Hoe is jullie rolverdeling?

Discussie in 'De lounge' gestart door Amare, 20 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Man brengt het meeste geld binnen en werkt 40 -60 uur per week.
    Ik werk 5 dagen tijdens de schooltijden van de kinderen. Ik doe het volledige huishouden, de boodschappen, de financiën enz. Hij doet de tuin, klussen die ik niet kan, als ik het vraag wil hij ook best stofzuigen ofzo. (vraag ik eigenlijk zelden)
    Zorg voor de kinderen verdelen we in het weekend wel.

2. zon1980

zon1980 Bekend lid

16 dec 2007
    915
    174
    43
    Ik werk nu 24 uur (ouderschapsverlof) en manlief 32 uur (ook ouderschapsverlof). We hebben sinds dit jaar een poets, wat heeerlijk! Verder doe ik nu denk ik iets meer in huishouden. Ik doe de was, ruim op, strijk. Manlief ruimt meestal vaatwasser in en uit. koken doen we 50/50 en zorg voor kinderen ook als we beiden thuis zijn.

3. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Hier vrij traditioneel. Mijn man werkt 40 uur+de rest. Ik ben thuis bij onze kids. Ik doe het meeste van het huishouden. Mijn man doet wel de strijk en het douchegedeelte (rest doe ik). Verder helpt hij met de afwas, doet hij de tuin en klust hij graag. Ik haal vaak wel even het onkruid uit de tuin, hoeft hij alleen te schoffelen.
    Wij zijn allebei tevreden zo. Manlief is gelukkig niet te beroerd om iets te doen als het mij niet lukt.

4. misa

misa Niet meer actief

Hier werkt mijn man het meest en doe ik dus het meeste in huis. Toen ik werkloos was deed ik bijna alles in huis. Nu ik langzaam aan weer meer werk, komt er langzaam ook weer meer huishouden te verdelen.

Ik hou er wel van als hij de zware boodschappen tilt, de otto aan straat zet en de gaatjes boort. Ik kan ze ook allemaal wel en doe ze ook zeker wel. Maar als het er dan toch wat verdeelt moet worden......... Hihi

5. beccie

beccie Niet meer actief

#65 beccie, 21 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jul 2014
    Wij zijn wat dat betreft heel ouderwets ;)
    Toen mijn 1ste geboren werd ben ik gestopt met werken. omdat ik zelf voor de kinderen wou zorgen. en omdat het kan.

Mijn man heeft een eigen bedrijf en dat kost zeer veel tijd. dus eigenlijk doe ik alles wat de kinderen betreft zelf. mijn man is al aan het werk als de kinderen wakker worden en is tot laat vaak nog bezig.

weekends probeert mijn man wel wat met de kids te doen, moet hij even ergens heen vind zoon het geweldig om even mee te mogen, of papa helpen om thuis wat te klussen. en even lekker stoeien natuurlijk.
    maar de zorg komt eigenlijk allemaal op mij neer.

ik heb er zelf ook moeitte mee om die taak even af te geven. als ik eens een halve dag weg ben denk ik continu aan de kids. zou het wel goed komen, denkt hij wel aan de pamper van de jongste, etc. is ook mijn eigen schuld ik ben dat gewoon niet gewend haha.

ik ben zelf opgegroeit zonder moeder thuis omdat mijn ouders waren gescheiden en ik bij mijn vader bleef wonen. ik was altijd jaloers op kinderen die thuis kwamen uit school en dan had de moeder thee en koekjes klaar staan. vond dat bij vriendjes altijd zo mooi. toen wist ik al als ik groot ben en kinderen heb dan wil ik er ook zijn.
    en dat doe ik nu dus ook;) de jongste is nu 1 en als zei straks naar school kan dan wil ik wel weer wat voor mezelf gaan doen. bv 20 uurtjes werken vooral smorgens. maar dat zien we dan wel weer ;)

Mijn man doet wel de tuin trouwens meestal. en hij doet zo nu en dan een grondige schoonmaak. ik moet altijd snel, met de kids erbij en lukt me niet atijd alles goed te doen. soms doet mijn man dan even op zaterdag morgen de grote beurt van de keuken en dan gooit hij ook echt alles aan de kant. bv soppen achter de koelkast en de kastjes ik kom daar zelf nooit aan toe, als ik bv even met de kids weg ben en kom weer thuis heeft hij de hele woonkamer schoongepoets alleen nadeel is dan dat ik alles kwijt ben maar goed;) dat vind ik later dan wel weer

6. Jolina

Jolina Niet meer actief

Hier zijn we dus ook ouderwets :p

Kan er alleen altijd moe van worden dat je al snel als "minder persoon" of abnormaal beschouwt wordt als je thuismoeder of vader bent.

7. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    #67 Arya, 21 jul 2014
    Laatst bewerkt: 21 jul 2014
    Hij is ook 24/7 papa? Of is het zijn kind niet?

8. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier beide vier dagen werken, beide een dag doordeweeks met kind. Hij brengt naar opvang, ik haal. Huishouden hebben we een schoonmaker voor, voor de rest is het verdeeld. Wie kookt, hoeft niet af te ruimen en Vice versa. Verder doen we de dingen die we leuk(er) vinden.

Werkt vrij goed voor ons. Zo niet, dan gaan we om de tafel.

De een kostwinner en de ander huismoeder/-vader vind ik traditioneel in de zin dat dat een klassiek rollenpatroon is. Voor mezelf wil ik dat niet, maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen of ze dat willen.

9. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Wij werken allebei. Ik kook 5/7 dagen en doe de was, vriendlief stofzuigt. Samen de rest van het huishouden.

10. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn man kan trouwens koken, opruimen, stofzuigen, baby verzorgen... Maar ik begrijp dat dat een unicum is? Dacht dat dat normaal was ;)

11. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Dit doen wij ook!

12. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Daar ben je zelf ook bij he. Niet lullig bedoeld verder, maar wat zeg jij daar dan op?

Ik zou m aan zijn hand meenemen naar de wasmand en zeggen: kijk schat! Weet je wat ze voor moois hebben uitgevonden? Een WASMAND. Daar kun je je was ingooien. Als het daarin ligt, dan wordt de was vanzelf meegenomen in de wascyclus. Begrijp je dat? Mooi systeem he?

(Denk er even een zoetgevooisde sarcastische stem bij ;))

13. Jolina

Jolina Niet meer actief

Als je thuismoeder bent heb je toch genoeg tijd om het huishouden te doen ;)
    Als ik fulltime zou werken en mijn man was thuisvader, en ik zou dan ook nog dingen van het huishouden moeten gaan doen na een lange werkdag zou ik dat absoluut niet fijn vinden.
    Daarom vindt ik dat mijn man dat niet hoeft te doen, en het is heus niet zo dan hij nooit iets doet.

Dit werkt voor ons prima, waarom zou het een kwestie moeten zijn van accepteren ? Voor sommige werkt dit gewoon en heeft het niks te maken met geen respect hebben voor elkaar.
    Tenminste zo schat ik dat in dat het voor jou zo aanvoelt.

14. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat werkt echt als een tierelier he? Ik vind het heerlijk.

15. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    #75 Arya, 21 jul 2014
    Laatst bewerkt: 21 jul 2014
    Hm, thuisblijfmoeder is voor mij niet hetzelfde als ook nog eens helemaal eindverantwoordelijk zijn voor het gehele huishouden. Of wel?

16. Jolina

Jolina Niet meer actief

Arya je hoeft niet zo minderwaardig te doen ;)

17. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Mijn man heeft een groot eigen bedrijf en werkt veel.
    Ik ben thuis en werk in de avonduren voor hem (administratie, afspraken enz)
    's Overdag doe ik alles alleen, omdat ik thuis ben.
    Mijn man komt thuis rond etenstijd en dan doen we samen alles rond bed,- bad,- en huiswerktijd.
    Werkt prima op deze manier!
    Als iedereen in bed ligt werken we vaak nog samen in het kantoor.
    Voor de huishoudelijke klussen draai ik vaak alleen op, maar dat maak me niet zoveel uit.
    De onderhoudsklussen in en rond huis doet mijn man zelf, alleen duurt dat soms wel eens een tijdje (wel eens gehoord van de uitspraak: de kinderen van de bakker eten droog brood...?)

Het enigste wat ik wel eens lastig vindt is dat ik allerlei afspraken ook vaak alleen doe. Zoals tandarts, huisarts, kinderfysio, enz. Als het echt nodig is komt mijn man ook wel, maar ik wil hem niet voor het minste of geringste storen. Vaak is het dan een heel gesleep om de 2 jongsten mee te nemen naar allerlei afspraken.

Of onze verdeling traditioneel of ouderwets is maakt me niet zoveel uit. Voor ons voelt dit prima en we zijn allebei tevreden.

18. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    "Wat denk je zelf schat?" (Ik bedoel, het gaat toch niet om het lanceren van een raket of zo neem ik aan :D)

19. Jolina

Jolina Niet meer actief

Waarop maak jij uit dat ik een huissloof ben? Waarom moet je eigenlijk zo interessant doen?
    Dat jij het thuis anders doet maakt jou niet belangrijker dan de rest hier...

20. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh dat bedoelde ik niet hoor! Maar ik kan me voorstellen dat je je handen vol hebt aan je kind(eren) een hele dag/week?

Maar ik heb het huishouden uitbesteed dus misschien is dat een betere vergelijking, ik weet niet of dat mijn referentiekader verandert.

Deel Deze Pagina