Autostoel I,II,III in 1, maar toch vervangen na 5 jaar i.v.m. veiligheid

Discussie in 'Verzorging' gestart door Brigitte1985, 10 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brigitte1985

Brigitte1985 Fanatiek lid

29 nov 2009
    1.018
    213
    63
    Ik wist niet hoe ik dit onderwerp moest noemen:) sorry haha

Ik vraag mij iets af. Ik wil een autostoel kopen die meekan tot 36kg. Nu heb ik weleens gehoord dat je de maxi cosi enzo maar 5 jaar mag gebruiken i.v.m. het slechter worden van de kunststof en verdere materialen. Dat zou betekenen dat het helemaal geen nut heeft om een autostoel te kopen die zolang meekan, als ik hem toch zou nmoeten vervangen?

Weten jullie hier iets over?

2. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Nee, nog nooit echt over nagedacht eigenlijk. Maar in zo'n geval zou de fabrikant zichzelf wel een beetje tegenspreken, als er in de handleiding zou staan "na 5 jaar vervangen".

3. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Het vervangen van een autostoel lijkt mij niet echt nodig na 5 jaar, aangezien het weinig te lijden heeft als je geen ongelukken krijgt etc.. Het is natuurlijk wel logisch dat je de autostoel vervangt op het moment dat je een aanrijding/ongeluk hebt gehad, maar als dat niet het geval is, zou ik hem in ieder geval niet vervangen zeker als weinig tot niets aan te zien is...

4. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Heb er wel eens iets over gehoord van (volgens mij) een collega van mijn man. Die zei iets over het materiaal wat dan minder goed is?? Weet het niet precies meer.... weet nog wel dat ik het onzin vond, aangezien net als wat jij zegt sommige stoelen net zo lang mee gaan!

Edit, heb het nog even aan mijn man gevraagd ;) Hij zei dat het volgens zijn collega net als met bouwhelmen werkt. Die mag je na een bepaalde termijn ook niet meer gebruiken omdat het plastic door warmte en kou kan gaan scheuren en krimpen waardoor het minder veilig is. In zulke helmen staat aangegeven tot wanneer ze te gebruiken zijn, dat zou dan ook voor autostoelen moeten gelden?!

5. Bri

Bri Niet meer actief

Goede vraag. Ik wist dat dit voor maxicosi's geldt, dat je ze na 5 jaar niet meer zou moeten gebruiken omdat de veiligheid dan niet meer gegarandeerd wordt; het materiaal gaat achteruit in kwaliteit, ongeacht of er een ongeluk mee is geweest, en of hij uberhaupt ooit uit de verpakking is gehaald.

Of dit voor zo'n I, II, III stoel ook geldt, heb ik eigenlijk nooit over nagedacht. En ik heb er 2 van! Ik denk eerlijk gezegd dat het voor deze stoelen minder essentieel is, omdat deze in mindere mate de klap opvangt dan een MC dat doet. In stand II haal je het vangkussen er al uit en zit je kind gewoon in de gordel. In stand III is het meer een zitverhoger.

Maar je zou het ook kunnen informeren bij de fabrikant.

6. Brigitte1985

Brigitte1985 Fanatiek lid

29 nov 2009
    1.018
    213
    63
    bedankt voor de reacties! ik zal als ik een zitje heb uitgekozen even informeren

7. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    een beetje off topic: meestal zijn deze stoeltjes minder veilig...

8. Bri

Bri Niet meer actief

pinkpuma, dat is niet waar hoor. Die van Kiddy zijn juist een paar jaar lang als beste uit de test gekomen.

Ik heb er nog verder over nagedacht. Enerzijds wat ik al zei, dat deze stoeltjes minder zelf de klap opvangen dan een stoeltje uit groep 0. Anderzijds dat het een heel ander type materiaal is, wat op een heel andere manier veroudert.

Ik denk dus echt niet dat veroudering zo'n probleem zou zijn. Anders hadden ANWB en TüV er wel melding van gemaakt... (die testen die stoeltjes).

Deel Deze Pagina