Hoe je baby laten oefenen met drinken?

Discussie in 'Voeding' gestart door ZomerBloemen, 9 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ZomerBloemen

    ZomerBloemen Actief lid

    11 jan 2023
    132
    141
    43
    Vrouw
    Wellicht in het verkeerde topic. Ik wist niet of ik nu BV of voeding moest kiezen…

    hoe hebben jullie je baby van borst/ flesvoeding kennis laten maken met zelfstandig drinken? En bestaat er een gouden tip?

    oefenbeker, tuit, rietje, etc. of een combi van?
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.320
    3.551
    113
    Bij de oudste 2 ben ik rond 6 maanden begonnen met een rietjesbeker. De oudste begreep het gelijk, de middelste pas later, rond de 8-9 maanden.
    De jongste is nu 6 maanden en krijgt alleen nog maar flessen. Kan nog niet rechtop zitten dus kan er nog niet mee starten en ze drinkt nog genoeg melk waardoor het ook niet nodig is.:roflmao: Heb voor haar wel een 360 graden beker al klaar liggen, maar die begrepen beide kinderen hier ook pas wat later.
    Tuitbekers worden volgens mij afgeraden door tandartsen enz dus die heb ik nooit gebruikt. Vanaf 2 jaar dronken ze hier uit een open beker. De jongste wat later doordat ze ziek is geweest tussen 1&2 jaar dus toen zijn we weer terug gegaan naar de fles (en sondevoeding). Net voor dr 3e verjaardag konden we de flessen weggooien en dronk ze alles netjes uit een beker.
     
    ZomerBloemen vindt dit leuk.
  3. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.214
    5.437
    113
    Hier bij de oudste eerst allerlei tuitbekers geprobeerd, maar ze beet enorm op die tuitjes waardoor ze al snel kapot gingen of moeilijk schoon te krijgen waren. 360-bekers waren vooral leuk om in te duwen en op de kop te houden… Toen rietjesbeker van Avent, en die ging meteen goed - ze moest heel even doorhebben hoe zo’n rietje werkt.
    Bij de jongste vanaf 6 maanden die Avent-rietjesbeker gegeven, ze snapte ’m meteen, ideaal :)

    En verder aan tafel vaak geoefend met een gewone open beker (eerst een van Nuby geloof ik, doorzichtig). Maar voor tussendoor en onderweg altijd die rietjesbeker.
     
    WWJD en ZomerBloemen vinden dit leuk.
  4. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Heel herkenbaar. Hier ook alle soorten bekers gehad en geen succes de rietjesbeker wel.

    Hier dronken ze met net 1 jaar uit een gewone beker (eerst zo'n speciale met neusuitsparing en daarna een gewone).
    En dan voor onderweg idd de rietjesbeker.

    Edit: en uiteraard moest ik de eerste tijd ze helpen om niet te hard te gieten. Maar het principe met een beker drinken kunnen ze meestal vrij vroeg al. En beter voor de spraakontwikkeking/mondmotoriek.
     
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.921
    7.035
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier een gewone beker, gewoon zo eentje van Ikea. Rond de 6 maanden mee begonnen en met een maand of 10 ging dat al best heel goed.
    De jongste was een geval apart, die is met 3 maanden gestopt met drinken en kreeg toen een sonde. Met 8 maanden dronk ze weer, uit een gewone beker. Zo goed dat de sonde eruit kon.
     
    Anniek88 vindt dit leuk.
  6. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.564
    1.712
    113
    Interessant topic! Hier probeer ik al sinds hij 6 maanden is te oefenen met een beker. Heb alle bekers al geprobeerd maar hij kan het nog steeds voor geen meter. Giet de hele inhoud naar binnen met als gevolg hoesten en verslikken. Tuitbekertje van Avent lijkt nu wel eindelijk iets beter te gaan. Maar andere bekers is nog helemaal hopeloos. Hij krijgt daarom nu nog steeds 2 flessen melk per dag zodat er toch nog genoeg vocht binnenkomt.
     
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.633
    26.229
    113
    Vrouw
    Gewoon van alles proberen haha
    Bij nr1 was t de munchkin 360 beker. Bij nr2 bleek het de rietjesbeker van de hema te zijn. Heb meerdere bekers getest, van avent tot nûby
     
  8. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.459
    4.015
    113
    noord holland
    Wij hebben destijds onze dochters direct uit een gewone beker laten drinken. Met bijv. wat yoghurt is dat makkelijker omdat het er niet meteen uitkiept :roflmao:. Vanaf een maand of 8, denk ik, elke dag wat slokjes proberen. Hoeft echt geen hele bekers, simpelweg wat slokjes oefenen met een bodempje drinken.
    Je kind uit je eigen glas laten drinken (en dan met name wanneer het water is, of afgekoelde thee) werkt vaak ook.
    Bij onze oudste was het wel makkelijker, ze was nog alleen en drinken deden we dan even samen en daarna zette ik de beker weg. Volgens mij dronk zij met 11 maanden echt uit een bekertje.Toen jongste kwam was dat wat lastiger inplannen, ze was ook wat onstuimiger. Zij kreeg dus daarnaast ook op een andere manier drinken, we hadden een drinktuitje ook haar advent flesje. Dan kon ze ook op veel momenten het zelf bepalen en zelf regelen wanneer ze dronk. Toch bood ik het haar ook wel elke dag aan om uit een gewone beker te drinken. Ze was daardoor wel iets ouder dat ze volledig uit een beker dronk, maar met 15 maanden zeker wel.
    Overigens is uit een rietje leren drinken ook best handig. Een pakje drinken is handig voor onderweg om als achter de hand in je tas te hebben vond ik.
     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.039
    14.306
    113
    Hier gewoon een avent rietjesbeker. R is bijna 2 maar open beker is nog geen succes.

    Rietjesbeker bij G aangeleerd met een pakje fristi. Achter mn rug de rietjesbeker paraat waar de andere helft in zat. Eerst knijpen in t pakje dat t er uit kwam, dat ze kon proeven en gaandeweg minder helpen tot je ziet dat ze zelf t rietje zuigen en dan op een onbewaakt moment (kort afleiden dat ze wegkijken van t pakje) omwisselen met de rietjesbeker. Wel even een plastic rietje gebruiken, dan zie je beter dat ze t doorkrijgen en minder tricky met bijten/verpulveren.

    Heb voor R een beker liggen met een neusuitsparing, maar nog geen succes (verslikt zich heel veel, heeft al een longontsteking gekost) G had t trucje sneller door, maar die deed gewoon alles voor fristi. R is geen fristi fan, die heeft liever water (ook prima maar stroomt harder).

    Hij snapt t prima, ziet G er ook mee en we drinken fantasie thee en koffie maar motorisch is t nog een klunsje.

    Dan drinkt ie maar met een rietje, heb plastic rietjes overal bij me dus mocht t nodig zijn is er onderweg prima wat te regelen.
     
  10. San1320

    San1320 Lid

    27 nov 2021
    39
    22
    8
    Vrouw
    Wij zijn begonnen met een open beker met neusuitsparing, zo rond de 6 maanden. En dan gewoon af en toe een klein slokje. Dit ging langzaamaan steeds beter maar bleef erg knoeien de eerste maanden. Voor het gemak rond 8 maanden gaan oefenen met een rietjesbeker, gewoon van de kruidvat. Dit ging al heel snel heel goed. Dus vanaf die tijd had hij altijd een rietjesbeker met water ter beschikking. Toen hij 12 maanden was ging het drinken uit een open beker aardig goed, met wat lichte ondersteuning. Nu is hij net 16 maanden en drinkt zonder problemen uit een open hema bekertje met 2 oortjes. Uiteraard heeft het veel knoeien en natte kleding gekost, we hebben hem vooral heel veel zelf laten oefenen. Nu zijn we erg makkelijk en drinkt hij uit alles wat in de buurt is, rietjesbeker, open beker, theekopje, noem maar op.
     
  11. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    15.021
    5.850
    113
    Wij hebben altijd veel geoefend in bad ;)
    Dan is het wat minder geknoei haha. (Met water in een gewone beker).
     
  12. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.877
    2.615
    113
    Vrouw
    Ik had zo’n 360 graden beker van munchkin. Met de dop eraf (bovenste silliconen laag) liet ik ze oefenen door die gaatjes.
     

Deel Deze Pagina