Hallo! Ik ben de laatste dagen erg met de vraag bezig waar ik wil bevallen... Nu zit ik erover te denken om thuis te gaan bevallen. Ik heb een enorm fijne zwangerschap en tot nu toe gaat alles lekker. Dus waarom zou ik niet thuis gaan bevallen? Echter merk ik dat als ik dit in mijn omgeving vertel dat veel mensen zeggen: Nee joh, lekker in het ziekenhuis. Daar heb je alles bij de hand mocht er wat mis gaan... Soms hoor je ook wel verhalen van vrouwen die dan zeggen dat als ze niet in het ziekenhuis waren bevallen, dat dan of zij of het kindje het niet overleefd zou hebben. En ook in tijdschriften lees je 9 van de 10 keer dat vrouwen van de eerste uiteindelijk toch vaak in het ziekenhuis bevallen. Dan komt er als laatste nog bij dat ik nu zwangerschapsyoga doe en dat we daar met z'n tienen zijn, waarvan ik de enige (!!!) ben die misschien thuis wil bevallen (ik ben er dus nog niet helemaal over uit). Dit soort verhalen motiveert mij niet echt. Ik weet dat ik bij mezelf moet blijven en dat ik moet doen wat ik (en mijn man uiteraard) willen... maar toch. Het maakt mij zo aan het twijfelen. Ik hoop dus dat hier vrouwen zijn die hun ervaringen met mij willen delen t.a.v. het thuis bevallen van hun eerste kindje. Groetjes Pita
Mijn verhaal motiveert ook niet maar mss heb je r toch wat aan. Ik wilde ook heel graag thuis bevallen en de vk was al 2x langsgeweest. Alles was klaar ervoor. MAAR de pijn viel enorm tegen en mijn ontsluiting vorderde niet. Toch naar t ziekenhuis gegaan waarbij ik met hevige weeen in de auto moest over drempels nou ds geen pretje (wel ineens van 3cm naar 7cm ). Mijn vliezen waren ook gebroken dus t was echt een zooi, dat had k niet thuis willen hebben. Dus hoe graag k ook thuis wilde bevallen, achteraf had k liever meteen naar t ziekenhuis gegaan. Ik zou als ik jou was proberen , maar wel rekening houden dat je mss toch niet wilt en ook alles goed klaarzetten enzo
Geen ervaring hier nog maar ik lees wel graag mee. Ik wil ook thuis bevallen puur om de reden dat ik hoop op een badbevalling. Heb me erin verdiept en ik wil een bad gaan huren. In mijn omgeving reageren mensen ook met een, huh? Bevallen mensen nog thuis dan? Thuis lijkt me zoveel prettiger! Ik lees mee..
Nou, dat van 9 van de 10 die naar het ziekenhuis toch moeten klopt volgens mij al niet. Volgens mij is de kans 50% (bij een eerste) dat je toch naar het ziekenhuis moet. Ook verwacht ik dat die verhalen van 'als ik thuis was bevallen had mijn kindje het niet gered' voor het grootste deel overtrokken zijn. Ik mag hopen dat je een verloskundige hebt capabel is. Eentje die in kan schatten als het met jou of je baby niet gaat zoals het hoort. Hier een positief verhaal over een thuisbevalling en een negatief verhaal over een ziekenhuisbevalling. De eerste ben ik thuis bevallen. Ging echt super! Goede hulp van mijn verloskundige, lekker mijn eigen omgeving, eigen houding mogen en kunnen bepalen. In 5 uurtjes was ik moeder. (toen ik later mijn schoonzussen hoorde praten over 'die pijnlijke laatste centimeters en vreselijk als het hoofdje staat' wist ik echt niet waar ze het over hadden.) De tweede ben ik ingeleid in het ziekenhuis (te veel over tijd). Echt vreselijk! Wel 4 verschillende verloskundigen gehad. De 1 riep dit, de ander sprak het weer tegen, schoot allemaal niet op. Lag allemaal aan banden/infusen etc, dus kon niet echt goed mijn eigen houding bepalen. En na de bevalling moet je dan weer naar huis, dus tassen pakken, jas aan en onplezierig ritje in de auto. Ik verwacht wel dat als je 'vrijwillig' naar het ziekenhuis gaat, je ws. je eigen vk hebt, geen banden/infusen (tenzij het nodig wordt). Dus wat dat betreft kan het wel anders zijn. Maar ik hoop van ganser harte dat ik deze keer weer thuis kan en mag bevallen!
ik zou eigenlijk zelf in het ziekenhuis ter wereld komen, maar ik vond het leuker om thuis geboren te worden geloof ik. uiteindelijk is mijn moeder dus gewoon thuis bevallen zonder gekkigheden. bij deze bevalling had ik ook met gemak thuis kunnen blijven eigenlijk. maar dat wilde ik absoluut niet heb er zelf geen fijn gevoel bij. heb voor een geboorte-centrum met de eigen verloskundige gekozen en daarna kraamhotel. heerlijk bevallen letterlijk en figuurlijk haha
Ik wilde bij de eerste ook graag thuis bevallen. Uiteindelijk bleef de ontsluiting op 6 cm steken en ben ik alsnog naar het ziekenhuis gegaan. De bevalling heeft toen nog flink lang geduurd, het bleek een sterrenkijker te zijn. Waarschijnlijk was het me thuis niet gelukt daardoor, maar door de voortekenen (ontsluiting blijft vaak 'hangen' bij een sterrenkijker) is alles gewoon goed gegaan. Als we er in een later stadium achter waren gekomen was het ook goed gekomen hoor, alleen als je heel ver van het ziekenhuis woont is het misschien minder veilig. Ik was heel erg blij dat ik het eerste stuk gewoon thuis was. Ik kon elke houding proberen die ik wilde, gewoon in mijn eigen bad liggen om de weeen op te vangen en ik was daardoor goed ontspannen. Jezelf fijn en ontspannen voelen is superbelangrijk voor de ontsluiting, dus kies vooral waar jij je prettig voelt! Ik zou gewoon thuis beginnen als ik jou was als je dat fijner vindt. Mocht het toch niet goed gaan, dan kun je altijd nog naar het ziekenhuis. En nee, met flinke weeen in de auto is niet fijn, maar als je eerder in de bevalling naar het ziekenhuis gaat moet je dat meestal ook. In 90% van de gevallen begint het met weeen, dus tja.
Ik ben van mijn eerste ook thuis bevallen. Van eerste wee tot geboorte duurde drie uur. T was een "makkelijke" bevalling. Ik vond t erg fijn dat ik gewoon in mijn eigen omgeving was en lekker in mn eigen bed. T was ook heel fijn dat ik na t douchen in een schoon bed kon gaan liggen en er niet meer uit hoefde om naar huis te gaan. Baby lag ook al lekker in zn wieg. Ik hoop dat ik bij deze bevalling weer thuis mag/kan bevallen.
Ik vond mijn thuisbevalling fantastisch (echt!). Mijn zwangerschap verliep ook heel goed, en had al vanaf het begin dat ik thuis wilde bevallen. Even in het kort hoe het ging: De hele nacht rommelde het al wat en rond een uurtje of 7.00 werden de weeën regelmatig en zat ik op 3/4 cm. Lekker in eigen bed relaxen, ik bevond me echt in mijn eigen wereld. Rond 9.00 werd het pijnlijk en dacht ik: als het zo nog uren verder moet, dan wil ik iets tegen de pijn (en dus ziekenhuis). Toen de vk er eindelijk na 10uur weer was, zat ik al op 8/9 cm en had ik echt zoiets: dit kan ik! Een uurtje later, 15min. persen was zoontje er. Ik kon me echt heel goed ontspannen (geen cursusje oid gehad) en weet niet of ik dat in een vreemde omgeving ook had gekund. Oh ja: en je hebt echt geen rotzooi hoor van de bevalling. Je bevalt, gaat douche en daarna lig je weer in een schoon bed (met je kersverse baby). Heerlijk! Wat ik wel een fijne gedachte vond is dat het ziekenhuis op max. 10 minuten rijden is. Alhoewel met weeën in de auto mijn geen pretje lijkt. Met een tweede zou ik het zo weer doen (mits ik geen complicaties heb uiteraard).
Bij de eerste thuis bevallen (bij de rest trouwens ook). De bevalling duurde 7 uur en op het eind was het echt zwaar. Alles ging goed en na tijd was ik heel blij thuis te zijn. Je eigen omgeving, gelijk je eigen bed in, heerlijk. Maar als ik er op terugkijk: Het is nogal wat zo'n bevalling. Echt niet niks. Je kunt je er vooraf geen voorstelling van maken. Thuis bevallen van een eerste vind ik toch best wel lef hebben. Als ik het opnieuw zou moeten doen, was ik denk ik naar het ziekenhuis gegaan. Puur uit veiligheid...
Vooral doen waar je jezelf prettig bij voelt. Het is wel zo dat 50%van de 1e (thuis)bevallingen alsnog in het ziekenhuis eindigt en ik zou wel de afstand tot het zh mee laten wegen in je afweging. Hier 30-40 minuten rijden tot het zh en heel bewust voor een zh bevalling gekozen. Doel was geboortehuis, een huiselijke omgeving waarbij je met je eigen vk bevalt. Uiteindelijk had ik na 8 uur volop weeën net 3 cm (in 5 uur nauwelijks iets erbij) en heb ik om een ruggeprik gevraagd, kon toen binnendoor naar de afdeling. Ik had er niet aan moeten denken op dat moment nog 40 minuten in de auto te moeten zitten. Daarnaast had mijn moeder de bavaliing niet overleefd als ze niet in het zh was geweest dus dat speelde bij mij ook mee. Wil je hier niet extra bang mee maken maar neem dit soort dingen wel mee in je overweging.
Ik ben ook thuis bevallen. Toen ik erachter kwam dat ik aan het bevallen was kon ik al bijna niet meer naar het ziekenhuis (7cm) Prima bevalling gehad thuis. In 3 uurtjes zonder al teveel pijn bevallen. Helaas erna naar het ziekenhuis ivm hechten totaal ruptuur...
Ik ben ook thuis bevallen van de eerste. Ik vond het heerlijk! Lekker in je eigen vertrouwde omgeving, je eigen bed en douche.. Binnen nu en een paar weken weer een bevalling op het programma staan en ik hoop weer thuis te blijven
Ik hoop half september te bevallen van mn 1e kindje. Ik ga voor een thuisbevalling. Had voor mezelf een rijtje positieve en negatieve dingen opgeschreven dus wellicht helpt dit voor jou ook. Het is mij lijstje dus wat voor een ander positief is kan voor mij misschien heel anders zijn Positief aan thuisbevallen: -eigen omgeving ( dus voor mij meer ontspannen, maar ook voor manlief) - eigen douche/bad en toilet - mocht ik naar het zhuis moeten, ik ben er binnen 10 minuten - na de bevalling kan ik m'n eigen bed in - een en dezelfde vak in plaats va wisselende diensten in het ziekenhuis. - kraamzorg is tijdens de bevalling aanwezig wat ik zelf een prettig idee vind omdat ze dan je bevalling mee ervaart.. Negatief: -weinig mogelijkheden op pijnbestrijding - mocht het zo zijn dat ik naar het zhuis moet is het 9 vd 10 keer met weeën. mijn vk gaf hierbij wel aan dat als je zelf kiest voor een zhuisbevalling je niet vanaf wee 1 al naar het ziekenhuis gaat.. ook dan moeten eerst je weeën regelmatig zijn, betekend dus dat je ook dan met weeën in de auto zit. Maar meid, lekker doen waar jij je goed bij voelt.. het is jou bevalling en jij moet dit doen oP de plek waar je je het veiligst voelt en het meeste kan ontspannen! Succes bij het maken van je keuze!
Waar komt toch de gedachte vandaan dat je als je in het zh bevalt niet met weeën in de auto zit? Ook als je in het zh bevalt moet je met weeën in de auto, hoor. De VK gaat je echt niet met 1 cm ontsluiting al naar het zh sturen, daar hebben ze gewoon de capaciteit niet voor in het ziekenhuis. De VK maakt een inschatting en je gaat dan ook vaak met 5 cm pas naar het ziekenhuis. De enige manier om zonder weeën in de auto in het zh te bevallen is ingeleid worden
Ik zou vooral doen waar jij je goed bij voelt en ik denk te lezen dat dat toch echt een thuis bevalling is. Het enige wat je misschien nog in overweging zou kunnen nemen is de afstand tot het dichtsbijzijnde ziekenhuis. Mocht er thuis nou iets mis zijn (placenta die niet loskomt of iets met de baby) dat je er dan zeker van bent snel in een ziekenhuis te kunnen zijn.
Ik ben nog niet zwanger, maar ik heb toch 2 vraagjes. Ik zou zelf graag thuis bevallen, ben een echte huismus en voel mij daar meest op gemak. Wat denk ik ook bijdraagt aan een voorspoedige bevalling. Daarnaast weet ik uit eigen ervaring dat als ik pijn heb zo min mogelijk prikkels wil en zo min mogelijk gefruts aan mijn lijf haha. Ik weet alleen niet of het kan / mag tzt. De 2 dingen die ik mij afvraag: 1. Ik ben zelf niet in bezit van auto/rijbewijs en diegene die bij de bevalling gaat zijn ook niet. Is het dan wel handig/verstandig om thuis te bevallen? Of kan je bijvoorbeeld met de vk meerijden naar het ziekenhuis? 2 Ik heb zelf astma en fibromyalgie. Is dat een medische indicatie om in het ziekenhuis te bevallen? Weet iemand dat?
Inderdaad bij de eerste met volledige ontsluiting de auto in... en ik had geen persdrang toen we wegreden, maar dat kwam toch wel opzetten hoor! Ik moest overigens bij de vk in de auto, vond ik op dat moment wel wat raar, achteraf (toen ik hoorde dat ik volledige ontsluiting had gehad) snapte ik het heel goed. Ik ging in 3 uurtjes (in mijn eigen bad) van 3-4 cm naar volledige ontsluiting en dat is natuurlijk best rap voor een eerste dus vandaar. Maar inderdaad normaliter ga je pas met 6-7 cm naar het ziekenhuis. Ik wilde overigens zelf heel graag een poliklinische bevalling. Bij de tweede had ik meer vertrouwen in mijn lijf en ik had dat bad zo heerlijk gevonden! Dus heb daar ook heerlijk gebruik van gemaakt. De zooi viel echt enorm mee. Na bevallen, hechten en knuffelen met ons zoontje ging ik douchen met hulp van mijn man en heeft de kraamzorg de slaapkamer opgeruimd. Kwam terug in een heerlijk schoon bedje!
Ik vond het echt geweldig , het liefst nooit meer anders! Half 2 vliezen gebroken, om 9 uur 4 cm , 10 uur 10 cm (dat was wel even afzien) en 5 min persen was ze geboren. Lekker in mijn eigen bed, eigen douche, daarna weer terug in een verschoond bed en lekker alles thuis. Je hoort het, ik ben verkocht 😊
Bij de eerste ben ik thuis bevallen. Bij de tweede ben ik in het ziekenhuis bevallen, omdat het moest (waarschijnlijk langer dan 24 uur gebroken vliezen). Ook bij de tweede hoopte ik op een thuisbevalling, helaas was dit niet mogelijk. Maar ik vond het thuis veel fijner als in het ziekenhuis. In het ziekenhuis waren wij maar een ''nummer''. Vind het achteraf echt heel jammer dat ik er zo aan terug moet denken, terwijl het echt hele speciale momenten zijn. (dan heb ik het niet alleen over de bevalling zelf, maar ook na de bevalling, moest verplicht 24 uur blijven ivm. langer dan 24 uur gebroken vliezen) Ik moet er wel bij zeggen dat wij maar 10 - 15 minuutjes hoeven te rijden naar het ziekenhuis. Mijn gedachte was gewoon, we proberen het thuis en de verloskundige grijpt heus wel in mocht het niet gaan, zoals het hoort te gaan en dan kun je nog altijd naar het ziekenhuis. Succes met je beslissing.