Hoe is jullie taakverdeling in huis?

Discussie in 'De lounge' gestart door Hex, 19 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Mijn vriend werkt ft, ik niet. Wij hebben de taken in principe verdeeld (ik ben nl niet gestopt met werken om volledig het huishouden te gaan doen, maar om meer tijd voor dl te hebben).

De taken zijn wel anders verdeeld dan vroeger, de meest tijdrovende klussen doe ik, maar hij neemt bv wel de zorg voor dl en hond over zodra hij thuis is en hij kookt meestal. (Dat was z'n hobby altijd dus dat houden we erin :) ).

Werk is bij ons ook iets leuks, waar je energie van krijgt en huishouden, tja, dat is toch vooral noodzakelijk. Dus ik zou het ook niet eerlijk vinden als ik dat helemaal alleen moest doen.

2. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Hij werkt full-time, ik 28 uur. Allebei in de zorg, dus de uren zijn verdeeld. De ene keer verdeeld over 4 dagen, de andere keer 5 of zelfs 6.
    Dus het wisselt heel erg wie wat doet. Eigenlijk doe ik wel altijd het huishouden en de was. Hij doet meestal de boodschappen en vaak koken we om en om. Hij doet ook altijd de tuintjes.
    Maar als ik vraag of hij wil stofzuigen o.i.d., doet hij het wel. Tis wel een lieverd;)

3. Joycey

Joycey Niet meer actief

Nou alle concrete dingen ongeveer zo:

Van de vijf dagen kook ik sowieso. De zesde dag kookt mijn schoonmoeder (omdat we bijna wekelijks bij hen uitgenodigd worden) of kook ik stiekem toch zelf. De zevende dag kookt hij.

De was doe ik, maar heel af en toe (1x per 2 weken) vraag ik hem om een machine aan of uit te zetten of te vullen. Gewoon om te helpen. Hij hoeft het niet te vouwen en niet in de kast te leggen. Soms laat ik mijn peuter ook helpen met was verzamelen. Vooral omdat mijn partner de wasmand zelf niet kan vinden en vaak alles naast het bed of in de badkamer laat slingeren.

De vaat doe ik - althans, de vaatwasser. Ik ruim hem in en uit. 1x per week doet hij dat uit zichzelf. Wat ik helemaal prima vind.

De tafel of het aanrecht afnemen doen we beiden 1 à 2x per dag.

Nu omdat ik zwanger ben, stofzuigt hij. Maar normaal gesproken doe ik dat ook. Ik krijg alleen de stofzuiger niet 2 trappen op en af, dus ik heb mijn klusje aan hem afgestaan. Ik veeg wel af en toe met de bezem en stoffer en blik.

Het vuilnis, de katten eten geven en de kattenbak verschonen is van zijn divisie. Al verschoon ik ook wel eens (1x per 2 weken) de vuilnisbak.

Boodschappen doen we samen met het gezin. Andere mensen gaan wat anders doen of splitsen; wij vinden quality time ook samen supermarkten. Lekker struinen/slenteren en beslissen wat we deze week allemaal gaan eten.

Alles wat gesopt kan en moet worden doe ik. Ik sop de wc's, badkamer, keuken, deuren, raamkozijnen, vensterbanken, kasten, planken etc., stof af en ruim op. Heel af en toe ruimt hij uit zichzelf ook op, maar dat is vaak contra van de plaatsen waar ik opruim die vervolgens weer vol liggen, dus ik vind dat nooit zo'n groot succes.

Zojuist de tuin en de schuur opgeruimd; dat is een beetje samen ons ding. Wie er als eerste zin in heeft... (en dat kan soms heeeeeel lang duren).

En voor de rest alles op zicht. Zie ik stofdraden; haal ik ze weg. Ziet hij kattenbakkorrels op de grond liggen, haalt hij ze weg en vice versa.

En ons kind doen we allebei natuurlijk. Die zorg verdelen we net zo goed. Ene keer doucht/baddert hij met hem, andere keer ik. Ene dag leest hij voor, andere dag ik. We zijn ALLEBEI betrokken bij het bedritueel. De ene doet zijn pyjama aan en geeft een schone luier terwijl de ander alvast de badkamer opruimt, tandenborstel klaar legt en de tandjes poetst en dat soort dingen.

4. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Die opvatting deel ik.

Ik werk niet (studeer deeltijd) om thuis te zijn voor de jonge kinderen. Ik ben niet thuis om de hele dag schoon te maken. Dus ik doe uiteraard wel meer en hou alles bij maar mijn man stroopt zijn mouwen net zo goed op. Hij doet dat uit Zichzelf. Meestal doet hij trouwens de kinderen zodat ik daar even rust van heb haha. Hij ervaart thuis zijn met de kinderen wel als zwaarder dan zijn werk (hij vindt zijn werk inderdaad erg leuk).

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wow, dus praktisch gezien heb jij geen vrije tijd voor jezelf?

Hier hebben we het eigenlijk vrij gelijk verdeeld, we werken ook allebei min of meer even veel (ik 30 uur en hij 36 uur).

6. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Vragen de kinderen zich nooit af wie die man is bij het avondeten?

Ik zou dit echt niet acceptabel en leuk vinden. Hij besteedt praktisch geen tijd aan jou en de kinderen. Waarom vind jij dit ok?

7. manuela83

manuela83 Actief lid

12 mei 2016
    259
    24
    18
    Vrouw
    thuismama
    kerkdriel
    mijn aanstaande werkt full time

ik doe eigenlijk alles boodschappen kinderen ontbijt maken voor mijn aanstaande maak ik ook zijn brood klaar.
    wassen,strijken,vouwen enz
    kindjes school brengen en halen
    koken,tafel dekken en afruimen vaatwasser in en uit ruimen
    sommige dingen was ik af en huishouden doe ik ook allemaal zelf elke dag

mijn aanstaande doet alleen de containers naar achteren brengen en ik haal ze weer op:)

8. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Dat is best pittig :$ Heb je wel het gevoel dat jullie elkaar genoeg zien? Dit komt zo eenzaam op me over :(

Ik kan nu even wat minder door de flinke bekkeninstabiliteit, maar hier is het vrij relaxt in huis eigenlijk. Als hij eerder bij de vaatwasser is, dan ruimt hij 'm uit haha! Geen probleem! Maar sowieso... We proberen dingen eigenlijk altijd te doen als we ze zien. Stel ik ga naar de wc en zie dat de wasbak wel even een doekje kan gebruiken, dan doe ik dat gelijk. Of tijdens het koken al gelijk dingen opruimen, zodat de keuken er na het avondeten niet als een oorlogszone uitziet. Zo houden we het eigenlijk samen steeds bij in plaats van dat we veel dingen achter elkaar moeten doen.

9. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    #29 Debaky, 19 mei 2016
    Laatst bewerkt: 19 mei 2016
    Mijn man werkt fulltime in ploegendiensten. Ik werk niet.

Hij doet de was en houd de tuin bij, ik heb echt een schurft hekel aan die twee dingen :D Strijken doen we niet want dat is zoooooo 2000 :p

Wat betreft de boodschappen die bestel ik online en mijn man haalt ze na zijn werk bij de Jumbo even op. De kleine boodschappen zoals vers brood enzo haal ik gewoon.

Voor de rest doe ik eigenlijk alles maar mijn man helpt zo af en toe ook wel eens gewoon mee met andere klusjes. Onze instelling is dan ook '' We hebben samen een huis dus zorgen we er samen voor '' wij kijken niet naar hoeveel de ene wel of niet werkt. Dit werkt voor ons gewoon prima zo :)

10. without a name

17 sep 2015
    64
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn man werkt 5 a 6 dagen in de week. Hij zit ook vaak in de kost Ik werk 2 dagen. Meeste in het huishouden doe ik. Maar het onderhoud van het huis doet hij merendeel. Al hebben we nu net de tuin opgeknapt en dan help ik ook mee met schutting zetten en een blokhut bouwen. Als hij thuis is helpt hij overal mee. Dus als er stofgezogen moet worden dan doet hij dat.

Kinderen zien wij niet als een taak. Maar als hij thuis is doet hij net zo veel met hun als ik.

11. without a name

17 sep 2015
    64
    0
    0
    NULL
    NULL
    wow wat doen sommige mannen weinig zeg. Schrik daar echt van.

12. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Mijn man werkt meer dan fulltime en ik ben bij de kinderen thuis. In principe doe ik het hele huishouden behalve de strijk (alleen mijn man heeft strijkspullen) en mijn man maakt meestal het douchegedeelte schoon(ik doe dan de rest van de badkamer).
    Boodschappen doe ik samen met de kinderen. De was doe ik ook overdag. Opvouwen wil hij dan wel weer eens doen, maar ik vind het zelf ook altijd wel een lekker werkje.

Verder doet mijn man de tuin, maar ik haal ook weleens het onkruid weg of maai het gras.

2 avonden in de week mag ik om kwart over 6 gaan sporten (direct van tafel) en doet hij de kinderen volledig en de afwas. Evt. ruimt hij dan ook dingen even op. Schilderklussen e.d. doet mijn man.

13. veense

veense Niet meer actief

14. Aroma34

Aroma34 Actief lid

3 aug 2013
    461
    78
    28
    NULL
    NULL
    Mijn man werkt parttime (sinds een jaar nu), gemiddeld 22 uur per week, soms meer soms minder. Ik werk 20 uur per week.
    We doen samen boodschappen, ik zorg groot gedeelte voor de kleine. Maar op de dagen dat ik werk en hij vrij is, zorgt hij voor de kleine. Zodra ik thuis kom is de zorg wel weer volledig voor mij. Qua huishouden doe ik het meeste (wassen, strijken, poetsen) maar ik mag zeker niet klagen. Als ik thuis kom van m'n werk dan is er vaak gestofzuigd en gedweild en opgeruimd. We spreken vlak voor ik thuis kom wat we eten, dan begint hij daar vast mee. We hebben nu wel beetje besproken dat als straks de 2e er is, dat ik voornamelijk, ook vanwege de borstvoeding voor de baby zorg, en hij dan voor de oudste zorgt als ik druk ben, moet toch eerst zien hoe dat in de praktijk gaat werken haha.
    Toen hij nog fulltime werkte, toen deed ik alles, hij deed dan savonds voor mij de afwas na het eten. Dus nu is het wel fijner verdeeld.

15. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Mijn man werkt meer als fulltime , ik 20 à 24 uur.

Doordeweeks doe ik zo goed als alles. Als man er is gaat hij douche met mijn middelste. Helpt met de tafel afruimen etc.

In het weekend doet hij vaak boodschappen en op zondag doet hij vaak beneden (stoffen , zuigen , dweilen etc) en ik de twee boven verdiepingen (bedden , stoffen , zuigen , dweilen , om de week de badkamer grondig anders alleen de badkamer vloer , wc , gootsteen etc naja en elke week wel iets ander zoals kasten uitruimen ramen boven etc)

Hij doet best veel als hij thuis is wat erg fijn is. Hij kan niet stil zitten dus doet hij het ook vaak zonder te vragen.

De was doe ik altijd. Koken doe ik meestal , sowieso doordeweeks.

Ik heb liever dat hij tijd aan de kinderen besteed als hij thuis is in de zin van naar bed brengen , douche , spelletje spelen etc. Want soms ziet hij vooral de jongste twee doordeweeks amper.

16. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Man gewoon fulltime en ik 8-16 uur per week, meeste weken gewoon 8 uurtjes.

Mijn man doet best veel, alles wat in en om het huis moet gebeuren, onderhoudt auto. Daarnaast pakt hij eigenlijk elke dag de vaat uit en zorgt altijd voor de klikos.
    Daarnaast doet hij ontzettend veel met de jongens.
    Als hij late dienst heeft dan brengt en haalt hij de oudste van en naar de psz

17. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Mijn vriend is bijna klaar met zijn universitaire studie en moet daar echt op foccussen gezien hij bijna klaar is. Daardoor doe ik eigenlijk merendeel in huis. Hij verzorgd wel onze dochter als ik avond dienst heb en wanneer ik dagdienst ( ochtendtje) heb en ze gaat niet naar een opvang. Verder doet hij de was want dat kan ik niet :p Ik ben zelf graag bezig dus vind het niet een punt. Ik vraag wel eens een klusje zoals grote bootschappen en dan gaat hij ook mee. Maar ik wil gewoon dat hij zijn studie snel afrond en dat is bijna dus ik neem momenteel veel uit handen. Ik vind het een prima verdeling Ik werk eigenlijk ook maar 24uur altijd halve dagen wel verdeeld over meerdere dagen. Strals werkt hij 50 uur per week en dan moet ik even kijken hoe of wat.

18. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik werk 3.5 dag hij 4. Ik doe de was,de strijk en de schoonmaak Vd badkamer en wc. Hij stofzuigt en dweilt meestal en ruimt op. En hij zet het vuilnis buiten en houd de tuin bij. Zorg voor dochter delen we en de overige kluaaen in huis ook. Beat goed verdeeld vinden we zelf

19. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Normaal (heb nu zwangerschapsverlof) werk ik 28 (900/1730) en man 36 (4x9, 0730/1700 uur.
    Ik ben om de week op maandag vrij en iedere vrijdag.
    Man is iedere woensdag vrij.
    Ik breng dochter naar school, man haald haar op bij bso....op dagen dat we werken.
    Als ik thuis kom is man al met eten bezig, als ik vrij ben kook ik.
    Stofzuigen doet mijn man meestal, ik doe de wc/badkamer, bedden verschonen we samen vooral ons bed, zwaar.
    Man verzorgd de kat....ik doe daar niks aan.
    Omstebeurten brengen wij dochter naar bed.
    Op zaterdagochtend doet man de boodschappen, ik ga met dochter naar zwemles.
    Ik strijk, samen doen we de was.

20. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Maar dan ga ik er vanuit dat je man geen lichamelijk zwaar werk verricht?

Deel Deze Pagina