Stoppen met werken na de bevalling

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Moesjemuis, 2 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moesjemuis

29 jan 2015
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemorgen,

Ik ben nu bijna 12 weken zwanger en ik heb het al snel verteld op het werk, omdat ik in een klein team werk en de uitgerekende datum in de vakantie periode valt. Nu zei mijn werkgever 2 weken geleden dat ze zo snel mogelijk wilde weten hoe ik het na de bevalling wil doen, zodat ze weet hoeveel uur ze een nieuwe werknemer kan bieden. Mijn man en ik zijn er over uit dat ik -als ons kindje er is- stop met werken. Morgen heb ik een gesprek met mijn baas en ik wil dit dan ook in alle eerlijkheid aangeven, zodat ze voldoende tijd heeft om een vervanger te zoeken. Alleen mijn vraag is nu; snijd ik mijzelf hier niet mee in mijn vingers? Heb ik wel gewoon recht op betaald zwangerschaps/bevallingsverlof als ik tot 34 weken door werk maar het nu al aangeef om dan te stoppen. En vakantie uren, mag ik die opnemen voor mijn verlof? Ik heb een opzegtermijn van een maand. Wil dit dan zeggen dat ik de laatste maand van het verlof officieel ontslag moet nemen, of de laatste maand vóór het verlof? Ik wil graag eerlijk zijn tegenover mijn werkgever maar ik wil natuurlijk niet mijn eigen ruiten ingooien. Alvast bedankt voor het antwoord.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Moesjemuis,

Je vraagt of je nog recht hebt op een zwangerschapsuitkering als je 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum uit dienst gaat.

Je kunt aanspraak maken op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) als je vermoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van je dienstverband ligt. Als jij dus 6 weken voor deze datum uit dienst gaat vormt dat geen belemmering voor het recht op WAZO.

Het maakt geen verschil of je in aanloop naar je verlof vakantie opneemt. De wijze waarop je uit dienst gaat spreek je met je werkgever af.

Actuele informatie over de verschillende manieren waarop je ontslag kunt krijgen/nemen vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Moesjemuis

29 jan 2015
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi Ella,

Bedankt voor het snelle antwoord! Dan ga ik het morgen aangeven aan mijn werkgever dat ik er na het verlof mee stop.
    nogmaals bedankt!

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan!

Deel Deze Pagina