Iemand vroeg budgetbeheer Niet exact hetzelfde maar ik was schuldhulpverlener. Wat houdt dit in? Je begeleidt mensen van begin tot het eind in het schuldtraject. Je hebt een korte intake om te kijken of je ze kan helpen. Zo ja dan heb je een intake, leg je het traject uit, bespreek je de rechten en de plichten, stel je het budgetbeheer op, schrijf je de schuldeisers aan, beheer je het inkomen, heb je geregeld contact met de klant, doe je vooral heel veel aan problemen oplossen zoals: onderhandelen met schuldeisers, proberen de elektrische tijd weer aan te laten sluiten, praten met deurwaarders, praten met hulpverleners, praten met advocaten, mensen doorsturen naar de wsnp enz. Voordelen: het is niet snel saai. Je kunt mensen helpen, je ontwikkelt jezelf op diverse vlakken zowel sociaal als vakkundig. Je hebt er grote zelfstandigheid in. nadelen: je ziet veel ellende, je krijgt soms last van beroepsdeformatie, je gaat snel denken: weer zo'n case, veel trajecten mislukken doordat mensen zich niet aan de afspraken houden en je werkt vaak met een moeilijke bevolkingsgroep. Al is dit de laatste jaren wel veranderd vanwege de crisis. Daarnaast is het vaak detacheringswerk en moet je maar afwachten of er weer een project vrijkomt omdat dit via aanbestedingen gaat. Niet geheel hetzelfde als budgetbeheerder maar wel veelzijdiger. Budgetbeheerder alleen komt denk ik vaak wel op hetzelfde neer alleen mag je dan, zover ik weet, geen trajecten opstarten en geen aanvragen doen voor wsnp trajecten. Persoonlijk lijkt mij er geen fluit aan. Je krijgt denk ik een hoop gezeur en geklaag. Mensen die extra geld willen want nu is de vaatwasser weer kapot. Mensen die maar niet snappen dat het geld wat ze binnenkrijgen hetgeen is waar ze het mee moeten doen en dat dit geld zich niet vermenigvuldigt.