Hoe kan dit??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mavi derya, 19 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Hoebedoel je met twee borsten beginnen? Moet je dan 10 minuten elke borst geven ofzo?

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Meeste osteopaten zitten volgens mij rond de 80 euro.
    Hier eentje die voor baby's/kinderen 55 euro rekent dus dat scheelt weer. Hier 2x geweest trouwens en krijg 35 euro vergoed van de verzekeraar.

De beide kindjes onrustig geweest. Oudste wilde ook vaak de borst, die had allergieën. Jongste ben ik wel op dieet gegaan, gisteren melk producten gehad maar volgens mij geen reactie. Ze was wel wat overprikkeld en vanmorgen ook dus pakken het morgen weer op.
    Osteopaat heeft wel een heel stuk geholpen. Slapen overdag is alleen nog niet zo'n succes maar dat komt vast nog wel.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Eerste borst leeg laten drinken, boeren, tweede borst als toetje.

Blokvoeddag ziet er dan bijvoorbeeld zo ongeveer uit:
    8 uur linkerborst uit laten drinken, tot kind zelf stopt (dus geen minuten tellen), boertje laten, eventueel luier verschonen, rechterborst als toetje aanbieden
    Tot 11 uur (bij blokken van 3 uur) als kind zoekt of vraagt rechterborst aanbieden.
    Om 11 uur rechterborst uit laten drinken, boertje, luier en linkerborst als toetje uit aten drinken.
    Tot 14 uur links aanbieden.
    Om 14 uur voeding beginnen met links, boer, luier, rechts uitdrinken
    Tot 17 uur rechts aanbieden.
    Om 17 uur beginnen met rechts, eindigen met links.
    Etc.
    Etc.

Dit gaat uit van blokken van 3 uur, maar voor sommigen werken blokken van 3,5 of 4 uur beter, dat is een kwestie van uitproberen.

Belangrijkste is dat je niet naar de klok kijkt, maar naar je kind, e kind bepaalt wanneer het klaar is met een borst.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Oplossingen overproductie:

De overproductie kan worden teruggeschroefd door minder vaak van borst te wisselen. De baby krijgt één borst per voeding en als hij binnen een uur of twee uur nog eens wil drinken, krijgt hij dezelfde borst. De andere borst krijgt dan intussen het sein dat er minder mek nodig is; er wordt immers geen melk afgenomen.
    Als er een erg grote melkvoorraad is opgebouwd, kan het helpen beide borsten éénmaal zo ver mogelijk leeg te kolven. Dan drinkt de baby aan de bijna lege borst. Hij krijgt daar heel vette melk, waardoor zijn maagje wordt gekalmeerd en hij een heel verzadigd gevoel krijgt. Vervolgens wordt de dag in blokken van bijvoorbeeld drie uur ingedeeld. Tijdens zo’n blok krijgt de baby telkens als hij wil drinken dezelfde borst. Het is dus niet nodig om het aantal voedingen te beperken, maar wel het aantal keren dat hij de andere borst krijgt aangeboden.
    Vaak drinken is juist belangrijk. Als er vaak melk uit de borst wordt gehaald, zet zich geen of weinig vet af langs de wanden van de melkkanalen. Daardoor is de melk die de baby krijgt van het begin af aan al vetter. Hij zal zich dan eerder verzadigd voelen en niet zo’n grote plons zoete en vetarme melk in zijn maagje krijgen. Hij groeit er beter van en heeft minder last van zijn darmpjes.
    Soms is het nodig na een dag of twee nog eens de borsten helemaal leeg kolven. Het is niet verstandig vaak kleine beetjes af te kolven. Soms wordt moeders verteld dat ze voor iedere voeding de spanning van de borsten moeten afkolven. Maar hierdoor neemt de productie juist toe. Heel af en toe zo ver mogelijk leeg kolven werkt beter. De meeste moeders die kampen met teveel melk zullen er al snel verlichting door ervaren. De borstvoeding wordt zo weer een plezierige bezigheid, voor moeder en kind.

Gonneke van Veldhuizen-Staas, lactatiekundige IBCLC en oud-LLL-leidster

5. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    En tongriempje, is daar naar gekeken. Vriendin had ook een lange drinker en daarna ontevreden. Bleek een te kort tongriempje te zijn geweest.

6. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Ik weet nu wel bijna zeker dat het aan de sterke melkstroom ligt.. Ik heb nu een paar keer een voeding afgekolft en dan drinkt hij ook rustig en is vervolgens tevreden en gaat lekker slapen..

Wat kan ik nu het beste doen??

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik had dat bij Thirza ook en bij haar heb ik steeds voor elke voeding afgekolfd tot het er niet meer vanzelf uit spoot. Dus even TSR opgang brengen, afkolven tot het niet meer eruit spoot en daarna laten drinken. Even met een handkolf, zodat je steeds goed in de gaten kunt houden wanneer die enorme melkstroom stopt, omdat je zo weinig mogelijk af wilt kolven, om op die manier zo snel mogelijk je productie te reguleren naar de werkelijke vraag van je kleintje.

in het begin kolfte ik dan zo 80-90 cc per borst af! Dat ging vervolgens geleidelijk aan naar helemaal niet meer voor te hoeven kolven.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Niet kolven, maar aanleggen, en deze artikelen lezen. Kom je er niet uit, met LLL of VBN bellen voor tips of een lactatiekundige inschakelen. LC kan je helpen, soms werkt een tepelhoedje bijvoorbeeld om de sterke stroom te temmen.
    En de moed niet opgeven, het is echt een asnloopprobleem, het blijft niet zo!

Borstvoedingorganisatie LLL - Te veel melk

https://doks.khlim.be/do/files/FiSe40288a222fb9634c012fb9f8c6ab004e/E11_LK_02_BronckersNathalie.pdf;jsessionid=4760C469A32C627809FA9753ABD308B1?recordId=SGEZ40288a222fb9634c012fb9f8c6ab004d

9. zogelukkig

Heb je die twee links die ik gegeven had nu doorgenomen?

Het beste is met de hand de eerste stroom melk we laten lopen, als je een sterke tsr/melkstroom hebt, is dat puur even aanzetten. Kan je boven de wasbak doen of zittend in een bakje. Dus niet kolven met de machine!

10. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Ik heb de artikelen gelezen..

Het beste kan ik dus eigenlijk blijven blokvoeden?
    Om eerstmet de hand de eerste melk weg te laten gaan helpt denk niet want met de hand druppelt het alleen maar...

Pfff ik zit er onderhand wel doorheen.. Maar ik wil het nog niet opgeven..
    Kun je een lactatiedeskundige gewoon bellen en komt die dan bij je thuis of moet je daarheen gaan ofzo?

11. zogelukkig

Ik twijfel of je hyperlactatie hebt. Sterke tsr heb je zeker niet, want dan pak je na 2 uur je borst vast en zit de melk 3 meter verder op de muur.:p

Jijzelf kan het het beste beoordelen, wat denk je zelf?

Lk komt thuis idd.

Je kan eerst eens bellen met een vrijwilligersvereniging.

12. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Ik weet het ook niet we worden wel een beetje wanhopig.. Het is zo zielig hij is zo onrustig en ontevreden..

Over die hyperlactatie.. Alle symptomen die bij het kind staan kloppen maar ik heb niet continue stuwing en lekkende borsten..

Ik ga als het weekend nog zo dramatisch is maandag die lk maar bellen.. Ik krijg 6 uur vergoed van de verzekering dus even uitzoeken welke ik dan moet bellen..

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt heel 'zindelijke' (niet lekkende) borsten hebben en toch een mega tsr krijgen. Elke vrouwenborst is anders!
    Ik denk inderdaad dat je verder komt bij een goede LC, zoek er eentje met een VBN of LLL achtergrond, die hebben vaak net een tikken meer kijk er op.

14. zogelukkig

Hoe gaat het nu?

15. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Hey Meis,

Ik herken je verhaal, ik was ook even onzeker!! Ik heb dan wel een heel zoet kindje en hij huilt niet maar hij wilde steeds aan de borst en zijn slaapjes werden hazenslaapjes.. Ik dacht regeldagen? Te weinig voeding? Wat is er aan de hand?? Clusteren?

Maar ik heb aangelegd en nog is aangelegd!! Ook had ik het idee dat mijn borsten minder vol waren MAAR ik had vannacht en vanmorgen weer volle productie! Iets wat pijnlijke tepels aan over gehouden dat dan weer wel! :D

Niet opgeven hoor meis, doe wat je wilt met de adviezen. Ik heb zelfs tussendoor nog zitten kolven haha! Gewoon omdat ik de productie op wilde schroeven en het zoooo zonde zou vinden als ik moet stoppen met voeden.

Ik lees net over je snelle melkstroom ( Sorry spuit 11 hier! ) maar misschien heb je nog iets aan wat ik heb gedaan!

Liefs!!

16. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Het is nog steeds hetzelfde.. Ik had voor vandaag een afspraak met een lactatiedeskundige maar die belde vanmorgen dat ze ziek was dus afspraak ging niet door.. Ik ben nu dat blokvoeden gaan doen op de manier die dirksmama geschreven had en ik heb nu weer volle borsten..
    We gaan ook vrijdag naar een osteopaat.. Dat wilde mijn man graag proberen dus wie weet..
    Mijn moeder kwam met het idee dat het misschien kma is dat heb ik ook gehad en ze herkend veel dingen.. Dus ik ga maar een paar weken een koemelk en soja vrij dieet doen misschien helpt het wie weet.. En als het na het weekend nog niet beter is dan nog maar een keer de lk bellen..

17. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Trouwens ik heb nu wel een linkerborst die super pijn doet krijg er soms echt steken in.. Wat dat nou weer is..

18. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Gisteravond was het helemaal feest hij had 4 uur aan een stuk lopen krijsen.. En onwijze krampen was echt heel zielig.. Zijn temp was bijna 38.0 dus toch maar de hap gebeld we mochten komen en die arts vermoed ook koemelkallergie.. Hij kon nu ook weinig betekenen voor ons en ging een briefje schrijven naar de eigen huisarts dus straks daar een afspraak maken ik ben benieuwd..

19. zogelukkig

Gezien de klachten was ik een week geleden al op koemelkvrij dieet gegaan. Helemaal omdat je zelf ook kma hebt gehad, allergieën zijn vaak erfelijk.
    Verborgen reflux en kma gaan vaak hand in hand, wat ik de 19e al schreef. Hyperlactatie kan, maar misschien zitten jullie nog niet lekker in jullie ritme. Een huilbaby is vreselijk, ik weet er alles van.
    Sterkte ermee!

20. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Sluit ik me bij aan. Steken in de borst kan spruw zijn.
    Bij de oudste had ik na 2 dagen dieet al een ander kind.

Deel Deze Pagina