Autovakantie: autostoelstress

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MvLiam, 27 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Over een paar dagen gaan we op vakantie naar Italie. We gaan met de auto en ons zoontje van 7,5 maanden gaat uiteraard met ons mee.

Hij is 73 cm en 9 kilo en zit momenteel nog in de maxicosi. Dit past nóg net. Hij zit behoorlijk krap en zijn hoofdje zit al tegen de rand aan. Ook kan hij al een poosje (vanaf 5,5 maanden) zelfstandig zitten en sinds 2 of 3 weken kan hij ook zelf vanuit lig gaan zitten en zelfs zich optrekken tot staan.

Nu hebben we al een autostoel groep 1 gekocht (Romer king) en mijn vriend wil hem dus in deze stoel meenemen naar Italie. Ik heb hier nogal mijn twijfels over omdat ik gelezen heb dat het het beste is je kindje zo lang mogelijk in de maxicosi te houden. Hij vindt echter (en daar heeft hij wel gelijk in) dat hij veel beter zit in de Romer stoel.

Als ik op de site van autokinderzitjes zijn lengte en gewicht in vul kom ik uit bij de groep 1 stoelen (omdat hij dus 9 kilo is) maar is hij daar niet nog veel te klein voor?

We hebben trouwens een ouder model maxicosi (2006), ik las ergens dat deze modellen kleiner zijn dan de nieuwere? Dat lijkt me toch sterk?

En aangezien een kindje niet langer dan 2 uur aan een in een maxicosi mag zitten zijn we dan verplicht om iedere 2 uur te stoppen. Dit ziet mijn vriend al helemaal niet zitten omdat we dan een flink aantal uren langer onderweg zijn. (Uiteraard gaan we wel een paar keer pauzeren hoor, maar om de 2 uur is hartstikke vaak!)

Ik vind gewoon de veiligheid het allerbelangrijkste en krijg een beetje het idee dat die groep 1 autostoelen helemaal niet veilig zijn. Maar waarom zijn deze autostoelen dan uberhaubt allemaal ontworpen met de rijrichting mee? :(

2. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    ik kan je alleen maar vertellen hoe ik het zou doen;
    de mc groep 0 is veiliger. Ik hoop voor je dat je zoontje veel slaapt onderweg, en in dat geval zou ik hem in de mc groep 0 vervoeren. Om de 2 uur stoppen is niet nodig. MC heeft zelf een keer in een intervieuw gezegd dat uitzonderingen niet schadelijk zijn, dus je kunt gerust door rijden als hij lekker slaapt.
    Ik zou wel om de 4 uur stoppen en dan ook meteen een half uur, zodat hij lekker kan bewegen, aandacht van jullie krijgt enz. Ik zou persoonlijk ook ergens gaan overnachten, ik heb 1 keer naar Italie gereden en ik vond het erug ver...
    Als hij wakker is kan hij best even in de groep 1 stoel zitten. MAar die hele reis lijkt mij te belastend voor de rug, zelfs als je de stoel in ligstand zet.

Als het om een ongeval gaat is de groep 0 vele malen veiliger, omdat er geen belasting op de (oh zo kwetsbare) nek komt.

Het is natuurlijk ook de vraag of je allebei de autostoelen wilt meenemen, maar ik zou het zeker doen om het ruggetje niet al te veel te belasten. Ik denk dat je kindje beter 4 uur in de MC groep 0 kan liggen dan in de groep 1 stoel.

3. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Tuurlijk zijn die nr1 stoelen wel veilig, alleen voor kleine kids is het het beste om ze zo lang mogelijk in de maxicosi te laten, hoe kleiner het kind hoe kwetsbaarder natuurlijk. Maar dat wil niet zeggen dat een nr1 stoel niet veilig is.
    Als je kindje niet meer goed in de maxicosi past en wel goed zit in de nr1 stoel dan zou ik overgaan. Wel in ligstand zetten. Denk overigens dat je ook met deze stoel wel best vaak moet stoppen, want de houding blijft natuurlijk lang hetzelfde. Ook voor jezelf geldt het advies om de 2 uur te stoppen vanwege de verkeersveiligheid.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Waarom neem je niet allebei de stoelen mee? Als je de ruimte hebt op de achterbank tenminste. Kun je het afwisselen.
    De maxicosi's zijn achterwaards omdat de nekjes nog zo slap zijn en zo minder snel letsel optreedt. Bij oudere kinderen is de nek wel sterker. In sommige landen zijn ook veel groep 1 zitjes achterwaards geplaatst.
    Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of je hem in de maxicosi of de Römer hebt met stoppen om de 2 uur. Bij de Römer zit hij rechterop (ook in slaapstand) en wordt de rug meer belast, dus zul je ook regelmatig moeten stoppen.
    Tja, en als je bijv. 's nachts rijdt en hij ligt lekker te tukken in de maxicosi, zou ik het gewoon zo laten, of er dan wel of niet meer dan 2 uur tussen zit.

5. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Maar we rijden om en om, we wisselen om de 2,5 uur van plaats. Dit zal dan even snel wisselen van plek zijn en meteen weer verder. Daarnaast willen iedere 4 uur even stoppen om even de benen te strekken, eten, drinken, voeden, verschonen etc.

Opzich is het geen probleem om beide stoeltjes mee te nemen, ruimte genoeg. De MC lukt echt nog net en eigenlijk vind ik het wel een fijn idee als hij daar in zit. Mijn vriend zegt echter dat hij groot genoeg is voor de groep 1 stoel en dat dit echt ook veilige stoelen zijn.

Gelukkig ben ik de baas en is mijn wil de wet ;)

6. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0

Zo lang mogelijk in de maxi-cosi geldt alleen maar als je kindje er makkelijk in past. Als het net aan is daalt het veiligheidsgehalte snel naar beneden. Ook iets om rekening mee te houden, lijkt me.

Ik zou hem in autostoel 1 vervoeren, het in de ligstand zetten en om het paar puur stoppen. Daar lijkt mij veiliger dan een maxi-cosi die net aan is.

Trouwens, wel dapper dat je met een baby van 7,5 maand zo'n reis maakt. Mij man en ik reden vorig jaar (nog kinderloos) naar italie en met flink doortrappen en in 1 keer rijden hebben we er 13 uur overgedaan.

7. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Dapper he! Hihi.
    Maar we zijn al wel flinke ritten met hem gewend hoor, dit is maar een paar uur langer.
    Volgens onze TomTom is het vanaf mijn schoonouders (we vertrekken vanaf hier) 9,5 uur rijden naar het Gardameer. Voorheen reden wij ook met zijn tweetjes zonder te stoppen maar dat doen we nu maar niet. Neem dus aan dat we een aantal uurtjes langer onderweg zijn.

We vertrekken rond 19u 's avonds zodat hij lekker kan slapen in de auto. Vooraf gaat hij lekker in het bubbelbad bij mijn schoonouders, heerlijk.

Wist trouwens niet dat het veiligheidsgehalte naar beneden gaat als het net aan is. Wat zijn de risico's als ze 'te groot' zijn voor de MC?

8. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ok, 9,5 uur valt wel mee, wij gingen iets zuidelijker.

Als het hoofdje net op het randje van de bovenkant van de maxi-cosi ligt of er al iets overheen is en je krijgt een ongeluk dan ben je niet blij. Het hoofdje is dan niet beschermd.

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Volgens mc zelf is het niet meer veilig als de bovenkant van het hoofdje boven de mc uitsteekt. Als hij er dus nog onder zit is het nog gewoon veilig. Ik denk dat je zelf wel in kunt schatten of dat zo is.

Wij zijn vorig jaar met Jelle naar zweden geweest, zo'n 12 uur rijden. Jelle zat al in de groep 1 stoel, maar paste nog wel in de mc (14 mnd) dus we hebben de mc ook meegenomen. Hij heeft er heerlijk in geslapen 'snachts. Wij zijn om 12 uur 's nachts aangereden en we waren om 12 uur 's middags op onze bestemming. Tot een uur of 8 heeft hij in de maxicosi liggen slapen. :D

En ja, wij hebben dat hele stuk (tot 8 uur) in 1x gereden... Ok, 1x gestopt om te tanken. Voor die paar keer per jaar dat een kindje zo lang in de mc zit geeft dat helemaal niks, en ik weet uit ervaring dat als ik Jelle wakker maak, hij daarna weer moeilijk in slaap valt. Ik zou dus als je kindje slaapt gewoon doorrijden, hij meld zich wel als hij honger krijgt.

O ja, tipje... Ik weet niet of je kindje al echt tv kijkt, hij is een stukje jonger als Jelle vorig jaar, maar een draagbare dvd speler heeft hier wonderen gedaan als entertainment... :D Lekker de Little people kijken in de auto terwijl papa en mama gek worden van elke keer hetzelfde deuntje.. :) Maar dat is beter dan een gillend kind op de achterbank omdat hij zich verveelt.

Heel veel plezier op vakantie!

10. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wij zitten hier met hetzelfde euvel... Hoe graag ik hem ook in de MC zou willen zetten voor de autorit naar Zuid-Frankrijk, het gaat waarschijnlijk gewoon niet. Meneer was twee weken geleden al 75 cm en 9 kilo en zit, net als jullie kindje, behoorlijk krap. Zijn koppie komt op een miniscuul stukje na tot aan de rand van de MC.

Wij gaan eind augustus op vakantie, dus ik denk niet dat Bas dan nog in de MC past, hij groeit zo hard, tegen die tijd steekt hij er ver bovenuit! Dus tja... Wij hebben de volgende autostoel ook al staan en gaan hem daarin meenemen naar Frankrijk. Nu scheelt het misschien dat wij een MC Tobi hebben, die kan best ver in ligstand.

Hoe dan ook: ik begrijp je gevoel hierin, maar ik ben het met Kiwi1 eens dat hij beter in een goed passende groep 1-stoel kan zitten dan in een Mc waarin hij (net) niet (meer) past. Zeker voor een langere reis.

Succes met een keuze maken en een fijne vakantie gewenst!

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Volgens de geldende veiligheidsnormen geldt dat wanneer het hoofdje 2 cm BOVEN de rand uitkomt, er echt een andere stoel nodig is. Dat het hoofdje tegen de rand aankomt of er net onder zit doet dus nog niets af aan de veiligheid. De maxicosi is het veiligst vanwege de stand (achteruit) en nergens anders om.
    Je kindje mag maar ongeveer 2 uur in de maxicosi vanwege de zittende houding voor liggende kindjes. Kan je kindje zelfstandig zitten dan is het veel van toepassing en kan je ook gerust wat langer rijden.
    Als je kindjes echt goed zit in de +1 stoel dan zou ik die nemen, het is ook leuker voor je kindje en voor jezelf als je zo'n lange rit moet maken. Bedenk wel dat een maxicosi waarschijnlijk beter ligt dan het stoeltje.

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heb niet alle reacties gelezen, maar wij hebben dus zelf 2 MC's (eentje kregen we extra mee bij de kinderwagen die we van kennissen overnamen, maar we hadden toen zelf al een nieuwe MC gekocht). Maar die oude MC's zijn beduidend kleiner! Ook Thirza (4 weken geleden 71 cm en 7,4 kilo) past daar nog maar net in (qua lengte dan, :)). Maar in de nieuwe MC past ze nog ruim...
    Als je lange einden moet rijden, is het wel prettig als je kindje lekker kan slapen en dat kan veel beter in de mc, dan in de opvolgstoel, want in de opvolgstoel gaan ze echt in de gordeltjes hangen, (voorover) als ze slapen.... Is er misschien iemand van wie je tijdens je vakantie een nieuwe MC kunt lenen? Want in de oude MC lijkt me idd niet zo fijn meer, maar de opvolgstoel lijkt mij ook niet zo ideaal voor zo'n lange rit :(

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Oja, die oude MC's gaan dus ook maar tot 9 kilo, onze nieuwe gaat tot 13 kilo...

14. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Zwaantje, dat kan wel zo zijn maar als mijn zoontje maar net aan zou passen in de maxi-cosi en wij een paar weken met de auto weg zouden zijn dan zou ik het niet doen om de volgende reden. De kans is natuurlijk aanwezig dat ze op die leeftijd na een paar weken niet meer net aan in de maxi-cosi liggen maar net overheen met het hoofdje. En daar ga je dan met je veiligheidsnorm op de terugweg. Mijn zoontje groeide op die leeftijd zeker 3 a 4 cm per maand.

15. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Mijn zoontje idd ook, vandaar onze overweging om de MC niet meer te gebruiken op vakantie. Over twee maanden steekt Bas toch ZEKER een eind boven de rand uit. Nu is het voor TS wel een ander verhaal, als je genoeg ruimte hebt zou ik toch maar beide stoelen meenemen. Mocht hij op de terugweg echt niet meer in de MC passen, dan kan ie in de nieuwe stoel.

@ Rozemarijke: wij hebben een nieuwe mc (tot 13 kilo), maar daar is meneer toch haast uitgegroeid qua lengte. Het wil dus helaas niet altijd zeggen dat je je kindje er in kan laten zitten tot hij of zij 13 kilo weegt. Tegen die tijd steekt waarschijnlijk Bas' hele hoofd er bovenuit, als hij zo doorgroeit als nu, hahaha!

16. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Heb trouwens een mail gestuurd naar consument en veiligheid en zij zeggen dat zodra een kindje tot de rand van de maxicosi komt het in het volgende stoeltje moet. Dat 2 cm/vingers over de rand heen is toegestaan dat klopte volgens hen niet. Het ging voornamelijk om gewicht en leeftijd.

Vind het opzich wel raar dat hier zoveel onduidelijkheid over is. En Rozemarijke, dan klopt wat ik al dacht dus wel! Onze MC is dan inderdaad kleiner dan nieuwere.

Weten jullie trouwens of die zogenaamde zomerhoes voor MC/autostoeltjes helpt tegen zweten? Liam zweet ontzettend in de auto en we hebben nu zo'n goedkopere zomerhoes (van Prenatal zelf) maar die helpt echt niet. Die officiele van MC kost €30, helpt die wel? Is die het geld waard? Ik dacht zelf dat ik net zo goed een hydro luier eronder kan leggen?

17. mel1977

mel1977 Actief lid

Wij zijn vorig jaar naar Frankrijk geweest, Sam was toen bijna 11 maanden en woog net iets meer dan 9 kg. Toch nog even getwijfeld tussen maxicosi en tobi, maar uiteindelijk toch de tobi meegenomen. Dit tot grote vreugde van meneertje zelf, die vond het geweldig om zo mee te rijden ipv achterstevoren in de maxicosi :)

Succes met de lange reis!

Die tip van die draagbare dvdspeler ga ik hier even in de groep gooien, want dat lijkt mij ook wel wat. Ik neem voor mezelf wel oordoppen mee dan, want zijn (bumba) smaak is absoluut niet mijn smaak! :)

groetjes

18. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Hihi, dat is inderdaad geen geweldig vooruitzicht: de hele reis Bumba op de achtergrond haha.

Wij nemen nu nog geen draagbare dvdspeler mee, maar volgend jaar wel. Vinden hem nu nog te klein, hij kijkt nog weinig tv. Wel nemen we onze laptop mee waar een paar teletubbie films op staan, kan hij op vakantie zelf 's ochtends af en toe even kijken.

Sam was dus met 11 maanden ruim 9 kilo? Is mijn zoontje dan zo zwaar? Liam is nu 7 maanden en weegt 9100 gram. Ik vind alleen dat hij qua leeftijd nog zo jong is voor de groep 1 stoel :S

19. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Ons zoontje was vorig jaar een half jaar en toen zijn we ook naar italie geweest. Hij woog toen ook bijna 9 kg en onze maxi cosi was ook klein. We hebben toen de maxi cosi van vrienden geleend, want ik vond het zonde om een nieuwe te kopen voor een vakantie.

20. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    nog een tip, rij s'nachts.
    wij gaan over een paar weken naar frankrijk (mijn ouders wonen daar) en hebben vorige keren s'nachts gereden en dat was heerlijk! martijn sliep heerlijk door en voor een keer wat langer in de maxi cosi lijkt me niet zo'n groot probleem.

Deel Deze Pagina