Stuitligging

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door 1ste Wondertje, 12 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1ste Wondertje

1ste Wondertje Niet meer actief

Hoi Meiden.

Ik ben niet vaak op het forum te vinden, dus als dit topic al bestaat of hier niet thuis hoort. Sorry!

Maar ik had een vraag over stuitliggingen. Ik ben nu 34 weken zwanger en ze ligt in stuit. Het hoofdje is nog steeds goed te voelen onder mijn ribben.

Wat kan de oorzaak kunnen zijn? En wat kan ik eraan doen om het alsnog (op een natuurlijke manier) te laten draaien.

Ergens las ik dat draaien geen zin heeft als de placenta aan de voorzijde ligt. Nu ligt mijn placenta dus vooraan.

Volgens mij ligt ze helemaal gestrekt met haar benen naar de uitgang toe :p Want daaronder is een favoriete plek om te trappen.

Heb je keus voor een keizersnede? Of is dat aan het ziekenhuis?

Wie kan mijn onrust een beetje wegnemen?

xxxxxxx

2. blijmeisje

blijmeisje Fanatiek lid

16 jan 2009
    2.188
    0
    0
    Hoge Noorden
    Hoi!

Ik ben niet echt een ervaringsdeskundige, maar mijn boef ligt ook in stuit. Nou ben ik iets minder ver dan jij en kan hij nog wel een tijdje draaien, maar ik heb me er wel al wat in verdiept. Dit is wat ik tot nu toe tegen ben gekomen:

Je kan zelf elke avond 10 minuten op handen en knieën gaan zitten (met je hoofd op de grond en kont in de lucht, met holle rug) dan daarna een tijdje op je linkerzij liggen. Niet teveel onderuit gezakt op de bank, dat maakt het blijven liggen veel te aangenaam.

Daarnaast kan je voordat ze gaan draaien (dit doen ze meestal in week 36) zelf moxa-therapie uitvoeren. Hier hoor ik goede verhalen over en is wetenschappelijk bewezen dat het helpt. Je kan dit thuis doen. Alles hierover vind je op Moxatherapie bij stuitligging - Stuitlig.nl .

Over draaien enzo lees ik even mee met de anderen, mijn placenta ligt ook voor en ik wil eigenlijk ook echt geen keizersnee. Maar goed misschien heb je hier wat aan!

Groetjes!

3. 1ste Wondertje

Hoi blijmeisje,

Dank je wel alvast voor je tips. Ik ga het gewoon proberen. Onderuit gezakt op de bank kan ik helaas niet meer zitten, dit vanwege mijn bekken. Moet echt rechtop zitten. Anders verga ik van de pijn.

Ik ga kijken voor de moxatherapie. Ik wil liever ook geen keizersnede (terwijl ik vroeger dat altijd graag wou). En mijn man al helemaal niet. Maar als het niet anders is, dan moet het wel.

Succes met jouw zwangerschap.

xxx

4. R1lana

R1lana Fanatiek lid

24 mrt 2009
    4.465
    0
    0
    Huisvrouw
    Venhuizen
    Hey wijffie
    die van mij ligt ook in een stuit en er is volgens mij niks wat je kan doen om het te laten draaien ze moet het zelf doen.
    als ze dat niet doet kan de vk het nog proberen, maar ze mogen indalen met het koppie naar beneden volgens mij tot week 36 dus je hebt nog even de tijd en sommige babies dalen pas goed in bij de geboorte

5. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Hey, mijn baby ligt hetzelfde als die van jou, ik heb hier ook pas een topic over geopend. Ik ben wel wat minder ver dan jij. Mijn placenta ligt wel aan de achterzijde. Maar eigenlijk staat het idee van een keizersnede mij niet zo tegen. Ik weet dat het heftig is en de herstelperiode langer, maar een stuitbevalling zie ik helemaal niet zitten!

6. 1ste Wondertje

Hoi Rilana,

Volgens mij is ons prinsesje nu al aan het indalen. Maar dat zal ik ook denk ik morgen wel horen. :(

Sjors82,

Sorry ik had niet goed opgelet. Heb je een link van je topic. Kan ik me daarbij aansluiten.
    Ik zie ook echt op tegen een stuitbevalling. En hoop dat ook dat ik voor een keizersnede mag. Natuurlijk is dat ook geen pretje. Maar als het niet op de normale manier kan, dan maar zo. Maar ik wil geen ruggenprik. Laat mij maar helemaal slapen. (Ook hier krijg ik vaak commentaar op). Maar ik vind het is ons lichaam.

Liefs

7. syboena

syboena Fanatiek lid

21 okt 2008
    2.304
    0
    0
    hier ook een dwars ligger :p
    ons meisie licht ook in stuit ze heeft nog wel genoeg tijd om te draaien
    maar als ze niet draait heb ik al aangegeven dat ze geen draai poging hoeven te doen in het ziekenhuis :(
    zie dat helemaal neit zitten dus dan maar gewoon een kiezersnee
    en idd net wat jij zecht 1ste wondertje laat mij ook maar helemaal slapen :D

8. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Mijn baby ligt in dwars :(

Ik hoop dat hij nog goed gaat liggen, anders vraag ik bij de vk wel of ze hem willen proberen te draaien.. Mijn placenta ligt gewoon achter, waar die hoort :p

9. 1ste Wondertje

Ik moet morgen naar het ziekenhuis. Mijn man wil absoluut geen keizersnede. Ik wel! Nou ja, natuurlijk een normale bevalling staat bovenaan. Maar geen stuit. Ik weet helaas niet of je kunt kiezen?

Wil ook geen draaipoging, maar wel slapen ja :D Heb nare verhalen gehoord over ruggenprik.

xxx

10. 1ste Wondertje

Mijn placenta lag (volgens de echoscopist) met 20 weken ook aan de achterzijde. Maar nu zeiden ze dat hij voor lag. :(:( Heel vreemd. Maar het zal wel! Maar wil ook niet gedraaid worden.

xxx

11. 1ste Wondertje

De placenta ligt aan de achterwand / stukje zijkant. De echoscopist had de camera de vorige keer gewoon verkeerd... :$;)

Verder moet ik wel voor versie. :(

xxx

12. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

meis.. nog niet heel druk over maken hoor, mischien makkelijker gezegd dan gedaan maar je kindje heeft nog welw at tijd om te draaien. de mijne lag dwars en is pas met 37 weken goed gaan liggen. en pas met 39 weken ingedaald. nu je baby nog wat ruimte heeft vind hij/zij het gewoon lekker om in een stuit te liggen.

mocht de baby toch niet meer draaien dan zal de v.kundige het optijd merken en je dan voorlichten over een eventuele keizersnee.

alavst heel veel success

13. 1ste Wondertje

Dank je meis. Ik ga het ook proberen. Maar het is zeker makkelijker gezegd dan gedaan.

Weet jij al meer? Zie aan je banner dat je vier dagen overtijd bent! Al getest???

xxx

14. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ze is 40+4 zwanger en nu aan het bevallen geloof ik ;)

15. 1ste Wondertje

Oh wat stom! Ik dacht daar niet aan...

16. Tink

Tink Niet meer actief

Over kiezen: je kunt in elk geval bespreken met je gynaecoloog wat je wel en niet wilt. Mijn jongste lag ook dwars, en ik was bang dat ze op het laatst nog in stuit zou draaien. Ik zag een eventuele stuitbevalling absoluut niet zitten vanwege de risico's en vanwege mijn smalle bekken. Dan echt liever een keizersnee.

De gynaecoloog heeft toen in overleg met ons besloten om haar te draaien, en als dat lukte meteen de vliezen te breken en de bevalling op gang te brengen (ik had al wat ontsluiting bij 37 weken, dus dat kon). Als dat niet zou lukken, zou ik diezelfde dag een KS krijgen.

Gelukkig was dat niet nodig, de draaipoging is gelukt (na 3x... auw :)) en de bevalling ging zo razendsnel dat ik anderhalf uur later mijn dochter in de armen had.

Maar kortom, bespreek het! Je hoeft niet te gaan zitten afwachten wat ze voor je bedenken, je hebt hier zelf ook een stem in. En dat geldt ook mbt. de soort verdoving bij een keizersnee, als jij een ruggeprik niet ziet zitten dan kun je dat aangeven. En misschien dat je er anders over gaat denken als ze de voor- en nadelen even duidelijk voor je op een rijtje zetten.

Succes :)

17. 1ste Wondertje

@ Tink,

Je hebt gelijk. Ik heb er eerst met mijn man over gepraat. Hij wil heel graag dat ze haar proberen te draaien. Toen met mijn VK erover gehad, omdat ik er toch tegenop zag. En nu ben ik gerustgestelder.

We wachten eerst de versie af. Als ze niet draait, zal de gyn wel gaan kijken hoe nu verder. Ik wil me er nog niet te druk om maken, al doe ik het natuurlijk wel.

xxx

18. Erikaatje

Erikaatje Actief lid

20 sep 2008
    425
    0
    0
    Wondertje je moet helemaal zelf beslissen samen met je man of je een draaipoging wil doen. Het is jouw lichaam en jullie kindje!
    Maar ik moet er wel bijzeggen dat het draaien me 100 procent is meegevallen. Ze begeleiden jou en het kindje heel goed! Het geeft mij heel veel rust dat ik nu weet dat ik thuis mag gaan bevallen. Ook al kan het natuurlijk altijd nog veranderen.
    Succes, ik blijf je volgen!

19. 1ste Wondertje

Hey Erikaatje, je hebt ook gelijk. Nu heb ik me er meer in verdiept, het de vk gevraagd en ik ben ook gerustgestelder. Het komt amper voor dat er dan iets mis kan gaan. Maar als het me ook maar even niet aanstaat dan stop ik er acuut mee.

Gelukkig is het bij jou ook goed gegaan. En mag je (als er niets tussen komt) thuis bevallen. Ik wou zowiezo al in het ziekenhuis bevallen, dus voor mij is dat geen obstakel. ;)

xxx

Deel Deze Pagina