Ik ben geen enig kind dus ik weet ook niet hoe dat is maar ik ben blij met mijn broer en zus. (beide jonger) Ondanks dat er vooral met zusje genoeg gedonder is geweest zijn we er altijd voor elkaar op welke manier dan ook. We wilde voor onze eigen zoon ook graag een broertje of zusje en het liefste wat dichter bij hem qua leeftijd. Maar dat heb je nu eenmaal niet voor het kiezen. Dus ondanks dat er 6 jaar tussen onze eigen kinderen zit is hij wel gek op zijn zusje. Ik hoop dat hun band later ook zo goed is.
Mijn zoon is ook enig kind en ik heb me dit ook wel eens afgevraagd hoor. Wat mij opvalt is dat zoon uit zichzelf meer contacten buiten zoekt. Hij is heel sociaal en kan met zowel kinderen en volwassenen goed opschieten. Ook vindt hij het heerlijk om zich terug te trekken en lekker alleen te spelen. Op mij komt hij heel tevreden en gelukkig over. Uiteindelijk zul je het gewoon nooit weten. Misschien missen ze het ooit wel, misschien niet. Ik val onder de groep die wel een zus heeft maar daar nooit goed contact mee had. Wij verschilden ontzettend en trokken al weinig op samen. Nu hebben we zelfs al ruim 15 jaar helemaal geen contact meer. Je weet het dus gewoon niet...
Ik heb nooit een tweede kindje gewild voor mijn oudste zoon omdat hij anders enig kind zou zijn, wij hebben ervoor gekozen omdat wij zelf nog een kinderwens hadden en hebben. Ik zou zelf heel verdrietig geweest zijn als er geen tweede kindje was gekomen, maar meer voor mijzelf: niet zozeer voor hem.