Hoe is jullie rolverdeling?

Discussion in 'De lounge' started by Amare, Jul 20, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vogelhuisje

Vogelhuisje Bekend lid

Apr 2, 2014
    879
    1
    18
    Hmmm ik heb het zo getroffen met mijn man... Hij werkt 40 uur maar doet ook nog veel in het huishouden...

Ik werk niet...

We koken afwisselend soms ik soms als de kids te druk zijn hij... Hij douchet met de kids en legt ze meestal in bed daarna ruimen we beneden samen op en vegen we om de buurt. De afwas doet hij en de was ook.... Nu moet ik er wel bij zeggen dat onze drie kids alledrie heeeel erg druk zijn vooral de jongste dus als die niet slaapt kan je werkelijk niets doen, slaapt ze wel dan nog mogelijk... Gelukkig wordt mijn oudste dochter wat zelfstandiger en als haar broer er is dan spelen ze samen buiten dus dan doe ik meer...

Mijn man is ook wel een Pietje precies met de afwas en de was daarom doet hij dat ook ;) ik ruim het in de kasten trouwens... Haha maar wat ik zei ben echt een bofkont!

2. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Mijn man werkt fulltime maar helpt wel veel mee in huis, mag niet klagen :D

Hij stofzuigt wel eens, zet containers altijd aan de weg, doet veel in de verzorging van Ivan zoals: luier verschonen, ontbijten met hem, douchen etc etc. Ella avond brengt hij Ivan naar bed. En natuurlijk heel veel spelen met hem na zijn werk.
    Echt een super papa.

Ik ben thuis blijfmama en zorg voor de dagelijkse dingen zoals boodschappen, koken, poetsen etc

3. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

Nov 13, 2011
    1,338
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk 24 uur, verdeeld in 3 dagen en manlief werkt normaal gesproken 40 uur in 5 dagen (is nu helaas werkloos)

Als hij werkt dan ;
    kook ik , doe de was en strijk en hij stofzuigt meestal en ik slinger er dan achter hem aan een dweil doorheen.
    Verder breng ik zoonlief altijd naar bed , terwijl hij de tafel afruimd en de boel netjes maakt na het eten. Ook ruimt hij de vaatwasser uit en doen we wisselend de kattenbak.
    Ik doe de badkamer en de toiletten.
    Aangezien ik 2 dagen extra thuis ben vind ik het niet meer dan normaal dat ik 75 procent van het huishouden doe, vind het ook helemaal niet erg.

Tevens ga ik standaard 1 avond per week een paar uur sporten, ik kook dan en ga na het eten de deur uit, laat de boel de boel, de mannen krijgen een kus en als ik thuis kom ligt zoonlief heerlijk te slapen, alles is netjes opgeruimd..heerlijk....

Thuisblijf mamma zit er hier fynancieel niet in, hoeft van mij ook niet zo maar een dag minder werken zou wel fijn zijn wat er nu helaas niet in zit omdat manlief werkloos is maar hopelijk in de toekomst nog wel gaat gebeuren zodat ik wat meer tijd over hou om wat taken als moeder straks op de school van zoonlief kan gaan doen.
    Dat zou voor mij de ideale combi zijn.

4. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,740
    1,061
    113
    Hier over het geheel 50/50.
    Ik werk minder dus doe ietsje meer thuis, man werkt mee dus doet ietsje minder in het huis. Zorg voor zoon is als we samen thuis zijn 50/50. (Al heeft zoon nu de "mama moet het doen fase")

5. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

50/50 😃

6. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,046
    2,913
    113
    't Gezellige Brabant
    Hij werkt fulltime in ploegendienst en is daardoor wel veel thuis. Als hij thuis is, zorgen we samen voor de 2 boefjes. In het huishouden helpt hij ook mee, maar ik doe uiteraard het meest omdat ik niet werk. Verder doet hij het onderhoud aan het huis. We wonen hier net 2 jaar, dus er is nog steeds altijd wel wat te klussen. Ik ben niet ontevreden, maar zou zelf ook graag wat werken. De dagen zijn zo hetzelfde nu.....

7. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hij werkt veel, ik doe het huishouden en de kinderen. Lampen ophangen ed mag hij doen.

8. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,838
    3,630
    113
    Wij werken allebei evenveel (36 uur, minus 4,5 uur ouderschapsverlof per week), en verdienen wel redelijk hetzelfde. Het wisselt elkaar wat af, net wie er net iets bij heeft gekregen bijvoorbeeld. De laatste jaren verdient hij iets meer, maar het scheelt niet zo erg veel. Ook de zorg voor de kinderen delen we dus 50/50. De ene week ben ik 2 dagen thuis en hij 1 dag, de andere week is het andersom.

In huis is onze rolverdeling wel wat traditioneler, maar dat is van nature een beetje zo gegroeid. Ik doe de was, kook, verschoon de bedden, maak de keuken schoon en stofzuig. Hij doet de vuilniszakken, houdt de financiën bij, doet klusjes en maait het gras. Boodschappen, de vaatwasser in/uitruimen, en voor de kinderen zorgen doen we allebei. En voor het echte schoonmaakwerk hebben we een hulp in de huishouding.

Echt teamwork bij ons thuis dus, ik ben erg tevreden met de manier waarop wij alles aanpakken.

9. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,690
    2,400
    113
    Female
    Broek
    Hier werken we allebei, ik part-time hij full time. Voor onze zoon zorgen doen we allebei. Verder doe ik het vrouwenwerk (wassen, strijken etc) en hij het mannenwerk (vuilnis buitenzetten, gras maaien etc). Stofzuigen doen we allebei wel eens en koken die ik meestal.

10. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

Dec 21, 2011
    17,861
    14
    38
    Ik ben jaloers op sommige dames hier!!

Mijn man is echt een luie donder wat het huishouden betreft.
    Heeft nog nooit stofgezogen.
    Als hij al iets doet moet ik het dagen vragen en/of hij doet half zodat ik het alsnog zelf kan doen....Grrrrr

Kleren niet in de was gooien maar wel klagen als iets niet gewassen is...Tsjaaaa;):D

11. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Haha nou dat was wel een kwestie van heropvoeden toen we samen gingen wonen hoor! Hij dacht eerst dat ik gewoon een verlenging van hotel mama was! :p:D

12. DDucky

DDucky Bekend lid

Jul 7, 2014
    997
    317
    63
    Dit is zo herkenbaar!

Manlief is van huis uit gewend dat alles voor hem gedaan word. En als er iets aan hem gevraagd word, en hij doet het niet meteen, zijn moeder het als nog voor hem deed..

Ik heb altijd geroepen dat hij t dan maar uit moest zoeken en dat ik dan alleen mijn deel zou doen.. maar begin nu steeds meer te merken dat ik toch eigenlijk wel meer neig naar het gedrag van zijn moeder.

En als ik dan een keer zeg dat hij iets moet doen, is het 9 van de 10 keer: uuh hoe dan?
    Dus dan doe ik het zelf maar, want dat is sneller dan het eerst uitleggen en dan kijken of het wel goed gedaan word *lol*

Maar uiteindelijk vind ik het niet heel erg, alleen moet soms gewoon even aangeven dat HIJ iets opgeruimd wilde hebben (ofzo) en dat hij dat dan ook moet doen (is nogal vergeetachtig in dit soort dingen).

Gelukkig pakt hij wel regelmatig de stofzuiger om de hele beneden verdieping te stofzuigen :)
    Alle kleine beetjes helpen ;)

En als ik moet werken tot 7 of 12 uur s avonds dan kookt hij altijd (meestal restjes op warmen, maar toch)

13. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    Hier meer naar het traditionele toe.

Ik verdien ongeveer 1/3 van wat mijn man verdient (als gastouder vanuit huis).
    Dit doe ik omdat ik bij de kinderen wil zijn, zeker totdat ze beide naar school gaan.
    En ik wil bij de kinderen zijn omdat mijn man een baan in de buitendienst heeft en dus eigenlijk elke week ma-vrij weg is (incl nachten)
    De weekenden puilen uit van verplichtingen dus ik wil doordeweeks beschikbaar zijn voor de kinderen.
    Qua huishoudelijk werk en zorg voor de kinderen doe ik dus in die periode alles en hij helpt waar hij kan in de weekenden.
    Momenteel moet ik het even helemaal alleen doen, hij zit voor 3 weken in Brazilie.
    Ik moet er niet aan denken als ik nu buitenshuis zou werken, laat staan fulltime of iets in die richting.
    De kinderen hebben hun mama heel erg nodig en ik ben blij dat ik er voor ze kan zijn.

14. Silverwings

Silverwings Fanatiek lid

Feb 18, 2014
    2,751
    918
    113
    Mijn manlief komt uit een traditioneel gezin.. Kwam ´s ochtends uit bed en dan stond zijn drinken en eten klaar, werkkleren lagen altijd klaar, broodbakje stond klaar en toen ging hij met mij samenwonen! :D

Nu werk ik 26 uur, hij fulltime en ik doe wel het meeste qua huishouden, maar ik kwam gisteren thuis na een slaapdienst en toen was de was al opgevouwen, huis gezogen en gedweild, heerlijk!

Maar in het begin moest hij wennen, want hij kon ook gewoon niks.. Alles werd voor hem wel gedaan, maar zijn moeder had ook niet anders gewild.. Die vond en vindt dat heerlijk!

15. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Waarom noem je dat in hemelsnaam 'vrouwenwerk' en 'mannenwerk'? Dat je een traditionele verdeling hebt waar je allebei achter staat, prima! Helemaal voor! Maar die benamingen vind ik wel een beetje ouderwets...

16. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Hier moet ik wel een beetje om gniffelen... als ik zoiets lees dan heb ik altijd het gevoel dat de man de boel flink beetneemt. Het meeste werk in huis is nou niet bepaald rocketscience, dus als ze dan gaan zeggen 'hoe moet dat' klinkt dat wel erg dom... Ze zijn toch ook in staat om de tv te bedienen oid???

17. Rinskeeeeh

Rinskeeeeh Fanatiek lid

Jul 15, 2013
    1,246
    0
    0
    Amersfoort
    Ik werk 24 uur per week en mijn vriend fulltime. Maar ondanks dat, ben ik hoofdkostwinner, omdat vriendlief beslag op zijn salaris heeft liggen en de schuldsanering in gaat voor schulden uit zijn verleden. Daar heb ik natuurlijk automatisch last van, maar goed, het is niet anders. Het zou rampzaliger zijn als ik niet werkte en helemaal geen inkomen of een uitkering had. ;)

18. KimK

KimK Niet meer actief

Ik begrijp, en dat is mijn mening hoor, niet dat zoveel vrouwen dit accepteren? Ik mag overigens van geluk spreken want mijn schoonmoeder heeft echt fantastisch werk afgeleverd met mijn man maar dan nog. Als hij niks in huis zou doen zou hij echt een trap onder zijn hol krijgen ook al ben ik tbm! Ik ga mijn zoon ook echt opvoeden dat ie eens de stofzuiger pakt, vind ik echt niks mis mee als ze eens een keer wat in huis doen als ze ouder zijn! Kwestie van verbeter de wereld, begin bij jezelf ;)! Ik hoop dat mijn toekomstige schoondochter(of zoon natuurlijk) dan ook net zo blij is met mijn opvoeding als ik ben met die van mijn schoonmoeder!

19. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Snap ik ook niet idd! Het voelt ook een beetje manipulatief van die mannen: zo van ik doe het half of niet goed en dan hoef ik het nooit meer te doen....
    Verder vind ik wel: degene die de klus doet bepaald hoe het gebeurt! Je kunt niet vragen of je man de was opvouwt en dan verwachten dat hij het exact zo doet als jij. Als iemand mij precies ging vertellen hoe ik iets moest doen, dan zou ik het ook niet doen!

20. cd28

cd28 Fanatiek lid

Jul 25, 2012
    1,344
    106
    63
    Wij zijn allebei zelfstandige, beiden eigen bedrijf dus werken niet samen. We doen in huis dus zoveel mogelijk samen. Als de 1 heel druk is pakt de ander het op en omgekeerd. Het enige wat ik altijd doe is de was. ML is van mening dat er teveel knoppen op dat ding zitten.
    De vaatwasser uitpakken doet hij.

Ik vind dat ik wel meer opruim maar ik denk dat het 'netjes zijn' van een man en vrouw toch verschilt qua inzicht.

Share This Page