Hoe afbouwen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Kuona, 15 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Ik wil graag de borstvoeding af gaan bouwen en overgaan op flesvoeding. Momenteel drinkt mijn dochtertje van 3,5 maand op ongeveer de volgende tijden:

7.00 - 10.30 - 14.00/14.30 - 18.00/19.00 - 23.00 - 3.00

Ik geef dus ongeveer 6 a 7 voedingen per dag.

Momenteel krijgt ze om 10.30 een fles kv. (hiervan drinkt ze overigens vaak maar 100cc). Dit krijgt ze nu een paar dagen en rond die tijd heb ik ook geen stuwing. Nu begin ik een beetje stuwing te krijgen (13.00) terwijl de vorige bv om 6.00 was.

Wanneer kan ik de volgende voeding af gaan bouwen? Als ik helemaal geen stuwing meer heb? En welke volgorde van afbouwen kan ik het beste aanhouden?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ook bij afbouwen geldt: zodra je je gestuwd voelt - aanleggen of kolven. Volgende voeding pas afbouwen als je geen stuwing meer hebt. Liefst een dag of 10 uittrekken per af te bouwen voeding.

3. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Maar als ik dan kolf/aanleg dan stimuleer ik de productie toch? Ik heb het overigens over lichte stuwing, ik klap niet uit elkaar ofzo ;)

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een klein beetje stimuleren is beter dan een borstontsteking. Bij afbouwen geldt gewoon: hoe langzamer aan hoe beter, zowel voor jouw lijf als voor je baby. Zodra je gaat afbouwen maken je borsten afbouwmelk dat is melk met een veel hogere concentratie aan beschermende factoren en antistoffen. Op die manier krijgt een kind ook tijdens het afbouwen nog vrijwel hetzelfde op dat punt als een kind dat gewoon aan de borst is. Hoe langer je kind die afbouwmelk krijgt, des te langer heeft het die bescherming.

Dat zijn erg slechte schema's die de kans op een borstontsteking erg groot maken! Voor goede tips kun je beter lezen op borstvoeding.com

Deel Deze Pagina