te vroeg bevallen, langer verlof??

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by jes12, Feb 3, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jes12

jes12 Bekend lid

Jan 2, 2014
    888
    91
    28
    hoi
    Ik vraag me af wanneer ik bijvoorbeeld met 38 weken zou bevallen, tellen ze dan gewoon vanaf de uitgerekende datum nog 10 weken of vanaf het moment van de bevalling nog 10 weken of krijg je er dan 2 extra??
    Ik weet dat je extra krijgt als je overtijd gaat maar is dat dan ook als je te vroeg bevalt?

2. Mississippi

Mississippi VIP lid

Feb 10, 2012
    10,511
    4,635
    113
    Nee dan blijven het 16 weken in totaal...

3. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

Jul 21, 2012
    2,289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Voor Nederland blijven ze van je uitgerekende datum uitgaan. Je plant 16 weken verlof, bijvoorbeeld 6 voor en 10 na de bevalling. Beval je eerder, dan heb je gewoon meer tijd erna want je houdt altijd je 16 weken minimaal.
    Als je later bevalt dan krijg je die weken er extra bij. In mijn geval had ik 4 voor en 12 na gepland, werd 5 voor en 12 na dus 17 weken in totaal.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het is zoals Saartje zegt...

5. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

Mar 1, 2012
    1,148
    3
    38
    Drenthe
    U heeft recht op minstens 10 weken bevallingsverlof. Ook als uw baby later wordt geboren dan de uitgerekende bevallingsdatum. Uw zwangerschapsverlof en bevallingsverlof samen duren dan langer dan 16 weken. Het bevallingsverlof gaat in op de dag na de bevalling.

Baby te vroeg geboren en verlof
    Is uw baby te vroeg geboren? Dan telt u de dagen dat u minder dan 6 weken zwangerschapsverlof heeft gehad op bij uw bevallingsverlof. De totale verlofperiode is altijd 16 weken. Dit gebeurt in bijvoorbeeld het volgende geval:

U stopt 6 weken voor de uitgerekende datum met werken. Uw baby wordt 1 week te vroeg geboren. U heeft dan 5 weken zwangerschapsverlof en 11 weken bevallingsverlof. In totaal heeft u 16 weken verlof.

Baby te laat geboren en verlof
    Wordt uw baby te laat geboren? Dan telt u de dagen dat de baby na de verwachte bevallingsdatum geboren wordt op bij de termijn van 16 weken. De totale verlofperiode duurt dan langer dan 16 weken. Dit gebeurt in bijvoorbeeld het volgende geval:

U stopt 6 weken voor de uitgerekende datum met werken. Uw baby wordt 2 weken na de uitgerekende datum geboren. U heeft dan 8 weken zwangerschapsverlof en 10 weken bevallingsverlof. In totaal heeft u 18 weken verlof.

(Rijksoverheid.nl)

6. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

Aug 23, 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    pfoe mazzelaar , wat tof dat dat mag van je baas, of is het je eigen verlof dan?
    Ik ben 5 weken van te voren gestopt en als ze een week te laat komt krijg ik niet alsnog 11 weken erna, pas als ik nog een week later ben dan krijg ik een week "gratis".

7. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Uh is niet zoveel aan te mogen hoor. Dit is gewoon wettelijk en het uwv keert dat ook zo aan je werkgever uit.....

8. Miss M

Miss M Fanatiek lid

Mar 19, 2012
    2,389
    597
    113
    Female
    Noord-Holland
    Dit is wettelijk vanuit het UWV volgens mij. Dus zou me heel raar lijken als dat bij jou niet zo is :(. Maar misschien heb ik het verkeerd hoor.

On topic. Ik ben bij de eerste met 36+6 bevallen en pas met 36 weken met verlof gegaan. Ik heb daarna dus nog ong. 15 weken verlof gehad. Totaal van 16 weken.

9. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Nou... Wettelijk krijg je er maar 16 en geen 17....
    En heb je na je bevalling wettelijk recht op 10 weken en geen 12...

In dit geval zou Saartje nog 11 weken na de bevalling hebben en geen 12

10. Miss M

Miss M Fanatiek lid

Mar 19, 2012
    2,389
    597
    113
    Female
    Noord-Holland
    Dit staat op de site van het uwv:

Bevalt u later dan de uitgerekende datum, dan is de einddatum van uw zwangerschapsuitkering ook iets later dan wij u schreven in de eerste beslissing. U krijgt dan een nieuwe beslissing van ons met de definitieve einddatum van uw uitkering.
    Voorbeeld

Uw zwangerschapsverlof is ingegaan 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum. Maar u bevalt 1 week later dan deze datum. Dan duurt het totale zwangerschapsverlof 17 weken: 7 weken voor en 10 weken na uw bevalling. Uw zwangerschapsuitkering duurt net zo lang als uw verlof.

11. Vrolijkheid

Ik ging niet uit van Saartje maar van Century maar ik zie dat ik het bij haar verkeerd gelezen heb. Ik bedoel dat als je 6 weken van tevoren met verlof gaat je twee weken later bevalt je dan nog 10 weken recht hebt dus op 18 kunt uitkomen. In geval van Century 5 weken van tevoren met verlof, 1 week over tijd, dan nog 10 weken dan kom je inderdaad op ook 16 uit.

Ik weet dat je wettelijk recht hebt op 10 weken na verlof en wettelijk 16

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Duitsland
    Je hebt ten allen tijde recht op MINIMAAL 16 weken verlof.
    Er wordt eerst gekeken naar het aantal weken verlof vooraf... neem je 6 weken ervoor, dan heb je nog 10 er achter. Bij 5 voor is het 11 na en bij 4 voor is het 12 na.... dit is ALTIJD het eerste uitgangspunt, ongeacht je bevallingsdatum.
    Daarna kijken ze naar je bevallingsdatum. Ligt die voor je uitgerekende datum dan wordt er doorgeteld tot je aan je 16 weken zit. Ligt de bevallingsdatum ná je UD dan krijg je nog het totale verlof waar je recht op had.

Ik ben bij beide kinderen 4 weken tevoren met verlof gegaan, dus 12 weken na de bevalling. Bij beide overtijd gelopen... bij de ene 5 en bij de andere 3. Die 5/3 dagen krijg je er dan nog bij opgeteld.

het is dus niet zo dat wanneer je 6 weken van te voren met verlof gaat en na 2 weken al zou bevallen, dat je dan nog maar 10 weken bevallingsverlof krijgt... nee, je hebt dan gewoon 16 weken in totaal.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Duitsland
    In geval van Century heeft ze na haar bevalling ook gewoon nog 11 weken, aangezien er eerst wordt gekeken naar wat het initiële uitgangspunt was. 5 weken voor en 11 weken na. Nu is ze overtijd gegaan en krijgt ze alsnog 17 weken verlof, omdat het uitgangspunt was dat ze 11 weken bevallingsverlof zou hebben.

14. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

Aug 23, 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Nou ten opzichte van die 5 weken van te voren heb ik nog recht op 11 weken ja. Het is wettelijk zo dat je maximaal 16 weken krijgt (tenzij extreem prematuur etc). In dit geval kost 1 week overtijd gaan mij een week en niet mijn baas.
    CAO en wettelijk vastgelegd, zoals eerder gemeld, als ik al 17 weken zou willen dan moet mn kindje zeker twee weken blijven zitten of ik moet zelf verlof opnemen.

15. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,423
    447
    83
    Limburg
    Nee nee, dat kost jou geen week. Die dagen overtijd worden er altijd bij opgeteld. Jij gaat met 5 weken met verlof, 11 erna. Je bevalt overtijd dan gaan die dagen niet van de 11 weken af, je houd 11 weken erna over, dus hebt vooraf eigenlijk extra gehad.

16. Vrolijkheid

Ja toch wel dus he?

17. San987

San987 Fanatiek lid

Oct 21, 2012
    1,516
    98
    48
    Wat ik hier lees klopt niet helemaal.

Je hebt zwangerschapsverlof en bevalverlof. (in totaal 16 weken)
    Vooraf spreek je met de werkgever hoe je dit indeelt.
    Je zwangerschapsverlof mag 4 tot 6 weken duren.
    De duur van je zwangerschapsverlof bepaalt de duur van je bevalverlof (deze duurt tussen de 10 tot 12 weken.)

Je bevalverlof gaat in op de dag dat je bevalt.

De meeste mensen kiezen voor 6 weken zwangerschapsverlof en 10 weken bevalverlof.
    Maar je kunt dit dus ook anders indelen.
    Heb je 4 weken zwangerschapsverlof, dan heb je recht op 12 weken bevalverlof.
    Dus als je later bevalt heb je recht op 12 weken en dus langer verlof.
    Die weken krijg je dan niet extra, maar hier heb je gewoon recht op!!

18. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

Jul 21, 2012
    2,289
    0
    0
    Zuid-Holland
    San, prima uitgelegd! als je inderdaad de opsplitsing maakt tussen zwangerschaps en bevallingsverlof is het veel duidelijker! Ik wist het niet eens dat ik dus recht had op 12 weken verlof na de bevalling, ook als ik overtijd liep. Het was een mooie verrassing toen ik de brief van het UWV kreeg met de datum waarop ik weer moest gaan werken.
    Jammer dat die brief wel laat kwam waardoor ik de startdatum bij het KDV niet meer kon aanpassen. Uiteindelijk hebben we dus 2 weken extra betaald, let dus even goed op de kleine letters in je contract met het KDV!!

19. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Ervoor ja, maar erna krijg je maar 10 weken...
    Daar heb je minimaal recht op NA je bevalling

20. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,533
    5
    38
    Nu snap ik waarom jullie in nederland een aantal weken voor de geplande datum stoppen met werken.
    Hier in Belgie krijg je 15 weken en je moet er minstens 1 nemen voor de geplande datum. Doe je dat niet ben je die gewoon kwijt. En je krijgt dus maximaal 14 weken na je bevalling. Als je dus bv 1 week later bevalt dan heb je pech en krijg je maar 13 weken na je bevalling. je krijgt die extra week niet meer terug want die heb je ervoor dan al gehad.
    Dus de meeste zwangere dames hier in belgie blijven zo lang mogelijk werken (1 week voor de geplande datum) om zo veel mogelijk weken na de bevalling te hebben.

Share This Page