Mijn zoontje is van 29 oktober 2008 en ik geef nu dus 6+ maanden bv en ben van plan het nog even vol te houden, maar nu vroeg ik me dus af of het recht nou loopt totdat je kindje 9 maanden is (dat zou voor ons ventje dus 28 juli zijn) of tot en met de 9e levensmaand.... (dus tot je kindje tien maanden is, voor ons dus 28 aug) als ik het goed heb begrepen was het tot en met de 9e maand maar weet het dus niet zeker en wil mijn werkgever niet tot dingen verplichten die eigenlijk niet hoeven
Ik zeg dat jij mag kolven/voeden onder werktijd tot 28 augustus, haha! Nouja op bv.com staat dus het volgende -> Je hebt de eerste negen levensmaanden van je kind het recht om te voeden en/of te kolven op je werk. In de praktijk zal het vaak zo uitgelegd worden dat je, op je werk doorbetaald kunt blijven kolven, tot de tienmaandenverjaardag van je kind. Feitelijk kolf je dan een maand langer doorbetaald dan wettelijk geregeld is. Ik denk dus dat het eraan ligt hoe je baas die 9 maanden interpreteerd. Eigenlijk is het dus tot 28 juli, maar vind jouw baas dat 9 maanden + 20 dagen ook nog 9 maanden is dan mag je door tot de 28 augustus ! Dus als je baas jou om info vraagt zou ik gewoon vertellen dat het dus is tot de dag dat je kleine 10 maanden word . Als ie zelf niet weet dat het eerder is, dan had ie zelf maar beter de regeltjes moeten lezen ! Haha! Flauw, maar toch! Borstvoeding en werken in nederland. Daar is nog wat info waar je nog wat kan lezen als je wil !
Als er in de wettelijke bepalingen staat 'de eerste 9 maanden' betekent dat dus totdat je kindje 9 mnd is idd. Overigens zijn er best werkgevers die daar ruim in zijn, omdat ze gewoon achter het geven van BV staan, dus ik zou het even overleggen met je werkgever, Ik ga hier als het nodig is ook langer door met kolven, maar omdat ik zelf mijn werktijden indeel, kan dat ook gemakkelijk...
Goed dat mijn werkgever dat niet wist Hier waren ze niet zo happig op het feit dat ik nog steeds bv gaf en dus ook nog steeds het kantoor in beslag nam wat ze hard nodig hadden Maar ik bleef aangeven dat ik t/m 9 maanden kolfrecht had en daar heb ik dan ook gebruik van gemaakt. De dag dat jamila 10 maanden werdt gaven zij bij wijze van een "house warming" voor het nieuwe kantoor en moest ik met mijn kolftasje richting het toilet...Neem het ze nog steeds niet in dank af maar goed dat weten ze dan ook, en ach voor mijn meisje doe ik alles.
Toilet is toch helemaal niet nodig ? Tijdens zwangerschap heb je ook recht op een uur extra rust (als je 8 uur per dag werkt). De werkgever moet hier een rustruimte voor hebben. Hier moet een bank/bed in staan. Werkgever is verplicht om die ruimte te hebben. Ga je toch in die ruimte zitten ?
Werkgever is alleen verplicht zo'n ruimte te hebben als er iemand is die wettelijk recht heeft op die ruimte. En dat heeft Nemo dus niet want ze is niet zwanger en ze heeft ook al meer dan 9 maanden bv gegeven. Je kunt het je werkgever moeilijk kwalijk nemen. Hij heeft zich netjes aan de regels gehouden.
Inderdaad...Die ruimte was er maar die is dus na die 9maanden "opgeheven". Waarschijnlijk komt er over 5 maanden weer een ruimte omdat een collega dan terug komt van zwangerschapsverlof is en als alles goed gaat borstvoeding zal geven en dus moet kolven. Maar goed ik weet niet of ik de ruimte over 5maanden nog nodig zal hebben .
Dan neem ik aan dat er nu iemand zwanger is ? Dan moet er zo'n ruimte zijn. Als jij het prima vind om op het toilet te kolven prima. Zelf had ik dacht echt geweigerd vandaar mijn reactie
@Nemo; Die zit helaas thuis vanwege bekkeninstabiliteit en waarschijnlijk komt die pas over 5 maanden terug zodra de kleine geboren is en haar verlof voorbij is... Heb alles geprobeert om "mijn" ruimte te houden maar op den duur heb je niet zoveel meer te willen als werknemer En tjha dan is het de keuze of stoppen met bv of richting het toilet...Als ik met de auto naar werk was gekomen was ik in de auto gaan zitten maar ook dat is geen optie.
Tja dat kun je wel weigeren, maar ze zijn niets verplicht. Als je dan dus blijft weigeren om in het toilet te kolven, kun je dus helemaal niet kolven.