Hoe is de planning bij jullie huisarts geregeld?

Discussie in 'De lounge' gestart door Appeltje85, 6 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.030
    113
    Overijssel
    Was ooit ook de eerste, zat netjes op tijd te wachten en huisarts komt binnen en moet eerst nog een bak koffie drinken grrrrrr....:mad:

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Dat is idd nog lastiger.

suus1983 vindt dit leuk.
  3. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Tsja triage van de assistente is alleen maar goed vind ik. Zo kunnen ze goed inschatten of er ‘spoed’ achter zit of dat het nog een dag (of 2) kan wachten. Ook voor de lengte van de afspraak is het belangrijk.

Ik bel meestal pas zodra ik denk dat iets niet meer kan en mag dan vaak die dag (of zelfs a la minuut) komen. Voor andere dingen is het weleens de volgende of de dag erna.

4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.375
    17.303
    113
    Hebbeb we dezelfde? :roflmao:

5. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Ik wist serieus niet dat het mogelijk was om dezelfde dag nog te komen :eek:
    Hier standaard paar dagen wachten... Zelfs met mijn kind laatst, terwijl ik vond zelf eigenlijk wel dat het toch belangrijk was gauw ernaar te kijken..
    Nouuu, er is voor nu geen plek dus ik kan hem er over enkele dagen erin zetten.. Had ik maandag gebeld en kon de donderdag pas komen.
    Zo gaat dat eigenlijk vrijwel altijd.. Echt zeldzaam als we toch dezelfde dag kunnen komen... En dat is enkel bij een spoedje..

En hier vragen ze ook altijd naar de reden.

6. Fee89

Fee89 Fanatiek lid

23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    #106 Fee89, 7 jun 2018
    Laatst bewerkt: 7 jun 2018
    Hier is er geen assistente. Het is een praktijk waar 4 huisartsen samen werken.
    Je kan bellen naar een geautomatiseerde 'computer'afsprakenagenda of een afspraak maken via de website of de smart phone app. Alle afspraken duren 10 minuten, je hoeft niet je klachten vooraf te vermelden. je kan 2 weken ver afspraken inplannen

In een noodgeval bel je en is er in het telefoonmenu ook een optie aanwezig om arts 1, 2, 3 of 4 te spreken. Zo kan je persoonlijk raad vragen of proberen vroeger langs te komen / spoed afspraak.

als je de dag zelf een afspraak wil moet je inderdaad vroeg zijn. soms open ik om 6u30 de app en zie ik nog maar 1 afspraak voor de ganse dag vrij. Andere keren zijn er nog tal van plekken vrij. Ik heb geleerd om bij twijfel de avond op voorhand al een afspraak in te plannen voor de dag erop (bij men favoriete ha...) want anders kan je niet meer op je voorkeurs uur gaan; Misschien niet zo een sympathieke werkwijze om een dag op voorhand een plaatsje te reserveren om 'misschien' te gaan, maar ik ben dan wel zo eerlijk om als ik (of gezinslid) de dag erna toch weer beter is, de afspraak meteen te cancellen, dus ruim op voorhand. Zo heeft een ander nog de kans om mijn plekje in te nemen. Je mag tot 1u op voorhand cancellen maar ik doe dat veel vroeger al. Staat er ook gewoon bij dat je mag cancellen wanneer je je afspraak maakt.

soms lig ik te piekeren in bed en maak ik midden in de nacht een afspraak voor de dag erop. Gelukkig moet je niet wachten tot de assistente er is om de telefoon op te nemen :D hopelijk krijgt d arts dan geen sms melding 'u hebt 1 nieuwe afspraak' ofzo om 3u 's nachts :roflmao:

verder zijn er ook gewoon nog veel huisartsen in de streek die niet op afspraak werken, maar gewoon spreekuur hebben / je beurt afwachten; als je eigen huisarts geen plek voor je heeft, ga je gewoon naar een andere huisarts of ha praktijk en leg je daar je klachten voor. Kan geen kwaad voor een keertje naar iemand anders.

Vulpen vindt dit leuk.
  7. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Dan zal de assistente toch wel ingeschat hebben dat het geen spoed is.

Vervelend. Maar als het heel druk is moet je soms wachten.

Dat dat altijd zo is zou me dan wel storen denk ik

8. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Jee dat dat kan joh.

Ik werk in een huisartsenpraktijk in een achterstandswijk. Wereld van verschil.

9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik vind het erg onaardig van jouw tweede dat die geen rekening heeft gehouden met de oudste. Mijn moeder was uitgerekend van mij op de verjaardag van de oudste en ik ben netjes 10 dagen later gekomen;)

Mijn collega heeft 3 zoons, de oudste en de jongste zijn op 1 april jarig. Altijd goed voor een grapje.

10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier gaat het op zich wel goed. Als het moet kun je vaak wel dezelfde dag terecht. Ik heb nogal brokkenpiloten van kinderen, dus wij pikken nog wel eens een spoedplekje in, haha. Een keer viel een van mijn kinderen om 5 voor 5 op vrijdagmiddag een gat in zijn kin. Gelijk gebeld en gelukkig mocht ik nog langskomen, want de HAP zit hier 30 km verderop, dus dat zou niet heel fijn zijn geweest.
    Zelf heb ik meestal dingen die niet zoveel haast hebben, bijv. een wijziging in anticonceptie of zo en dan bel ik ruim voordat ik een afspraak wil, zodat ik hem kan krijgen op de dag die mij uitkomt. En dat kan dan inderdaad rustig 4 of 5 dagen later zijn.

11. Floeperd

Floeperd Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.060
    2.403
    113
    Vrouw
    Zeer slecht vinden wij.

Voor het maken van een afspraak moet je bellen en sta je ALTIJD minimaal 10 minuten in de wacht. Soms echt een half uur.
    Daarbij loopt het spreekuur ook altijd minimaal een kwartier uit. Laatste keer ben ik weggegaan. Na 45 minuten wachten was ik nog niet aan de beurt en heb ik tegen de assistente ggzegd mijn afspraak te schrappen..

Helaas zitten alle andere huisartsen vol bij ons, dus moeten we het even uitzingen.

Toch ben ik wel zeer tevreden over de huisarts zelf...
    dus beetje dubbel Allemaal

12. Draakje01

Draakje01 Niet meer actief

Ikzelf ben werkzaam als assistente en triage is er niet voor niks. Vooral om er voor te zorgen dat er genoeg tijd is. Hoe vaak ik niet 3 a 4 (!) Onderwerpen hoor die "even" besproken moeten worden. En hoe vaak er dan NIET om een dubbel consult gevraagd word? Juist, 9 van de 10 keer komt dit er pas uit als wij even vragen wat de reden van komst is. En uiteraard hoef je dit niet te zeggen als je dit niet wil. Maar ook vaak dingen die niet via het spreekuur hoeven. Het vragen van een verwijzing bijvoorbeeld... het aanvragen van een bloedonderzoek... een wratje/uitstrijkje wat niet bij de ha hoeft maar bij de assistente..zulke dingen.

Ik snap dat niet iedereen erop zit te wachten maar helaas is het tegenwoordig zo in de zorg geregeld en is het prettig als het wel gebeurd.

HvO en Evanesco vinden dit leuk.
  13. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Zeer slecht vandaag :(. Na twee keer bellen (zodra telefonisch bereikbaar vanochtend) mag ik niet langskomen met dochter van bijna 8 mndn terwijl haar armpje er zo uit ziet:
    Bekijk bijlage 576146 Bekijk bijlage 576147
    Maandagochtend een afspraak en tot die tijd advies om sudo (wat ik niet eens in huis heb omdat ik het rotzooi vind...) te smeren

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    1 april is helemaal mooi ja! Ik wilde ook echt niet op die dag bevallen haha, ze heeft wel gewacht, maar iets te lang. Was 11 dagen ervoor uitgerekend.

femkes vindt dit leuk.
  15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    Oei. Dat ziet er niet fijn uit. Geen sudo, dat doet zéér op een open huidje.

16. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Hier kunnen we eigenlijk altijd wel dezelfde dag terecht. Zeker voor de kinderen.

Soms zeg ik ook wel als het even kan wachten dat het ook later in de week mag als dat beter uitkomt.

17. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.505
    14.003
    113
    Vrouw
    Ik zou het lekker aan de open lucht laten drogen, en pas bij tekenen van ontsteking een afspraak bij de huisarts maken.

18. Draakje01

Draakje01 Niet meer actief

@Flamingooo dat vind ik erg jammer dst dit niet gezien word. Waar zit dit? Elleboog ? Ik zou hier geen sudocreme op doen hoor. Wat ik even zou doen is vette gazen halen bij de apotheek (mepitel bijvoorbeeld) en even verbinden

19. Flamingooo

Ja zit in de elleboogholte (is dat een woord?). Ik ga geen sudo gebruiken, zoals gezegd dat heb ik niet eens. Voor de zeldzame keren dat ze luieruitslag heeft gebruik ik de billenzalf van dr. leenarts daar zit ook zinc oxide in dus dat heb ik nu gesmeerd. Ze is nu op het KDV en ik aan het werk maar ga na het werk wel even langs de apotheek dan! Ze is trouwens wel lekker vrolijk en heeft geen koorts enzo. Maar zo voor het weekend had ik het gewoon fijn gevonden als er even naar gekeken werd. Snap ook wel dat het geen bloedspoed is natuurlijk :p.

20. Flamingooo

Een ontsteking voorkom ik toch liever dus daar ga ik niet op wachten ;). En het is mijn eerste kindje en ze is pas 8 mdn dus ik ben wat dat betreft nog wat onervaren. Dan is het toch fijn als je wat professioneel advies krijgt. Het was vanochtend namelijk 3x groter dan gister.

Deel Deze Pagina