Hoe is de overgang van groep 3 naar 4?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tiruja, 30 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    #1 tiruja, 30 mei 2010
    Laatst bewerkt: 30 mei 2010
    Hoe vonden jullie de overgang van 3 naar 4?
    Is dat een pittige of valt het wel mee?

2. murizzz1

murizzz1 Niet meer actief

Hoi,

Ik vond de overgang van groep 3 naar groep 4 minder groot dan die van groep 2 naar groep 3.
    Groep 2 was echt nog spelender wijs leren. Groep 3 is toch echt aan tafel zitten en alleen maar met het speel kwartier naar buiten.
    In groep 3 gaan ze lezen en schrijven en rekenen. Dat is nieuw.
    In groep 4 heeft Calvin alle tafels geleerd en een tafel diploma gekregen!!!!(zei de trotse mama:))
    Ze gaan meer lezen,schrijven en rekenen. Maar dat is allemaal niet nieuw meer.
    Ik vond dus de overgang niet moeilijk. Ik denk ook dat Calvin het zo ervaren heeft.
    Calvin gaat na de zomer naar groep 5. Dan krijgen ze weer nieuwe vakken. Aardrijkskunde, geschiedenis enz.
    Ik denk dat dat dan een grotere overgang zal zijn.
    Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jullie op school gaat maar dit is het zoals het bij ons gaat.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De overgang van 2 naar 3 wordt over het algemeen als het grootst ervaren. Verder is de overgang van 5 naar 6 wat groter op rekengebied.

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik vind hier de overgan van 3 naar 4 groter dan van 2 naar 3. De meeste kindjes zijn aan het eind van groep 2 toe aan groep 3. Hier ging dat dan ook heel natuurlijk. Het spelen was hij zat en had gewoon zin om te leren, het ging vanzelf. Groep 4 is wat pittiger, tenminste hier. Ineens moeten ze een hoop zelfstandig terwijl het "nieuwe" van groep 3 er al vanaf is. Hier was het dan ineens van mogen lezen, moeten lezen enz. Ik weet nog dat ik me rot schrok toen we op de infoavond kwamen. De lesmethode en de dagindeling. Echt een boel zelfstandig.

5. Tink

Tink Niet meer actief

Van 3 naar 4 heb ik hier nooit als grote overgang ervaren eigenlijk. Ze zijn al gewend aan het meer 'schoolse', dat is voor kindjes die van 2 naar 3 gaan vaak het meest wennen.

6. Tink

Tink Niet meer actief

Trouwens, als ik naar de kinderen zelf kijk... Mijn jongste gaat nu ook naar groep 4. Vorig jaar dus naar 3 en daar had hij het toch druk mee, hij praatte over niks anders. Ook over welke juf hij zou krijgen bijvoorbeeld.
    Dit jaar heb ik hem er nog niet over gehoord. Volgens mij ziet hij het gewoon als: ik schuif een groep door en krijg een andere juf/meneer, klaar.

Deel Deze Pagina