Welke macbook?

Discussion in 'De lounge' started by Krulpeterselie, Nov 12, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

Apr 27, 2015
    2,585
    1,247
    113
    momenteel hebben wij een hp pavilion laptop en na drie jaar wordt deze helaas slecht. Hij wil niet meer uit de slaapstand als ik hem open klap. Hij is er alleen uit te halen door de aanknop lang ingedrukt te houden. De accu is op en de laptop valt bij 63% accu spontaan uit. Daarnaast is hij erg traag.

Nu zijn we aan het kijken voor een macbook. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Welke modellen zijn goed en welke al oud?
    We gebruiken de laptop alleen zakelijk dus veelal mailen (outlook meerdere mailboxen en agenda’s), internet voor het gebruik van online systemen en de boekhouding staat deels online.
    Daarnaast gebruiken we veel excel en word. (Is dat laatste mogelijk op een macbook?)
    Wie heeft er tips welke macbook hiervoor geschikt is.

2. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

Feb 17, 2013
    1,036
    12
    38
    Female
    lawyer
    Den Haag
    Je hebt wel Excel en Word, die kun je ook voor mac kopen. Anders ook de vergelijkbare mac versie, Numbers en Pages.
    Voor het geld waarvoor je een mac koopt kun je wel 2x een HP of Acer oid kopen. Bij Macbook heb je ook geen garantie dat hij langer dan 3 jaar meegaat.
    Welke type je moet hebben weet ik ook niet. Je kunt beter naar een Mac of AMAC winkel gaan en je daar laten adviseren. Succes!

3. Krulpeterselie

Apr 27, 2015
    2,585
    1,247
    113
    In mijn omgevig gaan de macbooks vooralsnog wel een stuk langer mee maar die hebben dan ook oude versies. Sterker nog met een vijf jaar oude macbook is de accuduur nog zo goed dat ze er meer dan een werkdag op kunnen werken zonder aan de oplader te moeten hangen.

4. beebj

beebj Niet meer actief

Sinds een week trotse eigenaar van een Macbook Pro, ik ben verkocht! Heb daarnaast ook een iMac, iPad, iPhone 8 & iPod; dus was wel al bekend met Apple. Macbook Pro is wel 1 van de nieuwste versies & ik heb dan diegene zonder touchbar. Waarom? Omdat ik dat gewoon niet handig vind werken. Gekozen voor 13inch, omdat ik de 15inch echt niet handzaam vind voor lekker op schoot op de bank (waarvoor hij bij ons dus voor bedoeld is). Het echte werk doe ik immers op de iMac. Op de iMac heb ik daarom ook een Office pakket staan met dus Excel en Word onderandere. De programmas van Apple zelf zoals Pages en Numbers kan ik niet zulke vriendjes mee worden namelijk, ghehe. Maar denk als je je er eens goed voor zet, het maar een kwestie van wennen is hoor. Hetgeen wat jullie willen doen, kan met gémak op de Macbook:) Batterij gaat idd gemiddeld zo’n 10uur mee. Levensduur is ook echt wel heel lang hoor! Het is natuurlijk ook maar net hoe je er zelf mee om gaat... In mijn ogen langer dan bv een HP zoals je benoemde. Neem bv een virus scanner; niet nodig bij Apple:)

5. bababoe

bababoe Fanatiek lid

Mar 11, 2011
    1,801
    775
    113
    Hier ook een MacBook fan; die van mij is nu zo'n 4 jaar oud en doet het nog als een zonnetje. Ik wil echt niet anders meer (en heel stom, maar ik kan met veel oude laptops niet meer zo goed overweg, mn met de touchpad niet, aan Apple ben je super snel gewend, maar hoe het eerst ging, geen idee!).
    Ik heb een MacBook pro, maar dat had ik eigenlijk niet nodig. Voor wat jullie willen klinkt een MacBook Air ook als voldoende, afhankelijk van wat voor programma's oid je op de laptop wil kunnen runnen. Het is maar net hoeveel waarde je eraan hecht, hoeveel mooier je een design vindt, en of je het de extra kosten waard vindt. Ik heb toen wel gekozen voor voldoende opslagcapaciteit omdat je dat niet makkelijk uit kunt breiden (weet niet hoe dat bij de nieuwste versies is overigens). Ik zou zeker eens een (goede) winkel binnen lopen en je laten adviseren! Het is een aankoop voor de lange termijn is mijn ervaring (itt tot laptops van welk ander merk dan ook).

Overigens hier ook 13 inch. Ik was bang dat ik het super klein zou vinden, maar over het algemeen ben ik er erg blij mee! Erg handzaam formaat. Alleen als ik binnen Citrix werk (dus scherm in scherm) wordt het wat aan de kleine kant, maar nog steeds goed te doen.

6. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Ja hier ook bekende MacBook fan. Ik heb er nu een jaar een. Mijn 2 jaar oude HP is ondertussen overleden. Kun je nagaan.

Wat betreft welke MacBook. Ik ben zelf voor de MacBook Pro gegaan (model 2015). 13 inch scherm. Ik dacht dat ik dat klein zou vinden want ik hou van grote schermen en was een 17 inch gewend. Maar ik vind het heerlijk. Eigenlijk precies goed. Ik heb een retina scherm. Dat zou ik je wel aanraden want die zijn een stuk mooier dan die niet retina zijn. En je moet er toch wel op rekenen dat je met een beetje MacBook zeker 7-8 jaar gaat doen.

Maar ik zou gewoon in de winkel gaan kijken en laat je adviseren. Als je een Apple Store in de buurt hebt zou ik daar heen gaan. Of anders een Amac. Mediamarkt etc zou ik voor advies afraden. Bij Amac heb je drie jaar garantie. Maar mijn ervaring is wel dat je sowieso met alle Apple producten goed geholpen word bij Apple zelf.

Ik ben zelf helemaal verknocht geraakt aan mn Macje. Wil echt nooit meer wat anders. Op YouTube staan goeie filmpjes met een soort Mac voor beginners cursussen.

7. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik vind mac ook 100 keer beter dan iets anders.

Ik had een macbook pro, ruim 7 jaar gehad en toen zelfs verkocht omdat ik hem niet meer gebruikte. Werkte toen nog super.

Mn man kocht twee jaar terug een Windows pc, op mijn afraden, maar hij moest en zou. Dat ding was binnen een jaar zo traag als dikke str.nt. ik erger mij er dood aan, als ik hem moet gebruiken duurt het tussen de 5 en 10 minuten eer hij up and running is.

Ik zou sowieso gaan voor een macbook met dvd ingang, dus geen air model. En het Windows pakket is zeker cruciaal, daarmee zet je het dan zo om.
    Ga naar een macstore, en probeer ze daar. Laat een goede verkoper je adviseren en alle "stomme" vragen die er in je op komen beantwoorden.

Succes!

8. Krulpeterselie

Apr 27, 2015
    2,585
    1,247
    113
    Dank voor de tips. De macbook pro staat dus voorop maar die gaan toch wel richting de 1500 tot 2000 euro. Gaan deze laptops dan echt zo veel langer mee? Onze huidige laptop was rond de 500 euro en hebben we nu drie jaar. Het lijkt me stug dat we dan 12 jaar met een macbook kunnen doen?

9. manaolana

manaolana Niet meer actief

Hier ook Mac fan! Had eerst een iMac, gebruikt van 2009-2016 en toen nog verkocht voor € 275. Toen een MacBook air gekocht. Niet het instap model maar eentje hoger. Inderdaad rond de € 1500 maar is het meeeeer dan waard. Ik mis de dvd ingang die hierboven werd genoemd niet maar dat is wel iets om over na te denken.

En jouw rekensom ten opzichte van je oude laptop is een beetje kort door de bocht ;). Je zult ook moeten kijken naar specificaties e.d. en je betaalt uiteraard ook een beetje voor de naam, gebruikersgemak etc. Maar ik durf wel echt te stellen dat Mac langer mee gaat dan de gemiddelde andere laptop of PC. Mn vader gebruikt zijn iMac al sinds 2010 en mn moeder haar MacBook sinds 2012, lopen allebei nog als een zonnetje.

10. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,334
    113
    Amsterdam
    Als je wil dat een MacBook lang mee gaat moet je in ieder geval eentje met de beste specs qau geheugen en processor kopen. Ik heb er nu eentje van 7 jaar oud en die ga ik nu toch wel vervangen. Heb al een keer geheugen geüpgrade, maar wordt nu toch wel wat te langzaam.
    Klinkt alsof een air voor jullie voldoende is denk ik. Maar ga idd langs een Apple winkel voor goed advies, mijn ervaring is dat zij altijd eerlijk advies gegeven wat passend is.
    En idd ik vond het altijd te duur maar wat fijn vind ik een mac nu boven een Windows machine. Echt nooit meer anders!

11. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

Jul 11, 2012
    781
    251
    63
    Laat je eens goed informeren, vaak komen er namelijk meer wensen naar boven dan alleen maar gebruik voor werk. Ik heb altijd een MacBook Air gehad en ben nu over gegaan naar een MacBook 12" en ben er meer dan gelukkig mee. Met name omdat deze nog lichter is dan de air, nog compacter en vanwege het Retina display. Mijn foto's komen nu zoveel beter tot hun recht. Ik werk daarnaast vanuit huis en gebruik veel word en excel. Ik log verder in op een webbbased programma. Je hebt overigens als je 'm als particulier koopt( dus factuur niet op een bedrijfsnaam maar echt op naam van jou zelf) bij winkels als Amac tot 5 jaar de mogelijkheid om kosteloos je garantie te claimen mocht er iets zijn.( geen fabeltje) Factuur goed bewaren dus. Koop je 'm online of bij een winkel als de mediamarkt dan kun je alsnog naar Amac maar dan rekenen zij wel kosten voor het claimen van je garantie. Daarnaast krijg je bij eerstgenoemde een opstarttraining wat echt wel heel fijn is als je nieuwe gebruiker bent en het kost je niets ;) In principe maakt het dus voor jou niet echt uit wat je neemt. De Macs van nu hebben als basis allemaal al 8GB werkgeheugen wat belangrijk is voor de snelheid van je Mac, vooral voor in de toekomst. Daarnaast zou ik je adviseren om voor minimaal 256GB opslag te gaan omdat dit zoals eerder gezegd niet meer uit te breiden is later. Een Mac met deze specs is voor het gebruik zoals je het omschrijft zeker goed voor de komende 7-8 jaar maar wellicht zelfs langer. Bij Apple ga je bij een stap naar bijv. 15" ook direct qua specs een grote stap omhoog, dit omdat deze Macs eigenlijk meer bedoeld zijn voor de groep grafische mensen en gamers.
    Succes!

Nikki88 likes this.
  12. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Voor kantoor toepassingen zal deze prima volstaan:

https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/macbook-air?product=MQD42N/A&step=config#

Een pro zou ik zeker niet doen, alleen nodig bij zware grafische toepassingen.

Je mag verwachten dat die Apple’s zeker een jaar of 6-7 meegaan. Wij hebben zelfs nog een oude pro liggen van een jaar of 8 oud die na vervanging van de accu nog steeds prima loopt. Ook ik neem nooit iets anders meer waarschijnlijk.

13. beebj

beebj Niet meer actief

“Onze” MediaMarkt is altijd een verkoper van Apple zelf aanwezig, dus zeker wel aan te raden vind ik:) Heb ik ‘m ook gekocht.

14. manaolana

manaolana Niet meer actief

Volgens mij zijn dat gewoon medewerkers van de mediamarkt met een Apple shirt aan ;). Bij ons in ieder geval wel. Neemt niet weg dat ik ook gewoon daar mijn mac heb gekocht maar had ook weinig behoefte aan advies :).

15. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Wij hebben sinds kort ook een Mac book air, we hebben hiervoor gekozen omdat we geen grafische programma’s oid gebruiken en ons was verteld dat een mac book pro dan overbodig is.
    Zijn er tot nu toe erg tevreden over!

16. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Nee hoor. De oudere modellen zijn ook nog te koop en die zijn rond de 1100-1300.
    Met een Mac doe je langer. Maar je betaald niet alleen voor de levensduur. Dus het is niet 3x de prijs, 3x langer leven. Al ken ik wel mensen die MacBooks van 10 jaar oud nog gebruiken.
    Je betaald ook voor kwaliteit, een goede klantenservice, uitgebreide ondersteuning als je iets niet snapt, goeie software die privacy vriendelijk is en goed onderhouden word. En ook nog n beetje voor de naam.

En misschien moet je kijken of je echt een Pro nodig hebt. Ik heb die van mij gehaald vanwege de poorten die erin zitten. Maar in de praktijk gebruik ik die eigenlijk helemaal niet. Af en toe 1 USB poort. Maar die hebben alle MacBooks. Die van mij heeft geen optische drive meer (waar dvd’s en cd-roms in kunnen). Dus ik heb een losse optische drive gekocht voor als ik dvd’s wilde kijken. Maar ja, dat doe ik dus eigenlijk nooit. Gebruik die alleen af en toe om een dvd te rippen. Maar daar komt natuurlijk ook n keer een eind aan. Lang verhaal kort; Apple had dus wel gelijk met het weghalen van poorten. Je hebt ze eigenlijk niet veel meer nodig.

Een losse muis heb je ook niet nodig. Ik was altijd erg van de muizen. Maar dit trackpad is zo goed en logisch dat ik die ook nooit gebruik. Ik zou dus gewoon starten met alleen de MacBook. En accessoires pas gaan kopen als je iets echt mist.

17. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Ja de prijs doet wel ff pijn. Bij mij was het toch ook wel categorie ‘rib uit mn lijf’. Maar nooit geen moment spijt van gehad. Echt iedere cent waard. Als deze ineens onverwachts valt of de geest geeft, haal ik meteen een nieuwe.
    Het is gewoon zo een heerlijk ding. Hier zit ik met plezier achter als ik wat moet doen. Gebruik em eigenlijk iedere dag wel. Mijn HP laptop pakte ik altijd met tegenzin omdat ik dan iets moest doen wat niet handig op mn telefoon was. Maar lag voornamelijk dus weg te stoffen. Dat is pas zonde van mn geld geweest. Was ‘maar’ 600 euro, maar 1 en al frustratie.

18. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
  19. beebj

beebj Niet meer actief

Nee @manaolana , navraag gedaan bin Apple zelf namelijk & zij wezen me op de verkopers bij MediMarkt;) Zou wat zijn anders zeg, haha :roflmao::roflmao:

Mijne kan ook geen cd/dvd in, maar ook geen standaard usb. Die heeft namelijk de nieuwste usb poort; maar heb een adapter waardoor ik de standaard usb wel kan blijven gebruiken.

20. bababoe

bababoe Fanatiek lid

Mar 11, 2011
    1,801
    775
    113
    De dvd drives/poorten zijn er bij de MacBook Pro echt al jaren uit. Althans, de mijne is uit begin 2014 en daar zit ie al niet meer in. Mis m overigens helemaal niet; ja nu met verhuizen om te bekijken wat er op alle oude cdtjes staat, maar dat kan nog in de andere computer (en dan overzetten op usb :)).

Share This Page