Heeft je zoontje bepaalde interesses? Mijn zoontje van 7 bleek ook geen voetballer te zijn. Tennis vindt hij wel leuk, dat doet hij in de zomer. Freerunnen vindt hij geweldig, hij loopt thuis ook bij voorkeur parcoursjes hij staat thuis het liefst de hele tijd op zijn handen, of maakt salto’s op de trampoline. Turnen en trampolinespringen lijkt hem ook nog leuk en dat past ook echt bij hem.
voetbal was gewoon tijdens een training er is verder niets gebeurt nee is ook nee en dan laat ik het erbij.. dan voetbalt hij niet. mij vind het belangrijk omdat hij om moment gewoon niet buiten wil spelen naar school sinds na de zomer… koud, nat, waait… komt uit school en wilt alleen binnen spelen (iPad of PlayStation) maar dat vertik ik.. hoeft niet elke dag, ja na het eten even prima. Terwijl we toch echt wel in een buurt wonen met heel veel kinderen waar hij in de lente/zomer dan ook prima mee speelt… op schoolt speelt hij met veel klasgenootjes! En heeft hij het echt wel naar zijn zin.. dus vandaar dat ik graag wil dat hij “iets” gaat doen na school om toch beetje beweging te krijgen of iets sociaals. Maar goed , ik laat het even rusten en zie t wel..
Ik zou het voor nu ook laten rusten. Misschiennis school al even overweldigend genoeg. Hoe vaak gymmen ze op school? Hier hebben ze 2 keer in de week gym en dan heeft hij nog judo. (Overigens goed voor je zelf vertrouwen, een deel is gericht op jezelf en een deel is samenwerken) Ik zou kijken naar andere soorten sport activiteiten zoals scouting, misschien is hij meer van Denksport en wil hij schaken, creatief dan zou je kunnen kijken of ze creatieve lessen aanbieden. Sporten moet wel leuk zijn en niet elke week een strijd. Zelf kun je ook als gezin gaan wandelen in het weekend. (Met motivatie kun je Geocaching doen) misschien zit er wel een doe bos met spellen voor onderweg in de buurt.
Wil hij niet of vindt hij het spannend? Mijn zoontje is echt supersportief, maar ook super verlegen en afwachtend. Hij moet eerst precies weten hoe alles gaat, voor hij iets mee gaat doen. Voetbal heeft hij 2x een uur aan de lijn gestaan (bij 2 graden en een hagelbui dus leuk was anders). Dus dat hebben we even gelaten. Toen hij A en B had wilden we toch wel echt dat hij wat ging kiezen. Eerst kijken (echt letterlijk alleen kijken), koos hij 3 sporten uit. Bij alle 3 dus een uur staan kijken. Toen mocht hij kiezen waar hij dacht dat hij op termijn wel eens mee zou willen doen. Dat werd atletiek. Oke, vervolgens staat deze moeder nog 2x een uur in de kou te blauwbekken en te kijken naar een jongetje wat het écht heel leuk vindt maar gewoon niks mee wil doen. Maar gelukkig mocht je daar een maand gratis proefdraaien. Uiteindelijk bij les 3 deed hij de laatste 10 minuten mee en zo stap voor stap doet hij nu 95% van de les mee. En hij vindt het echt superleuk. Kijk, als ik wist dat hij sporten niet leuk vond of toch liever een andere sport deed, dan had ik niet doorgezet. Maar ik wist dat hij het wel heel graag wilde, maar gewoon niet goed durfde. En gelukkig kreeg hij daar de ruimte voor. Bij freerunning bijvoorbeeld was het 1 proefles en dan meteen aanmelden, tja dat werkt niet bij hem. Ik zou dus wel even goed uitzoeken of het niet willen of niet durven is. En in het laatste geval gewoon even tijd geven en investeren..
Ik zou hem lekker laten en dan na de zomer eens kijken of hij er dan wel aan toe is. Mijn dochter wilde na zwemmen ook niks, wilde gewoon spelen met vriendinnen en na een jaar wilde ze opeens op dansen. Het heeft soms even tijd nodig.
Hier "moeten" ze sporten. Ik vind dat te belangrijk om te laten liggen. Wat ze doen, mogen ze helemaal zelf weten. De oudste zijn super fanatiek en wilden niks anders meer doen, de jongste is wat minder fanatiek. Heeft een jaar gevoetbald en had er toen geen zin meer in. Tijdens corona een tijdje thuis gezeten, maar alleen maar achter een scherm willen, vind ik niet ok, dus gezegd dat hij dan een andere sport moest gaan proberen. Hij wilde weer voetballen, ok prima, nu vind ie het erg leuk. Hij is nog steeds een "mooi weer voetballer" en niet fanatiek ofzo, maar hij gaat met plezier heen 3x per week en is dan toch mooi buiten met leeftijdsgenoten en beweegt. Scouting oid was ook prima geweest hoor, hoeft niet perse een sport, maar wel graag een activiteit met andere kinderen én buiten.
Onze dochter is nu 9,5 en het sporten (paardrijden) gaat nu goed. Toen ze jonger was, was alles buiten school en bso gewoon echt teveel. Ik zou dus nog even een jaartje ofzo wachten. En dan samen gaan wandelen en fietsen.
meestal krijg je op een gegeven moment wel zo'n periode dat je vriendjes/vriendinnetjes trainingen krijgt - en ook op school weer scholen toernooien. Dan kan hij veilig met vriendjes mee gaan doen en hoeft hij niet in z'n uppie ergens binnen te lopen in een groep die elkaar al kent. Soms hebben ze ook in de omgeving gratis workshops, om het sporten te stimuleren. Dus een reeks van 3 of 4 keer . Hier hebben ze dat op allerlei gebieden; muziek, theater, fotografie, natuurlessen, sport.. verzin het maar.. Hebben ze zoiets niet in jullie omgeving? Probeer een vriendje mee te krijgen en ze kunnen samen. Hier hebben onze dochters daar ook ontzettend van genoten. Oudste heeft toevallig volgende week een workshop 'horeca' - maar dat is echt voor 12 - 16 jaar - de meeste activiteiten zijn voor de kinderen op de basisschool - ingedeeld op leeftijd/leerjaar ook weer.
Hier is sport ook belangrijk. Ze krijgen dat van huis uit ook mee. Ik vind het belangrijk dat je als ouder het goede voorbeeld geeft op alle gebied. En daar horen sport, hobby's en sociale contacten ook bij. Hoe druk ik ook ben. Ik maak daar dus bewust tijd voor. Het niveau maakt mij niets uit. Maar je gaat wel wat doen. Ik zie zoveel kinderen die al op jonge leeftijd continu achter schermen hangen. Of zelfs al overgewicht hebben. Recent in het zwembad nog meerdere jonge kinderen die duidelijk te dik waren. Daar schrik ik echt van. Want (een medische uitzondering daargelaten) is dat natuurlijk wel een probleem dat zelden zomaar weer verdwijnt. Ik zou dus ook niet afwachten of we zien wel. Maar mijn kind actief helpen om te kijken wat passend is. En proberen belemmeringen weg te nemen.