Verre reis & rabiës injecties kinderen

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door momwithcamera, 4 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Wie heeft ervaring met het reizen met kleine kinderen en rabiës injecties? Word het aangeraden door de artsen, of niet? Wij hebben het zelf nooit gehaald voor onze reizen, maar nu gaan we 5 weken naar Azië met onze kinderen en vooral de jongste van 2,5 is gek op dieren. We gaan er uiteraard op letten dat ze niet gaan aaien, maar het blijven kleine kinderen die onvoorspelbaar zijn....

Wij hebben pas over 2 maanden een consult bij de GGD, maar wil voor die tijd al wat informatie inwinnen

2. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Ik zou zowel de ggd (dus het consultatiebureau) als het rivm of je reizigerspost in waar je de reisvaccinaties haalt bellen. Bijvoorbeeld de travel clinic. Die hebben de actuele informatie.

3. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.281
    1.443
    113
    Ik heb bij de ggd ooit om een rabies prik gevraagd maar mij werd toen verteld dat je dan evengoed binnen een paar uur nadat je gebeten bent alsnog een prik moest halen. Ik heb daarom toen geen prik genomen. Als je heel achteraf zit zou het tijd opleveren. Maar zover ik weet loop je vooral risico bij wilde dieren en vleermuizen. Neem aan dat je kind niet dit soort dieren gaat aaien.

4. momwithcamera

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Rabiës komt ook voor bij honden en katten :)

5. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Er is recentelijk veel juridisch getouwtrek geweest mbt een man die in Haïti voor zijn werk moest zijn en uiteindelijk is overleden aan rabiës omdat hij op de compound waar hij sliep een puppytje was gebeten door een hond met rabiës en hij werd zelf weer gebeten door de puppy... enfin: er overlijden dus gewoon NL’se mensen aan, beter inenten!

6. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.504
    13.989
    113
    Vrouw
    Er is momenteel een groot tekort aan rabiës vaccins. Het is niet 1 vaccinatie, want een week later moet je de 2e hebben, pas dan ben je levenslang 'beschermd'. Alhoewel je het eigenlijk geen bescherming kunt noemen, op het moment dat je wordt gebeten, gekrabd of gelikt op bijvoorbeeld een wondje, moet je als nog zsm 3 andere vaccinaties halen, welke dus momenteel erg lastig te krijgen zijn.
    Beter is dus om gewoon uit de buurt van zoogdieren te blijven en dit ook duidelijk aan je kinderen te vertellen. Een onbehandelde rabiës infectie leidt binnen 5 tot 7 dagen tot de dood. Ook aan kinderen van 2.5 kan ik dit tijdens het consult voor de reizigersvaccinaties prima duidelijk maken. Je hoeft dan niet letterlijk te vertellen dat ze dood gaan, maar veel prikjes in het ziekenhuis begrijpen ze prima en zorgt er ook voor dat ze van beesten af blijven.

Bij een hoop zorgverzekeraars wordt het rabiës vaccin trouwens ook niet vergoed, ook al heb je recht op een bepaald bedrag voor reisvaccinaties, dit is vaak de uitzondering.

7. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Inenting rabiës geeft alleen een verdubbeling van de tijd die je hebt om bij een ziekenhuis te komen. 48u ipv 24 dacht ik.
    Dus tenzij je echt in de rimboe zit (waar ga je heen) lijkt het me niet nodig

8. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Rabies vaccin is zeer beperkt verkrijgbaar.
    Wij adviseren om voor je gaat reizen uit te zoeken welk ziekenhuis/kliniek mareg op voorraad hebben. Mocht je een beet/krab hebben dan weet je waar je gelijk heen moet

9. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.504
    13.989
    113
    Vrouw
    Dit zoekt de reisverzekering voor je uit en zij regelen ook direct het vervoer! Het kan namelijk best zijn dat je naar een buurland moet.
    Zelf adviseer ik mensen dus altijd om het (nood)nummer van de reisverzekering op te slaan en uiteraard het polisnummer. Ook laat ik ze checken of de reisverzekering daadwerkelijk op werelddekking staat, anders kan het als nog een zeer duur geintje worden.

10. MaritS

MaritS Actief lid

5 dec 2015
    469
    398
    63
    Wij waren toen zoon bijna twee was met hem in Vietnam. Werd afgeraden door ggd omdat we maar drie weken gingen en niet ver bij ziekenhuizen vandaan zouden verblijven. Helaas daar toch gebeten door een hond. De eigenaar van de hond kon niet bewijzen dat de hond zelf tegen rabiës gevaccineerd was.
    Je kan je voorstellen dat wat daarop volgde heeeel veel gedoe was, en veel prikken en meer ziekenhuisbezoekjes dan je zou willen voor zo'n kleintje, voor de herhaalvaccinaties.
    Het is goed gekomen en na een jaar is onze peuter ook wel weer over de angst voor dokters heen. Maar als je de keuze hebt zou ik wel voor de preventieve vaccinaties gaan. Ja, na een beet moet je dan alsnog naar het ziekenhuis voor herhaalprikken. Maar niet op stel en sprong naar ziekenhuis honderden kilometers verderop omdat de antistoffen moeilijk verkrijgbaar zijn. En eem stuk minder prikken.
    Je mag pb-en voor info.

Jessi79 en momwithcamera vinden dit leuk.
  11. MaritS

MaritS Actief lid

5 dec 2015
    469
    398
    63
    Het bijten was trouwens niet na het aaien, maar de hond lag verscholen en zoon stond per ongeluk op zn voet. Beet zelf stelde niks voor, maar nipt door de huid heen waardoor de prikken dus wel noodzakelijk waren.

momwithcamera vindt dit leuk.
  12. MaritS

MaritS Actief lid

5 dec 2015
    469
    398
    63
    Dit klopt niet. Als je geënt bent hoef je na een beet alleen herhaalvaccinaties. Anders moet je ook antistoffen, en juist die zijn moeilijk verkrijgbaar.

13. schorpioen79

schorpioen79 Fanatiek lid

16 feb 2013
    1.740
    292
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Mijn oom was laatst in het buitenland door een hond gebeten. Moest gelijk starten met de rabies vaccinatie. Ze gingen 2 dgn later naar huis en de vervolg prikken kon hij thuis krijgen. Zijn eigen huisarts had die voorgeschreven. Omdat ik verpleegkundige ben hadden ze mij gevraagd om hem te prikken.
    Vlak voor het prikken zag ik dat de vaccinatie 3 mnd over datum was, maar het was wel gewoon uitgegeven door de apotheek.
    Naar heel wat telefoontjes hoorde we dat in onze regio geen vaccinatie te krijgen was, zelfs niet in een acedemisch ziekenhuis.
    Toen belde de apotheker zelf hoe beloofde met zijn hand op zijn hart dat vaccinaties die over datum was (mijn oom moest er nog 2 krijgen) gewoon zou werken. En hij zei ook dat er eigenlijk 2 opties waren, 1 je geeft de vaccinatie niet, je oom is toch besmet en dan gaat hij dood. Of 2 je geeft de vaccinatie die over datum is en je oom is beschermd.

14. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.504
    13.989
    113
    Vrouw
    Normaal gesproken klopt dit, echter zijn de gewone rabiës vaccinaties momenteel ook wereldwijd erg moeilijk te verkrijgen. Daarom hebben het LCR en de WHO de richtlijnen voor de preventieve rabiës vaccinatie aangepast.

15. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.504
    13.989
    113
    Vrouw
    Ik kan mij goed voorstellen dat je jezelf daar niet prettig bij voelde. Zelf heb ik laatst een partij van 11 stuks weten te bemachtigen, maar dat duurde wel een maand. Vorig jaar moesten al onze rabiës vaccinaties naar het AMC ivm de tekorten, volgens mij waren zij op een gegeven moment zelfs de enige in heel de Benelux die ze op voorraad hadden.

16. momwithcamera

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Oke ik ga m'n kinderen laten vaccineren (als het lukt qua tekorten..). Zeker als er een tekort is wil ik het zoveel mogelijk vooraf geregeld hebben, ipv in Thailand met meer tijdsdruk moeten zoeken.

@MaritS wat jij zegt ben ik ook 'bang' voor: ik kan mn kind wel leren dat ze niet moeten aaien, maar dieren zijn ook onvoorspelbaar. Ik herinner me ook nog een verhaal van toen ik 10 jaar geleden vrijwilligerswerk deed in Oost-Afrika, toen was er ook iemand gebeten door een aap die iets te eten uit haar hand afpakte... Situatie die ook bij kinderen kan gebeuren.

17. MaritS

MaritS Actief lid

5 dec 2015
    469
    398
    63
    Ja, en bij jezelf natuurlijk ook. Maar bij een kindje is het zo zielig. Die antistoffen kunnen bij een kleintje niet in 1x ingespoten worden. Lang verhaal kort, na een taxirit van 7 uur naar een kliniek waar de antistoffen beschikbaar waren, heeft onze peuter die avond een stuk of 10 spuiten gehad, midden in de nacht. Daarna tijdens de reis meerdere keren terug naar ziekenhuizen voor herhaalvaccinaties. En doordat het verschillende locaties waren, ook verschillende merken gehad. Al met al veel uitzoekwerk, meer prikleed dan nodig en veel angsten gehad daarna voor dokters. Ongeluk zit echt in een klein hoekje helaas. Ook gelikt worden door een kat op een plek waar een wondje zit, is al voldoende om risico te lopen op rabiës.

Deel Deze Pagina