje (Bambino), niet zo fijn zit. Ze zakt er zo naar beneden en zit dan al snel niet rechtop meer. Hopelijk dat ze dan wel aan tafel wil eten, maar hoe leer ik haar af om zonder baby tv aan te eten? Wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen? Alle tips zijn van harte welkom!
Het feit dat ze alleen voor de tv eet zou mij vele malen meer storen dan dat ze niet zelf eet. Ze is pas 14 maanden. Ik vind het op deze leeftijd totaal geen probleem om nog hapjes te geven. Bij mn oudste zijn we hier tot 24+ mnd mee doorgegaan, vooral omdat het eten dan een stuk sneller en netter ging. Brood enzo at ze natuurlijk wel zelf, maar het warme eten kreeg ze altijd van ons. Ze is nu bijna 4 en als ik echt haast heb geef ik haar soms nog wel eens haar eten (niet vaker dan 1x per twee maanden ongeveer). Voor de tv eten ben ik zelf geen fan van en zou ik wel zsm afleren. Voor mij is de oplossing dus simpel, hapjes geven in de stoel aan tafel.
Als jouw dochter aan tafel zit om te eten, eet jij dan zelf ook mee? Meestal als ze ziet dat jij ook lekker aan het eten bent doen ze het namelijk zelf ook. Hier zitten wij 's avonds gewoon allemaal aan tafel en eten wij ook met ze allen. Ze eet voornamelijk zelf, maar soms moet ik haar nog een beetje helpen om te prikken met haar vork.
Gewoon niet meer mogelijk maken om te eten voor de tv. Als ze honger heeft, gaat ze vanzelf wel eten. Ik zou wel kiezen om 1 van de 2 aan te pakken. Dus wel aan tafel, maar dat jullie het eten geven. Als dat goed gaat, dan over een paar maanden zelf laten eten.
Gewoon niet meer voor de tv eten geven? Dat hoef je haar niet af te leren, vooral jezelf Hier zit de jongste bij ons aan tafel en gaat ze ook pas uit de stoel als wij klaar zijn, niet eerder. Soms belandt er van alles op de grond, soms eet ze alles op. Hoort bij leren eten.
Ik zou gewoon aan tafel gaan zitten haar bord neer zetten en haar een vork en lepel geven. En zelf af en toe ook een hapje aan haar geven. Wil ze niet eten ook prima dan is het klaar. Geen aandacht aan besteden. Het volgende moment of de volgende dag gewoon ook weer zo doen
Wat is er mis met het voeren van een kind van 14 maanden? Mijn dochter is ook 14 maanden en wil het het liefst wel zelf doen, maar dat vind ik eerlijk gezegd alleen maar irritant, hahaha!! Maar goed, ik laat haar wel zelf hannesen, maar help af en toe wel met aan het vorkje prikken etc. Werkt dat ook niet, als jij bijv. een boontje aan het vorkje prikt en haar dat dan geeft, dat ze het zelf in haar mond doet? Mijn zoon daarentegen is 4,5 en wordt het liefst nog gevoerd, apart he, zo verschillend. Hij at toen hij jong was ook alleen maar voor de tv, ik vond het best. Liever dat hij alles binnen kreeg dan dat hij niet at. Ikzelf ben niet zo van het principe: 'als hij niet wil hoeft het niet, ze krijgen vanzelf honger'. Maar dat moet iedereen zelf weten. Toen hij zo'n anderhalf was zijn we begonnen met elkaar aan tafel te eten en mocht hij alleen heeeeel soms nog tv kijken tijdens het eten. Nu mag het alleen nog af en toe in het weekend, als we patatjes of wat anders makkelijks eten.
Ik vind het ook wel gek dat er verwacht word van een kindje van 14 maanden dat het zelf eet. Mijn dochter wil dit wel graag , en vind dit net als martini vaak maar irritant hahaha,maar mijn zoon liet zich tot 3.5 jaar graag bedienen. En nu nog graag Nou zie het probleem niet. Idd voor de tv zitten en dan pas eten is meer storend.
Een kind van 14 maanden dat gevoerd wil worden in de wipstoel voor de tv...uhhh oke. Nee vanaf nu zou ik haar aan tafel zetten..bord voor dr neus en succes ermee. Eet je niet dan eet je niet.
Wij voeren onze zoon van 14mnd ook. Anders gooit hij alles op de grond. Boterham, banaan, kiwi en liga eet hij wel uit zijn handen. Laatst voor het eerst hem mee het lepeltje vast laten houden. Eten is bij ons sowieso aan tafel. Tv heeft hem ook nog nooit geboeid gelukkig. Als ik met hem alleen ben staat de tv nooit aan, ik geef er niks om. Maar mijn vriend is tv-junkie. Onze zoon eet trouwens op het moment thuis helemaal niet, alles wegsmijten, uitsmeren en in petsen. Hij eet overal keurig netjes en alles op, behalve thuis. Fase...
Is al genoemd... 14 maanden en zelf eten is geen must. Je kunt ook 'voor de vorm' haar een vork geven en dan zelf ook wat hapjes naar binnen schuiven. Dan is het aan tafel zitten ook gelijk minder saai voor haar en zal ze de tv niet missen.
Oh dat zelf eten vind ik ook niet zo'n issue, voor de tv in een wipstoeltje gevoerd worden wel Mijn dochter eet zelf, maar echt niet met een vork hoor Gewoon lekker wat eten voor haar neus, pakken, voelen, proeven, eten en natuurlijk belandt er ook vanalles op de grond.
Dit inderdaad! En zelf mee-eten zodat het een gezellig moment is en dat je kindje ziet dat jij ook eet. Zien eten doet eten meestal
Dank voor de reacties. Wij hebben voor de tv eten ook nooit normaal gevonden hoor. Het is alleen maar omdat zij een tijdje erg moeilijk deed met eten en maar niet aankwam in gewicht. Van de cb moesten we maar kijken hoe we haar aan het eten konden krijgen, want dat was op het moment het belangrijkst. Dat was toen met babytv gelukt. Nu eet ze goed, maar wil niet in haar stoel aan tafel en eet niet zonder tv! Heb haar sinds gisteren zonder tv gevoed. Dat ging natuurlijk niet gemakkelijk aangezien ze eten met babytv al gewend was. Eten gaat nu gecombineerd met krijsen, gooien, slaan en (bijna) stikken, maar ze eet het wel op (blijkbaar heeft ze honger). We blijven het volhouden tot ze dit gewend is (Hopelijk duurt dat niet al te lang). Na het eten mag ze als beloning babytv kijken & dan is ze ook gelijk weer rustig. Ze wil nog steeds niet in haar stoeltje aan tafel. Ik neem aan dat die echt niet fijn zit, want ze zakt er doorheen en zit al snel niet rechtop meer. Heb gisteren de stoel van Ikea besteld. Volgende week kan ze hopelijk ook aan tafel normaal zitten & eten Wat dat zelfstandig eten betreft krijg ik steeds commentaar van de omgeving van waarom zij dat nog steeds niet doet. Dit is mijn eerste kindje & heb verder geen ervaring met kinderen.. Vandaar dat ik mij afvroeg waarom ze dat nog niet deed. Maar zoals ik nu lees, maakt het allemaal niet zoveel uit Fijn om te lezen.
Zomaar een ideetje hoor... maar is 't niet handiger om 't eten helemaal los te koppelen van tv kijken? Ik ben overigens ook geen voorstander van "belonen" of "onthouden" mbt eten ofzo. De maaltijd maken we gezellig. Desnoods soms een kindercd-tje op. Of we zingen zelf wat liedjes. Peuter kan kiezen. Ze hoeft niet aan tafel (maar dan kiest ze dus voor niet eten) en eens ze aan tafel zit, wil ze soms wel gezellig kletsen maar niet eten. Prima. Ik bied 't aan, 't is aan haar of ze 't ook accepteren wil De omgeving zou ik lekker commentaar laten hebben... Je kindje is nog heel jong... en vooral... jij bent de mama... je mag 't lekker zelf weten. Mijn peuter kan heel goed zelfstandig eten met mes, vork en lepel. Maar soms wil ze gewoon heel graag gevoerd worden. Ook prima.
Hier ook nog niet zelf eten met een vork hoor. Ja, proberen wel, maar als het te lang gaat duren, gaat mannetje gewoon verder met zn handjes. Met fruit en brood enzo is dat prima, maar met warm eten wordt het dan gewoon weer voeren. Ik vind het best hoor, gaat sneller en minder rommel haha. Neem aan dat hij straks echt wel zelf kan eten.
Maar zit ze met eten in een wipstoel dan? Op die leeftijd past dat toch niet meer? kan allang in een kinderstoel joh, of heb ik verkeerd gelezen. Inderdaad niet belonen als ze goed eten, hooguit prijzen. En snapt ze dat al denk je, Tv omdat ze goed eet? Ik betwijfel het.. Is meer een vast ritueel denk ik.
Hier ook een tv-eter ... tja eerlijk gezegd heb ik er niet zoveel moeite mee. Ben al blij dat hij dan (meestal) goed eet. Maar wij zijn zelf ook totaal niet van de Nederlandse "regeltjes". We zitten zelf ook vaak niet tegelijkertijd aan tafel en eten zelfs verschillende dingen. Die van ons eet ook perfect zelf een banaan, brood, een koekje, een soepstengel of alles wat slecht is (taart/cake/patat), maar zijn groente in de avond, no way. Dit moet zelfs nog gepureerd worden. Oh ja, hier ook het probleem van het onderuitzakken in de kinderstoel (houten stoel), hele mooie stoel, maar zat voor geen meter. Nu IKEA stoel. Ideaal, 100 x beter.