Even voor mijn zusje. Zij heeft sinds haar 12e zulke extreme menstruaties gehad dat ze vaak alleen op bed kon liggen omdat ze duizelig was van het bloedverlies enzo. Echt heeeeel extreem. Hierdoor kreeg ze al vroeg de pil, maar dit werkte niet goed genoeg. Nu zit ze inmiddels al jaren aan een mirena spiraal. De 1e heeft 4 jaar zijn werk gedaan en toen was hij echt op. Nu de 2e geplaatst. Maar ze heeft echt enorm veel klachten van de mirena. Vooral lusteloosheid, nergens zin in hebben, oververmoeid. Nu vroeg zij zich af of er een alternatieve anticonceptie kon zijn voor haar zonder dat haar extreme menstruaties terug komen. Ten minste niet in de heftigheid waarin ze het had. Iemand ervaring ermee?
Als je al zo gevoelig bent voor de hormonen in Mirena (want dat is zo ongeveer het anticonceptiemiddel met de laagste dosering hormonen) dan vrees ik dat je weinig alternatieven hebt. De middelen die zorgen voor minder bloedverlies zijn over het algemeen ook middelen waar erg veeeeeel hormonen in zitten, bijv. de prikpil. Die zou ik dan dus ook niet zo snel aanraden, want daar had ik zelf ook erg veel bijwerkingen van - extreme hoofdpijn was de ergste. Loopt ze niet bij een gyn hiervoor? Want dat lijkt me de beste plek voor zo'n probleem. Huisartsen zijn lief & leuk, maar een gyn is meestal toch wat beter geïnformeerd over mogelijkheden en evt. moeilijkheden Wens haar sterkte! Hormoon-gedoe is zoooo kl*te...
Hormonen kunnen gekke klachten geven.. Maar niet alle types hormonen geven dezelfde klachten. De prikpil was in ieder geval geen goed idee voor mij. Ik had teveel last van de hormonen, en omdat het 12 weken werkt, zit je ook zolang vast aan de bijwerking. Microgynon 30 en 20 werkten hier ook niet goed. De heftige menstruatie bleef, maar ik had wel last van bijwerkingen (o.a. hoofdpijn) Ik heb een periode Yaz24 gehad, deze pil slik je 24 ipv 21 dagen, dus met een kortere stopweek. In mijn geval werd mijn menstruatie minimaal en had daardoor minder klachten van moeheid/hoofdpijn/etc. Dus voor mij was een sterkere pil niet de oplossing, maar een kortere stopweek wel..
Ok intressant! Ik ben zelf net begonnen met de Yaz24 pil. Ik zelf heb absoluut geen erge menstruatie maar wel enorme migraine en ziek zijn met de gewone pil.
Ik heb positieve verhalen gehoord over het slikken van teunisbloemoliecapsules. Dit schijnt een gunstige invloed te hebben op de menstruatiecyclus en ervoor zorgen dat deze 'normaal' (wat is normaal? ) wordt. Wie weet dat ze dat eens kan proberen?