Ik heb hier een pre puber. Alles is stom en saai en alleen voetbal is leuk, dat doet hij het liefst 24 uur per dag
Hier 11 jaar, en pff drama! Veel dingen gaan moeizaam, enorm bijdehand, de opmerkingen die ze maakt..Maar ook gewoon heel haar houding. Discussies om niks, wat resulteerd in een enorm boos kind..
Hier bijna 12 jaar en een wat lastigere periode gehad maar viel eigenlijk best mee. Ben nu bang voor de buien als ze ongesteld gaat worden, zal niet lang meer duren Maar vermoed dat het met haar wel mee gaat vallen. Mijn nicht heeft 6 kinderen (oudste is 16, jongste is 9) en die moeten rond 20:00 allemaal boven zijn, behalve in het weekend. Vind dat een mooie regel, zo heb je als ouders nog een beetje rust en de kinderen even de tijd voor zichzelf. De oudsten gaan rond 22:00 slapen en Netflixen boven nog of maken huiswerk in de tussentijd.
Oh, ik vind dat juist een heel nare regel. Wat erg dat je in je eigen huis weggestuurd wordt. Vind dat juist echt heel apart.
hier een knul van 13 die voornamelijk interesse heeft in zijn mobiel, computer en de juiste knopjes bij zijn zusje indrukken. En een meid van 10 die een grote mond kan hebben maar nog steeds het buitenspelen boven haar mobile verkiest. Vooral bij het ontbijt moet ik weer regelmatig politieagent zijn maar voor de rest valt het op dit moment wel mee. Bij beide is het een diep gezucht wanneer ze even moeten helpen en de zin Ik moet ook altijd alles doen horen we meerdere keren per dag. Door de week gaat de jongste rond 20:15 uur naar boven en de oudste om 20:45 uur De weekenden blijven ze tot een uur of 22 / 22:30 uur op, die avonden maken we het gezellig Wel hebben we de regel dat vanaf 20 uur de tv van papa en mama is en dat ze dus maar mee hebben te kijken met ons.
Nou echt weggestuurd is het niet hoor, is gewoon een regel en ze vinden het allemaal prima. Mijn nicht en haar man hebben het ook echt heel erg nodig, genoeg te bespreken waar de kinderen niet bij hoeven te (mogen) zijn (3 kinderen met een behoorlijk rugzakje, waarvan 2 pleegkinderen). Het is voor hun geen optie om het om 22:00 te bespreken, dan liggen ze allang in bed.
Wat ik merk dat bij pubers vooral helpt is veel humor. Van bekenden met al oudere pubers hoor ik ook dat dit een goede methode blijft. Een poosje terug meldde ik onze sloddervos dat er ingebroken was, maar dat het heel vreemd was omdat alleen haar kamer overhoop gehaald was. En vanmiddag zei ik haar dat haar broertje iets heel raars gedaan heeft: gisteravond de zn kleding van de dag in de wasmand. Toen zij reageerde dat dat toch niet raar is omdat kleding daar in moet heb ik haar gevraagd waarom dat van haar dan overal ligt behalve in de wasmand
O ik kan mij heel goed voorstellen dat ik ook ooit zo'n regel invoer hoor. Niet om iemand weg te sturen, maar ik trek het absoluut niet om straks 7 dagen per week met 3 mensen met ADHD te zitten tot 22.00 uur. Anders ga ik zelf naar boven. Maar ik verwacht dat het bij @Snoopy1979s familie zo gegroeid is net als bij ons. De jongste slaapt nog steeds rond 18.45 uur. De oudste gaat later naar bed maar gaat wel met dr broer gelijk naar boven, alleen zij speelt/tekent nog op haar kamer of doet wat op de laptop. Wij hebben haar nog nooit weggestuurd, groeit gewoon zo.
Ja, ik vind het wel heel raar, het is ons huis, onze kamer. Niet alleen van mij en man en ik ga rustig even een avondje boven zitten als ik er even klaar mee ben. Vind ik ook wel fijn af en toe.
Het zal ook per gezin schelen denk ik. Mijn kinderen zijn schatjes maar ze staan continue 200% aan. Ik ben er ook 24/7 omdat dat voor hen prettig is. Ik hou onvoorwaardelijk van ze, maar ook ik heb rust nodig. Niet een keer, maar elke avond. En ik heb ook nog een man met energie voor 10. Maar ik zou best met hen in overleg gaan of zij graag beneden of boven willen en ben ik best bereid om zelf naar boven te gaan.
Ik zal mijn kinderen nooit zo vroeg naar boven/bed sturen. Het is ook hun huis en ik geniet (meestal, want ze maken ook weleens ruzie ) van ze. Ik vind 18:45 ook echt geen tijd voor een tiener. Ik heb een 9 jarige en een bijna 12 jarige rond lopen en op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag zijn ze om 18:45 nog aan het sporten. We gaan regelmatig allemaal tegelijk naar boven in het weekend of tijdens vakanties.
Hier zijn ze in het weekend rustig om half 10 nog beneden en we kijken wat we allemaal willen op zaterdagavond... een film of grappig programma.. Ik zou ook geen kinderen wegsturen, elke avond na 20.00 uur, wel snap ik dat als ze iets bespreken hebben dat ze daarvoor ruimte willen hebben, maar elke avond 2 uur lang? en ook in het weekend? Dat zou ik niet wenselijk vinden, voor mij maar ook niet voor onze kinderen, zij wonen ook in ons huis en worden ook groter en hun behoeftes anders. Ik snap wel dat Tuc zegt dat ze rust moet hebben, maar als je pubers hebt, zijn die zorgtaken al heel anders, hier neem ik ook in de ochtend of middag even momentje voor mezelf.
In het weekend is het bij mijn nicht anders, dan blijven de oudsten langer op. De 2 jongsten (pleegkinderen) gaan op tijd naar bed want die trekken dat niet. En ja, doordeweeks is er met 2 zorgintensieve pleegkinderen en een zorgintensief eigen kind genoeg te bespreken. Maar jullie doen net of het zo vreselijk is, de oudsten moeten vaak toch nog huiswerk maken of kijken gezellig samen Netflix, die missen niets hoor
Tja ligt aan het kind toch? Die van @tuc hebben het blijkbaar nodig. Wij zijn vaak om 18:45 nog aan het eten of de kinderen aan het sporten.
Oh ik dacht dat het in het weekend ook moest.. dan wordt het verhaal al wel anders, ik snap dat ze sowieso doordeweeks meer op tijd moeten, dan vind ik 20 uur nog wel erg vroeg hoor, zeker voor die van 16.
Hier zijn de oudsten 19, 17 en 13. Ze zijn zo leueueuk! Echt! Ik geniet elke dag van ze! Natuurlijk zijn ze weleens dwars en gedragen ze zich alsof ze de enige op de wereld zijn, maar ik hou van de volwassen gesprekken, de eigen mening die ze hebben en hun belevenissen. Het enige nadeel ( nou ja, het alcoholgebruik af en toe vind ik ook niet zo tof) vind ik de weekenden. Ik doe echt geen oog dicht als ze nog niet thuis zijn en met name de oudste 2 blijven gerust tot 4/ 5 uur weg. De oudste heeft zijn rijbewijs en ik ben altijd bang dat er iets gebeurd. Ik ben blij als het zondagavond is, dan kan ik met een gerust hart weer vroeg naar bed om bij te tanken. Het is hier af en toe de zoete inval. Kom je thuis, zitten er in één keer een stuk of acht pubers in huis te "chillen" of te gamen. Chips en cola meteen weer op. Maar wat ben ik blij dat ze ook graag thuis zijn en zich vrij voelen om hun vrienden mee te nemen. Dan nemen we die bergen was ( stinksokken!) en verschrikkelijke zooi van ze maar voor lief.
Hier wordt ook niemand weggestuurd. We wonen hier met elkaar en iedereen heeft net zoveel "recht" om in de beneden te zijn. De oudsten zijn vaak op stap in de avonden, of zitten op hun kamer te gamen of huiswerk te maken, dus er zijn echt wel momenten voor mezelf en voor ons als partners, samen. Op zondagmiddag, of na het avondeten maken we ook nogal eens een wandeling, waardoor we dingen samen kunnen bespreken.