Hoi allemaal, Wie heeft er ervaring met het werken in Duitsland? Mijn man heeft de keus voor een nieuwe baan in Nederland èn een baan net over de grens in Duitsland. Hoe zit dat belasting technisch en qua zorg verzekering, kinderbijslag enz Waar moeten we aan denken?
Omdat die regelgeving nog al eens wijzigt: neem eens contact met Bureau Duitse Zaken ( www.svb.nl/bdz ) Mogelijk hebben jullie dan recht op de hogere duitse KB.... reken je niet meteen rijk, maar wanneer het wel zo is, dan krijg je per kind 186 per maand!
En ik denk dat ze bij EUregio ook veel weten over deze zaken. Wij wonen in Duitsland, maar ik werk gewoon in NL. Ik zou daarom niet direct weten hoe het omgekeerd werkt.
Als je man net over de grens gaat werken is hij een grensarbeider waar speciale regels voor gelden mbt zorg,belasting en kindergeld.Volgens mij kun je daarvoor het beste kijken op de site van de belasting dienst en uwv.Neem ook zeker contact op met je zorgverzekeraar omdat sommige verzekeraars de betreffende persoon dan niet meer willen verzekeren.Hier in Duitsland is het zo dat de werknemer via de werkgever verzekert is voor zorg dus dan heb je zelf geen kosten hier aan,hoe dat precies werkt met een grensarbeider weet ik niet.Volgens mij hebben ze bij sommige verzekeraars ook speciale verzekeringen voor grensarbeiders. Let ook op het hoofdverblijf,als je man meer in Duitsland verblijft zitten hier ook weer regels aan verbonden. Zoek het echt goed uit dat scheelt een aantal nare verrassingen maar het is wel de moeite waard.Ik woon met plezier in Duitsland ook omdat er een aantal dingen beter geregeld zijn als in Nl,oa de zorg en de kinderopvang is hier veel goedkoper. .Als de kleine er is kan ik kiezen,een jaar betaalde pauze (elternzeit,80% van je salaris) waarbij je nog 30 uur kan werken of kinderdagverblijf en normaal aan het werk,kinderdagverblijf kost dan 320euro per maand voor een volle week.
Dank je wel voor jullie berichtjes. Ik blijf wel gewoon in Nederland werken. Mijn man zou per 1 mei kunnen beginnen in Duitsland. Dan moeten we nog opschieten met uitzoeken
Mag ik vragen aan welk land je dan inkomstenbelasting betaald in jou situatie? Heb me altijd al afgevraagd hoe dat werkt.
Je bent voor de inkomstenbelasting sowieso belastingplichtig in je werkland... maw ik betaal aan NL. Gelukkig zijn de EU-regels goed vastgelegd en hoef ik niet nog eens in D aangifte te doen. Ik heb er voor gekozen om te worden behandeld als "binnenlands belastingplichtig" derhalve ontvang ik helaas ook die mooie blauwe enveloppes
Dank je wel!! Hier staat veel informatie! Vind het behoorlijk spannend eigenlijk. Bang dat we dingen verkeerd regelen en flink terug moeten betalen ofzo
En ik las iets over Betreuungsgeld? Als je kind niet naar de kinderopvang gaat. Is dat ook als alleen papa in Duitsland werkt en mama in Nederland?
Volgens mij geldt dat alleen wanneer je kind ook in Duitsland woont en je dus geen gebruik maakt van duitse kinderopvang. Maar dat soort zaken kan je volgens mij allemaal bij BDZ neerleggen.
We hebben een aantal dingen uitgezocht en er moeten flink wat papieren ingevuld worden. Dat betreuungsgeld zijn we nog niet uit of we daar recht op hebben.. Als er meer mensen zijn met tips?