Wij knippen de lange 1 keer in de maand kort, hoeven nooit te kammen Mannen zijn het eerste jaar drukker, maar daarna veel rustiger. Zeugjes zijn vaak wat angstiger met oppakken. Beren kun je ook prima samen houden.
Voor een kindje van 3 zou ik wel altijd helpen met optillen etc., als ze vallen, kunnen ze zo hun rug breken. Maar het zijn lieve beestjes hoor, onze laatste cavia is 3 jaar geleden overleden, we hadden 2 zusjes, de ene is iets van 5 geworden en die andere geloof ik 7 jaar, haha, best een aantal jaar dus. Ik had rex cavia's van een fokker, van die haren alsof ze met hun pootjes in het stopcontact hadden gezeten, zijn ook ietsje groter dan de gemiddelde cavia.
Ik was helemaal gek met onze cavia's vroeger, zijn echt leuke beestjes voor (kleine) kinderen! Leuker dan bvb katten die toch een stuk onberekenbaarder zijn. Veel plezier met de ukkies!
ik heb heel lang caviatjes gehad ze waren hier ook allemaal hand tam omdat ik er ook echt elke dag mee bezig was en hier waren ze echte troeteltjes en vonden ze het heerlijk om er uit gehaald te worden.. ze liepen los als ik ze dan riep kwamen ze ook altijd terug hihi echt leuk ik wil graag ooit weer caviatjes het zijn zulke leuke diertjes maar je moet er wel echt elke dag mee bezig vind ik
Cavia's zijn leuk!! Heb er in totaal zown 25 gehad, meeste waren 'afdankertjes' of uit de opvang. Knaagdierenopvang in lelystad zit er nogsteeds, kun je vinden met Google. Heb trouwens nooit verschil gemerkt kwa karakter tussen jongen/meisje. En ben nog nooit gebeten.
JA cavia's zijn leuk! Heb er op het moment nog maar eentje, de andere is anderhalf jaar terug overleden. Deze is niet dood te krijgen, ben er wel blij mee ze is al weer 7 jaar ondertussen! Ik heb altijd al cavia's gehad van kinds af aan. Als deze overlijd dan wachten we even tot de kleine wat ouder is, dat is toch leuker en je hebt dan meer aandacht voor zo'n beessie. Zo lief als ze piepen omdat ze aandacht/eten willen.
O by the way, ik weet niet of het al gezegd is, maar cavia's moet je wel extra vitamines geven d.m.v. druppeltjes die je in het drinkwater kunt doen. Tenminste, dat is ons altijd verteld en wij hebben dat altijd keurig gedaan.
In sommig voer wel, moet je even op letten, staat erop of het er aan toe is gevoegd of niet. Verder kregen ze bij ons ook aardig wat groente en fruit, scheelt ook. Pas toen ze niet meer leefden, merkte ik hoeveel schillen en afval ik had wat ik anders aan de cavia's gaf en nu weg kon gooien. Dat piepen om eten vond ik ook wel schattig, maar ze herkennen heel snel geluiden en als ik al aan de koelkastdeur zat, gingen ze piepen. Gaf ik niets of duurde het te lang, dan gingen ze in de tralies hangen en die heel hard heen en weer schudden met hun tanden. Maar goed, de oom van mijn man heeft een keer 's nachts een inbreker gehad en toen ging zijn cavia heel hard piepen en daardoor zijn ze wakker geworden en is die inbreker gevlucht, net een waakhond!
cavia,s zijn hele leuke dieren ik zou niet zonder ze kunnen. ze piepen als ik wat zeg tegen ze ,stinken doen ze niet. ik ben zelf al jaren allergisch voor cavia,s,maar voor geen goud gaan ze weg.
die van mij lusten veel,lekker tomaten,komkommer,witlof,paprika enz en natuurlijk speciaal vitaminen c voer en elke dag vers hooi en water
Ik heb een van mijn (inmiddels overleden) cavia's nog gevoed met een fles. Die was toch iets te jong. Zij is hierdor zo tam geworden dat als ik vroeg of ze mee ging wandelen dan liep ze zo achter me aan. In de zomer stond haar hok in de tuin en die stond op de camping altijd open en mocht ze de hele dag door de tuin heen lopen. Weg lopen deed ze niet zo tam was ze. Ik denk dat als ons meisje om een diertje vraagt ze ook wel een caafje krijgt.
Dat hoeft niet hoor linda, als je goed cavia voer koopt zit er vit c in, en in de dagelijkse groente ook, wortels, paprika ed. Druppels in het water werkt niet zo goed, tis vaak al vervlogen voor ze de fles leeg hebben.
Ik deed hier halverwege de week een beetje drollen e.d. wegschepen in de hoek (ze deden alles in 1 hoek namelijk) en 1 keer per week grote schoonmaak dus even helemaal leeg, sopje, kokend water erop en nieuwe vulling erin en dan konden ze weer een week ertegen.
Ligt er aan hoe groot je hok is, een normale maat is 100 bij 50 cm voor 2 caafjes, dan 2 keer per week. Cavia hokken zijn makkelijk zelf te bouwen, ze klimmen er niet uit, randje van 30 cm hoog is genoeg.
Ok, goed om te weten. Misschien komt er hier ooit ook wel weer een kooitje binnen te staan met twee van die beestjes. Kan een cavia nu wel of niet buiten? Daar hoor ik verschillende verhalen over.