Hoi dames, Is hier iemand met ervaring met verhoogd galzure zouten? bij mij is het aan het stijgen en per vandaag ben ik aan de medicatie gezet, ik heb ursochol gekregen 3 maal daags 300 mg. Ik heb de jeuk nog niet extreem en afwisselend, viel me pas vannacht weer eens op en kreeg dus vandaag uitslag van een tweede meting die rede was tot medicatie. Ik had al galstenen voor de zwangerschap. Ik ben benieuwd of er meer mensen in hetzelfde schuitje zitten of zaten en wat hun ervaringen met dit medicijn en de zwangerschapsverloop zijn.
Hey, ik heb zelf geen ervaring, maar je kan wel wat terugvinden als je zoekt op cholestase. Er is, zowel hier als op internet, heel wat info over terug te vinden...
ik heb op cholestase inderdaad ook even gezocht, vond een paar oude topics die gesloten zijn.Of ze gaan over iemand die het denkt te hebben of over de laatste dagen van een zwangerschap waarbij het ontdekt is. Ik zou graag met mensen in contact komen die op dit moment hetzelfde meemaken, vandaar mijn topic.
Ja ik!!! Het was vreselijk! (sorry) Heb nu weer verhoogde kans het te krijgen.. In mijn zwangerschap van Lila heb ik de laatste 3 weken maar 2 nachtjes geslapen, de jeuk was niet meer te harden. Ik hoop dat je met Ursochol de boel een beetje kunt onderdrukken, bij mij was het ook het enige middel dat enigszins hielp. Ik moest 3 á 4 hele ochtenden per week naar het ziekenhuis, bloed prikken, aan de CTG en echo maken. Zwangerschapscholestase is gevaarlijk voor de baby en ook voor jou. Daarom moeten ze je goed in de gaten houden. Gelukkig zijn de regels inmiddels aangescherpt. Als je nog iets wilt weten mag je me altijd PB-en, er is niet veel over bekend helaas.. Ik heb ook een mail van mijn verloskundige over het huidige protocol bij cholestase, als je die wilt hebben/lezen PB ook maar even..
Ik heb er helaas ook ervaring mee ! Vanaf 29 weken regelmatig jeuk aan handen en voeten, het was overdag meestal wel uit te houden en ook niet continu, maar vooral snachts wel heeeel erg en sliep ik erg slecht ! Mijn waardes wisselden tussen de 30 en de 80 op zijn hoogst. Met 34 weken huilend bij de gyneacoloog gezeten dat ik wou dat ze mijn zoontje zouden halen omdat ik zo moe was. Gelukkig hebben we het kunnen rekken tot de 37 weken, dan is mijn zoontje gehaald. Ik heb ook ursochol genomen, de hoogste dosis volgens mij 1200 op een dag en het heeft bij mij niet voorkomen dat het toch hoger werd. Maar ik weet natuurlijk niet hoe hoog het zou geweest zijn zonder de ursochol. mij werd gezegt dat het boven de 40 gevaarlijk kan zijn voor de baby. Vanaf een stijging boven de 10 hebben ze het voornemen om de baby te halen vanaf 37 weken. Ik ben toen me 32 weken enorm in paniek geweest (toen was hij plots 80) maar ben toen gerust gesteld door een gyneacoloog die veel wist van cholestase. Die vertelde me dat het inderdaad gevaarlijk "kan" zijn voor de baby, maar dat die gevaarlijke gevolgen vooral na de 37 weken van toepassing zijn. Ik bleef voor de zekerheid wel 2 keer in de week bloed prikken en ctg`s krijgen want bij een 1 procent kan het wel vervelende gevolgen hebben voor de baby. Ik zou niet teveel gaan lezen op internet want daar hoor je alleen maar enge verhalen, terwijl het eigenlijk bijna altijd wel goed gaat omdat ze door de vele controles optijd in kunnen grijpen! Veel sterkte ermee en ik hoop dat je bespaard blijft van de vreselijke jeuk. Hoeveel weken ben je zwanger? Groetjes Nele
Bedankt voor je reactie Nele Ik ben vandaag 25 weken zwanger en ze hebben het vorige week ontdekt. Ik ben nu dus sinds een week aan de meds, morgen heb ik weer controle dus ben benieuwd. De jeuk is wel iets minder naar mijn mening en ik kan ineens weer pijnloos en goed naar de wc! het was echt hels en vreemd afgelopen periode! herken je dit? ik heb sinds 21 weken extreem veel harde buiken met regelmaat en pijn, licht weeenactiviteit en die zijn sinds 2 dagen niet meer geweest, heb nu voor het eerst harde buiken zonder pijn! helemaal blij mee! maar goed eerst maar eens zien wat de gyn ervan zegt.. morgen is mijn eigen gyn er weer na haar vakantie en dan hoor ik wat haar plan van aanpak is enz. Er is me al wel vertelt dat ik uiterlijk met 37e week word ingeleid en sowieso 2 wekelijks bloedcontrole krijg enz. Ik vind eigenlijk dat dat vaker moet, mede na aanleiding van wat er op de nvog site te vinden is, jouw verhaal en het verhaal van lilalief. Maar ik gok dat mijn gyn dat ook vind. We zullen zien dus morgen! Had jij ook galstenen erbij?
hoi Aloha, een kenmerk van die galzure zouten is dat je ontlasting vettiger wordt, en je dus ook makkelijker kan gaan. Sommige mensen krijgen zelf witte ontlasting ervan maar dat heb ik niet gehad. Ik heb vanaf 18 weken ook heeeel veel harde buiken gehad, soms 30 tot 50 op een dag, maar gelukkig nooit weeenactiviteit en pijn erbij. Ze hebben bij mij in ieder geval geen effect gehad de harde buiken gelukkig ! Ik zou inderdaad meer controles eisen ! al is het maar voor je eigen geruststelling want dat is ook heel belangrijk! de gyneacoloog zei tegen me dat 2 keer in de week eigenlijk niet hoefde, maar het stelde mij gerust en zo overleefde ik de week weer ! Hoe hoog waren jouw waardes? Wel vervelend he ! zo is een onbezorgde zwangerschap ineens ver weg he ! sterkte ermee en ik hoop ook dat de jeuk weg blijft, helaas is geen jeuk geen garantie dat het niet meer stijgt, want bij mij was de jeuk en mijn waardes niet evenredig met elkaar. Soms had ik veel jeuk en was het nog niet eens zo hoog, en soms had ik geen jeuk en zat ik tegen de 80 aan !
Hoi Neletje, nog iemand met cholestase ervaring dus. Vond je het niet eng dat er zo ontzettend weinig over bekend is? Bij ons in het ziekenhuis moesten de gynacologen steeds in overleg, ook met andere ziekenhuizen, omdat ze er te weinig van wisten. Wat dat betreft dan fijn dat jouw gyn het wel kende! Ik heb wel teveel op internet gelezen, bij itching moms enzo.. had ik ook niet moeten doen! Over 4 weken heb ik weer een afspraak bij de VK en dan krijg ik bloedprik formulieren om de waarden te checken.
Mijn ontlasting stond juist stil. Was vet want blijft drijven sorry haha en licht gekleurd. Wit niet dat is alleen bij volledige afsluiting van dr galwegen weet Ik toevallig van de galstenen Jeuk is vanavond extreem toegenomen ineens. Beetje kut dus. Morgen gyn ben benieuwd. Mijn waardes weet Ik niet weet alleen dat het boven de 10 was rond 19 weken had Ik 7.4 dat was al lucht verhoogd. Daar werd toen al op geprikt ivm de galstenen die Ik heb en Ik toen jeuk kreeg en dat bij gyn melde. Onbezorgde zwangerschap heb Ik sowieso al niet dus in dat opzicht is het geen klap. Ben erg benieuwd of hier de urso geholpen heeft... Jammer dat die uitslagen een week duren :S
Hoi Aloha, Misschien een rare vraag, Maar waar heb jij jeuk? Want ik zit te denken...ik heb nu sinds een week ongeveer allemaal ja wat is het een soort van blaasjes gekregen op mijn been, scheenbeen, paar op hand/arm jeukt heel erg, vooral sochtends en savonds...maar sinds gisteren jeukt het weer wat minder....vaak de volgende dag is het weer een ingedroogd plekje.. Heb sowieso een gevoelige huid...maar wat dit nu weer is? Of heb jij totaal wat anders?Wat zijn jouw symptonen? Dankje!
Jeuk van cholestase is zonder uitslag. Komt echt vanuit je lichaam. Ik omschrijft het als beestjes die onder je huid kruipen. Ik heb het ook in de avond en nacht erger. En voornamelijk op enkels voetzolen polsen en handen maar ook gisteravond overal eigenlijk. Jeuk is vrijwel altijd onschuldig maar wel het melden waard.
even kort voor het geval jullie het intressant vinden er word nu een extra onderzoek gedaan momenteel ivm ook eens at3 afwijking te hebben gehad in bloed. er word nu onderzocht of ik gele leveratrofie heb of ontwikkel. kan dus zijn dat het hier wat anders is dan cholestase. en ik geloof dat ik liever voor cholestase ga.. brrr
dan is het geen cholestase, dan heb je juist geen vlekjes en blaasjes en vooral jeuk aan je handen en voetzolen.
Ik heb sinds gisteren af en toe jeuk onder m'n voetzolen, ik twijfel alleen of het hetzelfde voelt als destijds. Je gaat er natuurlijk ook gewoon meer op letten! Even afwachten nog of het erger wordt/blijvend is.. Zou het niet tof vinden als het nu alweer komt! 19 weken is wel érg snel..
Aloha wat spannend, ik heb geen idee wat leveratrofie is, maar ik hoop dat je het niet hebt ! Nu ik niet meer zwanger ben (ben 10 maanden geleden bevallen) is mijn waarde nog steeds 7, maar volgens mij huisarts is alles tussen de 0 en de 10 normaal. Het gekke is dat ik inderdaad nog heel af en toe die jeuk heb aan mijn voeten. Ik kan sinds de cholestase helemaal niet meer tegen warme voeten. Als ik nu mijn uggs aan heb bij redelijk warm weer of in een warm bad zit gaan ze weer jeuken en dat had ik hiervoor nooit ! Lilalief, 19 weken is inderdaad best vroeg ! Hopelijk is het nu nog niet weer begonnen. Ik ben inderdaad bang dat ik het de volgende keer weer krijg want de kans is inderdaad hoger heb ik begrepen.
Dat heb ik dus ook! Bij warme voeten vooral, jeuk diep onder de huid.. En wanneer ik net in bad stap. Bij mij checken ze de bloedwaardes niet meer, alleen nu dus omdat ik weer in verwachting ben. Ik vroeg me al af waarom mijn voeten soms jeukten, dacht door het eelt of zo!
Vandaag is de jeuk weer ietsje meer.. op de één of ander manier durf ik de VK nog niet te bellen, hoewel ik destijds onmiddelijk bloed moest gaan prikken. Ben bang dat het tussen m'n oren zit, maar aan de andere kant, he erg moet de jeuk worden voordat ik mezelf serieus neem? Ik weet het ff niet.
Toch maar ff de VK gebeld. Morgen een bloedprikformulier halen bij de VK en dan bloedprikken. Misschien toch maar beter om te checken.. Hoe is het nu met jou Aloha?
Ik heb ook iets met galzouten ofzo 2x galstenen gekregen in de zwangerschap na de eerste zwangerschap is de galblaas verwijderd. Ik had ook vaak veel jeuk maar niemand nam me serieus ze zeiden gewoon ach komt door het weer enz Ook veel problemen met de ontlasting en daarom zeiden ze ook PDS. Toen het eindelijk weer iets ging werd ik zwanger en weer kwamen die galaanvallen maar ze namen me weer niet serieus. Door de aanvallen kreeg ik ook weeen in de 33ste week omdat me baarmoeder geprikkeld werd. Ik had ook weer vaak jeuk. Net na de bevalling werd ik zo ziek en heb ik 112 moeten bellen omdat ik in de auto zat met de kindjes en niet meer verder kon. Ik werd opgenomen en weer had ik galstenen. Nu blijkt er dus ook iets niet goed te zijn met die galzouten en slik ik ook dat medicijn 1x per dag 450 maar waarschijnlijk ga ik naar 2x per dag 450. Lilalief bellen hoor meid.
Ik moest ook jou denken Ninja toen ik van de andere meiden las dat het samen kan hangen met galstenen! Ik weet niet of jij het je nog kan herinneren, maar toen ik op de helft was dacht ik dat ik weeën had en moest ik naar de SEH; ze konden niets vinden maar dachten nierstenen. Achteraf denk ik tsja, kunnen oof galstenen zijn geweest, echt goed hebben ze niet gezocht.