Het is zeker zwaar ja. Ik ben gisteren nog eens uit mijn slof geschoten omdat ik het altijd zo'n vreselijke troep vind in huis. Ik kan er niet zo goed tegen als er dingen rondzweven. En dan heb ik het niet zo getroffen met een vriend die liever de hele dag achter de computer of voor de tv hangt en nog steeds denkt dat z'n moeder alles opruimt - die rol schijn ik over genomen te hebben. Pas als ik eens flink boos word, gaat hij ook aan de slag. Ik doe alle schoonmaakdingen eens per week, behalve stofzuigen, dat doe ik als er kruimels op de grond liggen. En verder heb ik heel veel weggedaan dat alleen maar ter decoratie er lag maar nergens toe diende. En ik probeer elke avond na het eten op te ruimen, zodat als m'n zoontje in bed ligt om 7 uur ik een vrije avond heb. Soms ga ik dan nog een was doen of sanitair poetsen, maar meestal heb ik dan een paar uurtjes lekker rust in m'n hoofd. En het opruimen hebben we hem ook geleerd toen hij kon lopen. Het is nu een beetje weggezakt, maar ik wil het weer gaan oppakken. Hij deed 't zo netjes in de dozen, ideaal
Mijn man werkt volledig, en hij doet onze dochter in bad. Ik vind zelf gewoon dat ik het huishouden op me neem, als ik hem vraag iets te doen, doet hij dat ook wel. Als ik late dienst heb, verwacht ik dat hij even de veger door de benedenverdieping haalt, zorgt dat de afwas weg is en de keuken opgeruimd en schoon is. In principe is het wel schoon, hij hoeft dan alleen bij te houden . Op zondag doe ik de badkamer en de bovenverdieping heel uitbundig! Dan is hij bij de kleine meid, en pak ik alles even aan omdat dat door de weeks niet lukt. Als zij beneden is, ga ik niet uitgebreid soppen boven, en als zij slaapt wil ik boven geen herrie maken door te stofzuigen ofzow.
Ik ruim op als zijn naar bed zijn. Ze slapen overdag nog 2 keer, dus dan kan ik opruimen wat er van hen ligt. Ze zijn nog iets te klein om zelf mee op te ruimen, als ze dat dadelijk wel kunnen, mogen ze dat ook zelf gaan doen. Dus als ze 's ochtends naar bed zijn ruim ik hun speelgoed op wat ze 's ochtends gebruikt hebben, ruim de ontbijtboel op als dat nog niet gedaan is (doe ik meestal al terwijl zij hun drinken opdrinken), probeer er een was in te doen. 's middags als ze naar bed zijn weer hetzelfde en nadat ze 's avonds naar bed zijn ruim ik de badkamer op. Stofzuigen doe ik ook gewoon als ze wakker zijn en was in en uit de wasmachine halen lukt ook goed. Verder doe ik mijn boodschappen terwijl ze wakker zijn en mee kunnen en ruim het dan vaak op als ze weer op bed liggen. (behalve dan de diepvries en koelkast spullen) Toch is het boven niet altijd even netjes. De was doen is een ding, maar alle was opruimen is weer een tweede. Dat blijft nog wel eens liggen. Ik zorg dus altijd dat het beneden, op hun kamer en in de badkamer keurig is en als er verder iets blijft liggen, dan helpt mijn vriend, of mijn moeder komt een keer helpen of we doen het samen in het weekend. Zij strijkt ook iedere maandag voor me, dat kan ik zelf niet (rugpijn) Volgens mij gaat het echt overal zo met kleine kinderen. Dat hoor ik tenminste wel in mijn omgeving.
Bij ons is het huishouden en 2 kleine kids een grote lopende band werk, en bijna iedere dag hetzelfde. Onze dag begint rond 9 uur (jaja, ik heb uitslapers). Dan krijgt de kleinste eerst de borst en dan krijgt onze oudste haar ontbijt samen met mij. Na het ontbijt gaat de jongste ff naar bed en ga ik met de oudste beneden stofzuigen, dweilen, alle beestjes eten geven, de afwasmachine/wasmachine en drogen in en uitladen. Rond 11.30 krijgt de jongste bv en daarna gaat de oudste naar bed (ze slapen allebei tot ongeveer 15.00, de jongste soms wat langer). Ik die tussentijd poets ik beneden alles wat overblijft (wc, meubels, was opvouwen enz enz) en als ik een vermoeide dag heb dan doe ik niets en zit dan wat tv te kijken. Als onze guppen weer wakker zijn krijgt de jongste weer eerst bv en dan krijgt de oudste haar kleine lunch. Dan stofzuig ik boven alles en verschoon de luieremmers, en dan gaat de jongste weer naar bed en is het speeluurtje met mij en onze dochter. Daarna is het weer tijd om eten te koken en rond 17.30/17.45 wordt er gegeten. Daarna is het papa/dochter tijd en ruim ik vanalles op qua rotzooi. Tegen 18.30 is het baddertijd (er wordt om en om gebadderd, de ene dag onze dochter en de andere dag onze zoon, en mijn vriend en ik gaan ook in die tussentijd douchen). Daarna krijgt de jongste bv en wordt er geclusterd en gaat hij rond 19.30 de nacht in. Ik die tijd krijgt onze dochter haar flesje water/sap en gaat zij rond 20.00 naar bed. Als de kids in bed liggen ruim ik alle speelgoed op en rond 20.15 is het onze tijd . En in het weekend als mijn vriend thuis is, dan doe ik de badkamer en de grotere dingen, zodat hij op kan passen. En ook dan worden er boodschappen gedaan. Zo ziet onze huishouding eruit (hier wordt veel gepoetst omdat ik slecht tegen rotzooi kan).
Bij ons is het ook vaak chaos. Ik vind het niet leuk, maar ja, je voorkomt het niet altijd. Wij ruimen meestal 's avonds op, soms samen met de kinderen, soms als ze al op bed liggen. De wassen draai ik op mijn vrije dagen en ik vouw en strijk altijd op woensdagavond als mijn man gaat sporten. De slaapkamers doe ik op dinsdagochtend als de oudste op de psz zit. De jongste speelt dan gewoon om mij heen en kijkt een half uurtje teletubbies terwijl ik bezig ben. Dat gaat heel goed, ze kunnen zichzelf prima vermaken als ik bezig ben. Verder doe ik dan ook niet zoveel op mijn vrije dagen hoor, lekker spelen, naar de winkels, speeltuin, wandelen, soms ergens op bezoek. En als ze slapen heb ik even tijd voor mezelf, dan ga ik ook niet al te veel in huis doen, haha. Maar ik heb ook een werkster die op maandag de badkamer, wc en keuken doet en stoft, zuigt en dweilt beneden. Dat hou ik dan verder in de week gewoon een beetje bij, zodat het niet al te smerig wordt. Echt een aanrader!
Hier is het ook geregeld een zooitje. Danique kruipt nu over de vloer en hebben een hondje dus ik zuig en dweil elke dag. Maar heb 't idee dat ik gewoon elke dag steeds hetzelfde kan doen en vervolgens blijven er weer heel veel dingen liggen. De was is hier altijd een drama (strijken en vouwen). Dingen als ramen zemen kom ik bijna nooit aan toe. Danique heeft hier ook tijden gehad dat ze weinig sliep en kan er slecht tegen als ik met iets bezig ben en ik moet het steeds onderbreken. Aan de andere kant wil ik ook niet zo'n moeder zijn die op haar vrije dagen steeds zit te poetsen. Nadeel is ook dat ik steeds 8 dagen achter elkaar werk. In die 8 dagen blijft er dus ook best wel wat liggen waardoor ik weer 2 vrije dagen kwijt ben om m'n huis schoon te krijgen. Belachelijk hoe druk je 't kan hebben haha.