Hoe is jullie ervaring met vast ritme krijgen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marvb, 2 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.. heeft t bij jullie effect gehad of niet... of is t vanzelf gekomen? Mijn zoontje krijgt nu op de dag kv voeding en s avonds,s nachts en.s morgens borst. Nu is t zo dat hij op donderdag om 6.15uur er uit moet omdat ik om uiterlijk 7 uur hem naar de oppas breng om zo naar mijn werk te gaan. Ik merk aan hem dat hij dan eigenlijk nog lekker wil slapen, dit is hij zo gewend. Als hij namelijk om 5 uur komt haal ik hem uit zijn wiegje, leg hem naast me neer en voed hem liggend... meestal valt hij dan weer in slaap en slaapt hij tot 9 uur weer door, soms 8 uur.. ook wel iets na 7. Sinds paar dagen word hij ook weleens kwart voor zes wakker... zo ook afgelopen donderdag.. helemaal prima want toen heb ik hem na de voeding gewoon uit bed genomen... maar eigenlijk had hij voor zichzelf volgens mij best door willen slapen.. Is t dan nu slim om de donderdag als uitgangspunt te nemen en hem er toch aan te laten wennen er rond half zeven.uit te moeten? Ofzo dus wat meer ritme voor hem te krijgen? Of zouden jullie de andere dagen hem lekker laten slapen als hij dat doet en die donderdag dan maar hem wakker maken of houden omdat ik nou eenmaal weg moet?

s avonds leg ik hem ook niet echt strikte tijd op bed, tussen half 10 en half elf.... enkele keer eerder omdat hij dan duidelijk moe is omdat hij eerder wakker was geworden.begin van de avond of niet echt had geslapen begin vd avond omdat hij de slaap niet kan vatten. Ik vind t ook zo zonde om hem wel wakker te maken s avonds als ik toch nog niet naar bed ga om hem te voeden en dan naar bed te doen (ligt s avonds vaak bij mij op de bank). Maar is dit misschien wel beter voor een ritme¿ Het is bij mijn mannetje alleen niet gezegd dat hij om half elf10 slaapt als je hem dan op bed legt... ene keer slaapt hij binnen 15 min.. andere keer doet hij er 1.5 uur over..

Wat is jullie ervaring met het op vaste tijden naar bed brengen en er uithalen? Heeft dit effect? Is je kindje daar tevreden mee (meer?). Mijn zoontje is heel tevreden... alleen die donderdag vind hij toch wel vervelend en daarom twijfel ik of ik naar een vaste ritme moet 'sturen'...

Hoop dat jullie mijn misschien wat warrige verhaal begrijpen:)

2. misa

misa Niet meer actief

Och nee ik zou hem niet elke ochtend die tijd wakker maken of houden hoor. Op werkdagen is het niet anders, maar op vrije dagen lekker het ritme van die dag aanhouden. Wat duidelijkere ritme komt wel, hij is nog erg klein. :)

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou het ook lekker zo laten. Moet er zelf niet aan denken om vrijwillig elke morgen vroeg m'n bed uit te moeten. Meestal zijn de kids hier wel op tijd wakker haha.
    Jongste krijgt hier nu steeds meer een ritme. Vanaf 4 maanden gaat ze in elk geval elke avond rond dezelfde tijd naar bed (dan is ze ook moe).
    Daarvoor ging ze gelijk met ons naar bed en langzaam wilde ze steeds wat vroeger.
    Hier volg ik haar gewoon. Als ik s morgens weg moet en ze slaapt nog, maak ik haar ongeveer 20 minuten voor ik weg moet wakker. Even snel aankleden, bv of flesje en dan gaan we. Als ze vroeg wakker is en oudste moet naar de psz heeft ze wel even pech als ze weer moe is, ze kan dan pas op bed als we weer terug zijn om 9 uur maar dat gaat ook steeds beter om dat vol te houden.
    Dingen die niet op tijd staan doe ik gewoon na een slaapje en als ze gedronken heeft.

4. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Wij hebben nu nog een duidelijk ritme. Maar vanaf a.s. dinsdag gaat ze naar het KDV en hoe het dan gaat? Thuis krijgt ze tegen 8 uur een fles en slaapt direct er na nog weer verder tot een uurtje of 11 / 11.45 uur (wordt wat minder de laatste dagen maar ze slaapt dus nog wel even na de 1e fles). Verder heeft ze nog niet een superduidelijk slaapritme. Ze houdt het vaak zo'n 2 uurtjes vol en moet dan echt wel weer even slapen. Gisteren kwam het zo uit dat ze na elke fles direct op bed kon (omdat ze 2 uur van te voren steeds wakker was) en vandaag bleef ze na de fles steeds een uurtje nog wakker.

Als ze straks naar het KDV gaat krijgt ze om 7 uur al de fles i.p.v 8 uur plus ik denk dat ze dan ook wel goed wakker wordt als we de deur uit gaan en daar binnenkomen. Maar dan zal ze zo rond half 9 - 9 uur denk ik weer even op bed gelegd worden en slaapt ze uiteindelijk alsnog weer tot een uurtje of 11 (want dan weer een fles). En eigenlijk lijkt dat dan toch weer aardig op thuis.

Als jouw kindje zo tevreden is zou ik het lekker zo laten en op de oppasdag zie wel hoe het gaat.

xxx

5. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Hier kwam het ritme vanzelf, ik volgde/volg mn dochter.
    Als ik een keer vroeg op moet maak ik haar wel wakker en dan is ze nog doodmoe haha.
    Ritme zit er nu een maand in denk ik

6. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ritme komt inderdaad vanzelf, ik heb het wel een beetje gestuurd maar dat is meer omdat dat ook mijn aard is..
    Als ik vroege dienst heb gaat zoonlief er ook eerder uit (al blijf ik het zielig vinden..) Wat ik wel doe is de avond tevoren hem er zo mogelijk iets eerder op leggen. Normaal gaat hij hier 20u naar bed,die dagen probeer ik dat 19.30 te doen. Al merk ik dat dat nu geen effect meer begint te hebben, hij is zo gewent aan zijn eigen ritme. Wel slaapt hij in de middag altijd langer op een dag dat ik vroege heb. Hij pakt het dus toch wel ergens terug de slaap..

7. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties! Ik denk dat wij er dan inderdaad ook maar van moeten genieten dat hij na de nacht/ochtend voeding nog lekker verder slaapt. :) Ik ben benieuwd wanneer hij uiteindelijk meer zijn eigen ritme heeft. Ik hoor hier in de omgeving altijd zovaak dat ze precies om die tijd wakker worden s morgens enz. op zich wel lekker omdat je dan beter van te voren kunt plannen maar een kindje wat af en toe lekker uit slaapt is ook wel erg lekker!

8. misa

misa Niet meer actief

De eerste had met een maand of 3/4 wel ongeveer een ritme. Natuurlijk niet stipt, maar wel aardig!
    De jongste is nu 8 maand en heeft het nog steeds niet. Al lijkt er nu een sprankje hoop te komen............. :)

Deel Deze Pagina