Hoe is het om een kat te hebben?

Discussie in 'De lounge' gestart door Luppy, 24 feb 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Gisteren hadden wij het erover dat we eigenlijk een kat zouden moeten hebben. We wonen buitenaf en hebben last van muizen (en grote spinnen!) in huis. Vallen, gif.... al van alles geprobeerd, maar ze zijn veel te slim en te brutaal.

De kinderen vonden het uiteraard een geweldig idee, maar mijn man en ik hebben eigenlijk niks met katten. Hij is ook nog eens allergisch ervoor. We hebben er echt nooit over nagedacht om een kat te nemen. Maar ja, die muizen he....

Ik weet ook niet zoveel van katten. En er kwamen gelijk heel veel vragen bij mij op:
    - Vangen ze echt muizen (en spinnen)?
    - En als ze muizenvangerig zijn, kunnen ze dan tegelijk ook nog een beetje lief en gezellig zijn (zo'n spinnend poesje op schoot lijkt me dan wel weer erg gezellig)
    - Is het veel werk?
    - Hoe zit dat als je niet thuis bent, kan een kat een hele dag alleen thuis blijven?
    - En als je op vakantie bent, wat doe je er dan mee?
    - Is eentje goed of moet je er eigenlijk twee hebben zodat ze elkaar gezelschap kunnen houden?
    - Is het zielig als hij niet naar buiten mag (mijn man wil niet dat hij op de vogeltjes in de tuin gaat jagen).
    - Wat zijn de kosten voor eten, dierenarts, dat soort dingen?
    - Slopen ze je meubels?
    - Laten ze veel haar achter?
    - Bestaan er anti-allergische katten net als bij sommige honden?

Je ziet, we weten er helemaal niks van en hebben ernstige twijfels of het middel beter is dan de kwaal, haha. Ik denk dan ook niet dat we dit moeten gaan doen, maar ik wou wel eens het e.e.a. gaan uitzoeken en dan kunnen we er nog eens heel goed over na gaan denken.

2. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.041
    17.010
    113
    #2 Sado, 24 feb 2025
    Laatst bewerkt: 24 feb 2025

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn jongste is erg allergisch voor katten, wij zijn bij Siberische katten fokkers gaan kijken/testen ('allergene' katten), maar helaas, ook daar blijkt ze allergisch voor. Dus voorlopig geen katten voor ons. Ik zou ze altijd per 2 nemen (liefst uit hetzelfde nest), zeker dan kunnen ze prima een dag alleen zijn.

4. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Om antwoord te geven op je vragen: katten zijn net kinderen en het is onmogelijk te voorspellen wat je precies krijgt. Iedere kat heeft zijn eigen karakter: je kunt een enorme knuffelkont krijgen, een kat die niet van knuffelen houdt, een kat die niks met muizen vangen op heeft, etc.

Ik heb 3 katten, allemaal binnen katten. Niet iedere kat houdt van gezelschap, de ene zal naar een maatje verlangen waar de andere zich prima voelt alleen. Tijdens vakanties heb ik een elektrische voederbak en iemand die een aantal keer bij ze kijkt en even met ze knuffelt. Ze kunnen hier gerust een dagje of weekend alleen thuis blijven maar ook dat ligt aan de kat.

Verharen doen ze zeker, vooral in de lente en herfst is het het ergste. Aan je spullen krabben zou je kunnen voorkomen door te zorgen dat ze genoeg krabmateriaal hebben en ze zich niet vervelen.
    Qua werk vind ik het redelijk meevallen maar ik ben wel altijd met ze bezig, omdat ik vind dat ze de aandacht verdienen die ze nodig hebben. En vooral jonge katten halen nogal eens streken uit.

ClaireDeLune, Zoe123 en Sado vinden dit leuk.
  5. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.028
    2.834
    113
    #5 Lief, 24 feb 2025
    Dit kan allemaal zó verschillend zijn per kat...

Onze ene kat is volgens mij echt te dom en lomp om muizen te vangen, de ander ving ooit al eens een vogeltje op ons toenmalige balkon.

De ene hoeft zelf vrijwel nooit naar buiten, de ander wordt sjacho als ze langer niet naar buiten kan.

De één zou eigenlijk gelukkiger zijn als kat alleen, terwijl de ander juist met een maatje beter af is.

Als je een kat echt volledig wil binnenhouden moet je er ook echt voor zorgen dat hij/zij nooit naar buiten kan, zodra ze dat gewend zijn/ aan dat idee van een buitenwereld geroken hebben zijn ze niet meer echt te houden is mijn ervaring (oke behalve die ene nu dan dus :roflmao:).

Als je allergisch bent is een binnenkat een no go..

Onze katten kunnen prima 2 nachtjes alleen blijven, maar sommige katten overeten zich, dan kan je geen 2 bakken brokjes klaarzetten van te voren maar moet er altijd iemand komen voeren (of goede automaat).

In de zomervakantie hebben wij iemand die om de dag komt knuffelen, water en voer verversen. Naar een pension vind ik persoonlijk zielig, katten zijn meestal beter af in hun eigen omgeving (maar ook daar zijn natuurlijk uitzonderingen).

Kosten: brokjes, jaarlijks dierenarts voor vaccinaties, chippen, regelmatig vlooien en ontwormingsmiddel, sterilisatie.
    En tja als je pech hebt dierenarts voor andere dingen ;)

6. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.028
    2.834
    113
    #6 Lief, 24 feb 2025
    Oja werk valt super mee, alleen die maand dat ze écht verharen is elke dag stofzuigen...

Bedenk wel, ze kunnen gewoon ook 20 worden he ;)

7. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.224
    28.192
    113
    Als je man allergisch is dan lijkt het me geen optie om een kat te nemen ?

Vangen ze echt muizen (en spinnen)?
    Ja en nee. Ze hoeven geen muizen te vangen om te weg te jagen. Muizen gaan (over het algemeen) automatisch wieberen zodra er een roofdier gespot wordt. Eén van mijn katten vangt ze graag, mijn andere kat heeft geen flauw idee hoe dat moet.
    Mijn katten vangen geen spinnen (helaas) en spinnen zijn in principe ook niet onder de indruk van katten.

En als ze muizenvangerig zijn, kunnen ze dan tegelijk ook nog een beetje lief en gezellig zijn (zo'n spinnend poesje op schoot lijkt me dan wel weer erg gezellig)

Absoluut.

Is het veel werk?
    Wat is veel? Je moet je kattenbak(ken) verschonen en sommige katten moet je borstelen (en in bad doen), en ze moeten elke dag eten en drinken. Je hoeft ze verder niet uit te laten, ze kunnen makkelijk een dag alleen zijn en ze stinken niet.

Hoe zit dat als je niet thuis bent, kan een kat een hele dag alleen thuis blijven?
    Ja

En als je op vakantie bent, wat doe je er dan mee?

Ik zou een kat niet meenemen op vakantie (op die ene uitzondering na zijn katten gewoontedieren en houden er niet van om op stap te gaan - in tegenstelling tot honden)
    Als je op vakantie gaat dan moet je iemand regelen die ze elke dag (of om de dag) eten komt geven en de bak doet.

Is eentje goed of moet je er eigenlijk twee hebben zodat ze elkaar gezelschap kunnen houden?
    Twee is beter maar katten kunnen in principe ook wel alleen zijn. Je moet je alleen dan wel meer aandacht geven (spelen en zo) zodat ze zich niet gaan vervelen. Zeker niet als ze ook niet naar buiten kunnen.

Is het zielig als hij niet naar buiten mag (mijn man wil niet dat hij op de vogeltjes in de tuin gaat jagen).
    De meningen zijn erover verdeelt maar ik vind het persoonlijk zielig als een kat niet naar buiten kan. Waar je vooral voor moet oppassen is dat het zich niet gaat vervelen als het niet naar buiten kan. (Door extra stimulans aan te bieden dmv spel en activiteit)

Slopen ze je meubels?
    Alleen als ze zich vervelen. (niet voldoende mentale stimulans krijgen)

Laten ze veel haar achter?
    Ligt aan het soort. Europese kortharen (huis tuin keuken kat) verliezen niet zoveel haar. Maar verharen doen katten altijd en tijdens het wisselen van de seizoenen extra.

Bestaan er anti-allergische katten net als bij sommige honden?
    Ligt eraan waar je precies allergisch voor bent van een kat (huid, haar of speeksel). Naaktkatten zijn speciaal gefokt geloof ik. Die verliezen geen haar en nauwelijks huidschilfers.

8. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Bedankt voor al jullie reacties, heel behulpzaam!
    Ik zat net een beetje te googlen, er bestaan dus inderdaad wel katten waar mensen minder snel allergisch voor zijn. En ik heb een website ontdekt waar mensen tijdelijk oppas zoeken voor hun kat bv ivm een verbouwing of vakantie. Misschien kunnen we ons daarvoor opgeven om eens een paar weekjes te kijken of het bevalt om een kat te hebben. Als het dan niks voor ons is, dan kunnen we daar achter komen zonder dat er gelijk allemaal drama's ontstaan. Ik ga dat en jullie reacties eens bespreken met mijn man.

Oilell, Athina, Bellybell en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.178
    6.577
    113
    Kun je dan niet beter de ongediertebestrijding laten komen en kijken waar die muizen binnenkomen en hoe je dat kunt voorkomen?

ClaireDeLune, Paardenbloem en Bellybell vinden dit leuk.
  10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Nee, dat helpt niet. Wij wonen in een huis van 140 jaar oud, in het buitengebied. Hier zijn gewoon muizen en ons huis kun je niet luchtdicht afsluiten. Onze buren hebben ook allemaal muizen (of katten). We hebben al veel gaten en kieren gedicht, maar er zal vast altijd wel ergens een kiertje overblijven waar ze doorheen kunnen. Het is ook niet dat het hier wemelt van de muizen, maar ik denk dat we er wel 1 of 2 in huis hebben rondlopen.

11. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.015
    546
    113
    Wij hebben een kat. Geweldig beest. Ze vangt muizen maar ook vogels.
    Haren doet ze als een idioot en ja mijn bank heeft halen erin. Wij nemen ze mee op vakantie maar goed wij kamperen .. dat gaat bijzonder goed maar zeker niet elke kat vind dat leuk.

12. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.438
    1.027
    113
    Vrouw
    Als je man echt allergisch is, zou ik zeker geen katten nemen! Mijn man bleek 5 jaar aanschaf ook allergisch (toen hij thuis woonden waren er ook katten, maar nooit klachten gehad)
    Nu zit hij met longproblemen agv de allergie namelijk allergische astma. dit gaat nooit meer oven en zit hij voor de rest van z'n leven vast aan puffers.
    Dus ik zou er nog eens goed over nadenken!

Bellybell vindt dit leuk.
  13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Ja onze kat ving veel muizen en was verder een lief beestje, maar wij doen het niet weer. Ik en zoon bleken allergisch, dan doe je je kat niet zomaar weg natuurlijk, maar ik zou er nu zeker niet weer eentje nemen.

Onze kat was totaal niet knuffelig. Mijn kat vroeger thuis wel. Mijn zusjes kat was een terrorkat en had de bijnaam kuka (kutkat). Die had de neiging om je van achter je aan te vallen en in je rug tegen gaan hangen etc. Maakte boterhamzakjes open en haalde het ham van je brood. Hoorden een keer de buren vragen waar het vlees was gebleven wat ze op het aanrecht hadden gelegd, tja, dat wisten wij wel. Ze at ook taart trouwens :roflmao:.

Ik vind het persoonlijk wel zielig als een kat niet naar buiten mag ja. Onze kat kwam van de boerderij en die kon je echt niet een dag binnen opsluiten.
    Bovendien vangen ze echt niet zomaar gezonde vogels.
    Op vakantie gaan vond ik een van de grootste nadelen, want dan moet er elke dag iemand naar je huis en liefst ook 2 keer.

Onze kat heeft ons niet veel gekost. In het begin vaccinaties en sterilisatie, maar in 18 jaar is dat misschien een keer 500 euro geweest.

14. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.457
    8.609
    113
    Vrouw
    Volgens mij hebben jullie ook een hond toch? Dit kan goed gaan, maar kan ook niet goed gaan. Ik zou daar dus ook zeker op letten.

Zoe123 vindt dit leuk.
  15. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.957
    3.836
    113
    Vrouw
    #15 Fantykoekie, 24 feb 2025
    Veel werk is het vind ik niet. Dagelijks eten en drinken geven en de kattenbakken uitscheppen.
    Verharen doen de meeste katten heel veel. Mijn langharige kat verliest het minste haar. Als je een kat neemt zou ik ook een robot stofzuiger nemen. :roflmao:

Beste is 2 katten nemen uit hetzelfde nest of die al vriendjes zijn. Ik werk in een kattenasiel en we raden het echt aan buiten enkele uitzonderingen.
    Beste is ook om te katten binnen te houden. Je wil niet weten wat we tegenkomen omdat mensen katten buiten laten :oops:

Qua allergieën weet ik niet veel. Sommige rassen gaan goed bij mensen met allergieën zoals de Siberische kat maar dat kan je pas inschatten als je een paar keer de kat gaat bezichtigen.

Zorg voor een goede krabpaal en veel krab mogelijkheden, dan heb je het meeste kans dat de kat je meubels met rust laat.

Of ze knuffelig zijn is moeilijk in te schatten. Ik heb 3 katten en ze hebben alle 3 een heel ander karakter.
    Bij het bezichtigen ging 1 kat direct naar mij en 1 kat direct naar zoon. Nu 2,5 jaar verder is het nog precies zo. Onze 3e komt uit het asiel en dat is onze hond :roflmao:
    Ook in het asiel, elke kat is totaal anders dus je kan niet op voorhand weten of het echt een knuffelkat is. In het asiel kennen ze de katten wel heel erg goed en kunnen ze wel kijken of het een match is, goede catterys zullen het ook wel al kunnen inschatten als ze nog een kitten zijn maar zekerheid heb je denk ik nooit. Katten kunnen zich in het asiel of bij hun nestje anders gedragen dan bij je thuis.

Asil en Zoe123 vinden dit leuk.
  16. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.559
    3.888
    113
    Vrouw
    Wij hebben er 2, en dat is dat en nacht verschil. De ene is een binnenhuiskast, de andere we met geen stokken binnen te houden. De buitenkat vangt met grote regelmaat muizen en vogels, die van binnen vangt achter alles wat rondvliegt binnen en we hebben nooit spinnen in huis dus ik vermoed dat ze die ook wel vangt.
    Geen van de 2 zijn echte knuffelkatten al zijn ze wel alle 2 graag in de buurt. Maar op onze schoot nooit. Eentje ligt zachte heel af en toe op m'n buik, maar enkel met het deken er tussen en een fleecedeken telt niet haha, mevrouw heeft zo haar voorkeuren.
    Wij hebben er dus 2 maar die zien elkaar niet zo veel, dus ze hadden net zo goed alle 2 alleen bij ons kunnen zijn. Het zijn geen echte vriendjes ofzo.
    Ze blijven thuis als we op vakantie zijn, mijn ouders passen dan op en laten de buitenkat binnen en buiten, geven eten, de kattenbak
    Qua kosten vind ik het meevallen maar ze zijn alle 2 gezond. Dat weet je natuurlijk ook niet altijd op voorhand.
    We hebben ook geluk dat ze niet alles kapot krabben, er zijn katten die dat wel echt doen helaas.

Ik zou ze wel niet meer kunnen missen, ik ben veel alleen thuis en met de poezen is het toch iets minder alleen alleen. En ze halen gewoon ook echt grappige dingen uit.

17. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Dat zijn veel vragen.
    Ik heb mijn antwoorden in jouw tekst gezet.

18. Treezebees

Treezebees Actief lid

4 mrt 2023
    310
    427
    63
    Vrouw
    Hier 3 katten. Hebben een doodse schrik van buiten dus blijven binnen. Qua voeding heb ik het geluk gehad dat 2 van de drie blaasgruis hebben gehad dus zit ik qua voeding op 1zak van 10kg royal Canin per maand (80eur). Qua kattenbakvulling gebruik ik houtschilfers per maand (14eur). Hiernaast krijgen ze ook een paar catisfactions (doos van 7eur per maand). Gezien ze met drie zijn koop ik alle 2 jaar een nieuwe krabpaal (budget binnen de 100 tot 200). Gezien ze niet buiten gaan worden ze niet gevaccineerd. Maar dierenartskosten gaan snel omhoog als er iets scheelt (per keer blaasgruis was ik rond de 750 kwijt en dan mocht ik van geluk spreken dat er geen operatie aan te pas kwam). Qua onderhoud is er 2maal per week het volledig leegmaken van de kattenbakken, de kortharige worden 1maal per week geborsteld de langharige alle 3dagen. Dagelijks eten en drinken geven (ohja de fontein verbruikt ook electriciteit dus nog een extra maandelijkse kost). En dan nog hun halfuurtje spelletjes spelen.

19. Meysss

Meysss Bekend lid

1 jan 2024
    569
    418
    63
    Vrouw
    Ik was ook geen kattenmens maaaar sinds ik katten heb zou ik niet meer zonder willen. Wat een leuke, eigenaardige beestjes!!
    Alleen het is wel een verantwoordelijkheid waar je 100% achter moet staan, en ze dus niet om de verkeerde redenen moet nemen.

- Vangen ze echt muizen (en spinnen)?
    Die van ons wel, maar lang niet allemaal, bij een vriendin van mij lopen ze inmiddels langs de kat.

- En als ze muizenvangerig zijn, kunnen ze dan tegelijk ook nog een beetje lief en gezellig zijn (zo'n spinnend poesje op schoot lijkt me dan wel weer erg gezellig)
    Ja dat kan

- Is het veel werk?
    Ligt aan het ras, hier een huis tuin en keuken kat, weinig werk aan. Kattenbak dagelijks, kamen, beetje spelen en voor voeding zorgen.

- Hoe zit dat als je niet thuis bent, kan een kat een hele dag alleen thuis blijven?
    Dat kan, alleen dan zou ik er 2 nemen, katten zijn over het algemeen sociale dieren.

- En als je op vakantie bent, wat doe je er dan mee?
    Voor oppas of een kattenhotel zorgen

- Is eentje goed of moet je er eigenlijk twee hebben zodat ze elkaar gezelschap kunnen houden?
    Daar verschillen de meningen over, over het algemeen word er aangeraden 2 katten te nemen maar er zijn ook katten die niet samen kunnen.

- Is het zielig als hij niet naar buiten mag (mijn man wil niet dat hij op de vogeltjes in de tuin gaat jagen).
    Ook dit verschilt per kat, mijn 2 katten heb ik nooit binnen kunnen houden terwijl mijn vader zijn kat geen interesse in de buitenwereld heeft.

- Wat zijn de kosten voor eten, dierenarts, dat soort dingen?
    Is geen pijl op te trekken, hier van de week een onverwachtse opname en 400€ lichter. Ook heeft hij gaande tijd epilepsie gekregen waarvoor hij dagelijks medicijnen slikt.

- Slopen ze je meubels?
    Hier niet, maar elke kat is anders, veel kittens hebben die neiging wel.

- Laten ze veel haar achter?
    Verschilt per ras en per periode

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    #20 Zoe123, 1 mrt 2025
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2025
    Je hebt al veel antwoorden gehad.
    Dus dat lijkt me duidelijk
    Wij hebben 5 katten :)
    Ze zijn alle 5 totaal verschillend. Alle 5 natuurlijk uit de opvang

Eigenlijk zijn er een paar dingen die ik wil meegeven

Van te voren weet je nooit hoeveel een dier gaat kosten
    De jaarlijkse vaccinaties, als je kiest voor een kitten chipkosten en sterilisatie kosten (die overigens al inbegrepen zitten in de prijs als je een kitten bij het asiel adopteert).
    Maar ook onverwachte kosten. Een van mijn katers heeft patella luxatie aan beide knieën en zal dus t.z.t. geopereerd moeten worden, kosten 1500 euro
    En als ze ouder worden krijg je 9 van de 10 keer te maken met kwalen en ziektes waarbij medicatie nodig is
    Dus kijk naar je budget en denk daar over na. Een verzekering is leuk maar kan eigenlijk alleen bij kittens, en dan nog worden er veel zaken niet vergoed. Je kan ook maandelijks een bedrag apart zetten

Een kat is een eigenzinnig dier. Niet op de wereld gekomen om de baas te plezieren. Het is eerder andersom :roflmao:
    Je hebt schootkatten, maar eerlijk, een heleboel zijn het niet. Ik heb hier welgeteld 1 kat die op schoot wil en dat is de bangepoeperd van het stel. Wel willen ze meestal bij je in de buurt zijn, en soms ook lekker knuffelen.
    En dan heb je ook de katten die dat helemaal niet willen.
    Wij vinden het allemaal prima, een kat mag hier gewoon zichzelf zijn. Maar verwacht dus niet te veel.

Anyay, wij zouden niet zonder ze kunnen. Ze brengen zoveel liefde, gezelligheid
    We zijn zo aan ze gehecht, en zij aan ons. Thuiskomen is altijd fijn als ze met opgeheven staartjes aan komen lopen en je begroeten
    Ik wil er nog wel 10 bij

Edit: wat betreft kat alleen of samen. Als je kiest voor kittens, is kiezen voor een stel de beste keuze, ivm socialisatie
    Dit zegt echter niks over de toekomst
    Ik heb ook 2 katten die samen zijn gekomen hier. Nu 5 jaar later en ze hebben helemaal niks met elkaar
    Maar denk er toch ook over na om een volwassen kat uit het asiel te plukken. Veel lieverds zitten daar langer omdat ze het liefst de enige koning(in) in een huishouden willen zijn. Dat maakt ze vaak moeilijker plaatsbaar maar niet minder de moeite waard.
    Dus een kat alleen, dat kan prima

Deel Deze Pagina