Betaling vanuit Estland, waar op letten

Discussie in 'De lounge' gestart door Bubblez, 14 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Hoi!

Ik heb mijn bakfiets te koop staan en kreeg gisteren een reactie van een dame uit Estland die hem wou kopen. Het lijkt wat vreemd, maar heb even met dr gepraat om te ontdekken of ze mij niet de gek aan stak en volgens haar is daar gewoon niet aan een bakfiets te kopen en is ze bereid de transport kosten extra te betalen en voor mij de bakfiets.

maar hoe pak ik dit veilig aan. Als ik haar met haar eigen bank ‘gewoon’ naar mijn Rabobank laat betalen, dan kan ze het niet meer terughalen ofzo toch? Beetje bang voor western union praktijken

iemand die hier ervaring mee heeft?
    Transport betaald en regelt ze zelf. Na betaling kan hij opgehaald worden.

2. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik zou de rabo even bellen die weten dat wel.

Bubblez vindt dit leuk.
  3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik vind het toch een beetje verdacht. Als je op de website van Babboe kijkt, staat dat ze ook in Estland zitten. Nu is dat nieuw en niet tweedehands natuurlijk, maar met die transportkosten erbij lijkt het me zo duur worden dat ze ook een nieuwe Babboe had kunnen bestellen.

Ik zou idd ook met de Rabobank bellen en vooral niks meegeven zonder dat je het geld hebt zien staan.

4. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Ik zou dit dus echt niet doen je hoort teveel gedoe met oplichting

Zeebra vindt dit leuk.
  5. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik vind dit ook vreemd klinken. Oplichters kunnen het vaak juist mooi vertellen, dus ik zou niet afgaan op wat zij vertelt. Als baboe gewoon in Estland levert dan zou ik het zeker niet doen.

6. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik kan dus in die taal niet lezen wat een bakfiets dan zou kosten daar.
    Als het alsnog een paar honderd scheelt... kan ik mij ergens wel indenken dat je het uit t buitenland haalt.

En ze zou sowieso eerst moeten betalen. Via haar bank en niet cash via degene die het ophaalt ofzo. Dan zie ik geen gevaar. Of ben ik nu echt te naïef?

7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ik zou het echt niet vertrouwen alleen al het opsturen lijkt mij veel te veel gedoe, komt het daar goed aan (gezeur wiens verantwoordelijkheid het is) en het risico van geldfraude. Heeft niets met Estland te maken, in NL ben ik ook al achterdochtig.

8. Marre1985

Marre1985 Bekend lid

1 mei 2017
    588
    500
    93
    Vrouw
    marktplaats.jpg Dit is wat het volgens de website in Estland kost. Ik heb geen idee wat jouw bakfiets kost en hoeveel de verzendkosten zouden zijn, maar vind het ook een raar verhaal.
    Verkoop je via marktplaats? Zit iemand uit Estland op marktplaats?

9. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

nee via Facebook.
    Mn bakfiets kost 525 voor een babboe big.
    Dus dat scheelt wel behoorlijk.

10. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Daar is in NL toch ook wel voldoende animo voor zou je denken?

11. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Ik zou het niet doen. Helemaal niet als het via fb is. Hoe willen ze het betalen. En laten verzenden? Ik heb vaak reacties van mensen uit het buitenland. Maar zijn toch echt oplichters. Al hebben sommige een heel verhaal.

12. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Ik geloof dat ik er niet aan zou beginnen.

Hoe komt iemand uit Estland op het idee om maar op de Nederlandse tweedehands markt te gaan zoeken naar een bakfiets?
    Geen idee wat zoiets verzenden naar Estland gaat kosten. Maar denk toch dat je dat niet voor een paar tientjes doet...

Ik zou veel te bang zijn dat ik dus opgelicht zou worden. Je geeft je bakfiets mee aan verzender nadat je je geld hebt ontvangen. Maar wat als ze op een of andere manier het geld kunnen terughalen. Ben je èn je geld èn je bakfiets kwijt.

Ik zou wachten op een Nederlandse koper.

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Naast dat ik toch echt bang zou zijn voor oplichting, lijkt het me ook gewoon veel te veel gedoe - het moeten uitzoeken hoe het zit met overmaken van geld, transport etc. Wat als er (zogenaamd?) tijdens transport iets mis gaat?
    Ik zou er absoluut niet aan beginnen.

14. Elizah

Elizah Niet meer actief

Hoe wil ze gaan betalen?
    Heeft ze al een voorstel daarover gedaan?

Ik heb een jaar geleden net zoiets gehad. Ik verkocht een tent via fb en kreeg ook reactie uit het buitenland. Heel normaal fbaccount en een normale conversatie. Totdat het over betalen ging.
    Ze zou t geld sturen via een pakketdienst en ik zou dan, na ontvangst, met dezelfde pakketdienst de tent versturen naar haar.
    Ik vertrouwde t niet. Na zoeken op Google bleek t dus een oplichterstruc te zijn.

15. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Per bank betalen was geen punt. Ook voor ik hem mee gaf.
    En ze regelt zelf het transport en de kosten.
    Dus ik heb dr geen werk van, en verzenden is haar probleem. Niet mijne :p

Rabobank zei wanneer ze met een gewone bank betaald er niks aan de hand is met terughalen ofzo.

16. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Oh jawel hoor. Al zijn de meeste zo zuinig dat ze 300 euro bieden en daar gaat hij niet voor weg.

hij staat nog maar net te koop en ik ben ook niet wanhopig ofzo haha. Hij verkoopt vanzelf. Dit was alleen gewoon een vraag, of het veilig kan.
    Heb ook niks meer van dr gehoord. Dus geen idee hoe of wat nu.

17. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Ik zou zoiets altijd via PayPal doen.

YaelStone vindt dit leuk.
  18. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Ik zou het helemaal niet doen. Wacht lekker op iemand uit de buurt :)

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Juist niet.

De koper heeft daar veel meer rechten. Tenminste...kan heel snel het geld terugtrekken zonder een goede reden.

20. Taiga

Taiga Fanatiek lid

28 apr 2019
    1.418
    2.198
    113
    Of ze nu oprecht is of niet, ik zou al geen zin hebben in het hele gedoe.
    Ik zou lekker wachten tot iemand in NL hem wil komen ophalen. Volgensmij is er genoeg animo voor bakfietsen.

Deel Deze Pagina