wanneer weer seks en sporten na bevalling?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by conejita, Jul 14, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. conejita

conejita Fanatiek lid

Jul 14, 2013
    3,311
    248
    63
    Female
    customer service
    Spanje
    Hallo,

graag zou ik willen weten wanneer ik weer seks mag hebben met mijn man en waneer ik weer mag sporten.
    ik heb héél licht nog bruinverlies en geen hechtingen meer. alles voelt normaal en omdat wij ons kindje verloren hebben, heb ik juist behoefte aan intimiteit (seks) en ook om weer wat te gaan sporten (helpt me ontspannen en af te reageren van emoties). joggen of zwemmen vooral.

ik weet dat er officieel 6 wkn voor staat maar als je geen bloed/bruinverlies meer hebt, dan is de baarmoedermond toch dicht?

als ik naar mijn lichaam kijk en voel, dan zou ik over een week wel weer willen vrijen en misschien al eerder voorzichtig aan gaan sporten (joggen). zwemmen misschien als bruinverlies helemaal over is, dacht ik zo.

ik ben 20 juni bevallen...

heel erg bedankt alvast

2. Gea T

Gea T Actief lid

Jun 26, 2013
    445
    0
    0
    Hallo,

Allereerst gecondoleerd met jullie grote verlies. Wat ontzettend verdrietig en heftig...

Voor het gemak wordt inderdaad 6 weken aangehouden voor sporten en het weer hebben van gemeenschap. Wanneer het helderrode bloedverlies helemaal gestopt is mag je weer in bad/ zwemmen en ook gemeenschap hebben. Ik zou inderdaad nog een weekje wachten zodat je zeker weet dat het helderrode bloedverlies echt weg blijft. Soms zie je namelijk dat, wanneer je weer wat meer lichamelijk inspanning hebt, het helderrode bloedverlies weer terugkomt.

Qua sporten zou ik toch echt nog even wachten. Je lichaam is nog bezig met ontzwangeren waardoor je spieren en gewrichten nog 'slap' zijn. Wanneer je te snel weer gaat sporten zie je vaak een 'terugval' in je herstel na enkele weken en kun je klachten krijgen van rug en bekken. Vanaf 6 weken kun je het sporten rustig aan weer op gaan bouwen. Je mag al wel een wandelingetje maken zodat je je conditie alweer wat op gaat bouwen. Maar nogmaals, let op dat je dit allemaal rustig opbouwt want je zult merken dat je conditie echt weg is na een bevalling.

Heel veel sterkte, moed en kracht toegewenst!

Groetjes Gea

3. conejita

conejita Fanatiek lid

Jul 14, 2013
    3,311
    248
    63
    Female
    customer service
    Spanje
    Hoi Gea,

Erg bedankt voor je antwoord en ook voor je steunbetuiging.
    ja het is heel verdrietig en heftig, vandaar dat mijn man en ik ook graag weer echt intiem willen zijn, het is ook een soort troost.

we willen ook geen voorbehoedsmiddelen gebruiken, en gewoon mijn lichaam laten bepalen wanneer het weer klaar is voor een nieuwe zwangerschap.
    Of heb je daar ook tips over?

Ik zal nog een weekje wachten en héél voorzichtig beginnen met sporten. misschien wandelen eerst een goed idee ja.

liefs C

4. Gea T

Gea T Actief lid

Jun 26, 2013
    445
    0
    0
    Beste Conejita,

Heb je je zwangerschap voldragen? Of heb je een vroeggeboorte of zwangerschapsafbreking gehad?

Mocht je rond de 40 weken zwanger geweest zijn heeft je lichaam namelijk meer tijd nodig om te ontzwangeren dan wanneer je bijvoorbeeld bij 24 weken bevallen bent.
    Ik kan me voorstellen dat jullie geen voorbehoedsmiddelen willen gebruiken en wel zien hoe het loopt. Bedenk wel wanneer je een voldragen zwangerschap hebt gehad je lichaam langer herstel nodig heeft. Wanneer je dan binnen het jaar weer zwanger wordt heb je meer kans op bloedarmoede, bekken- en rugklachten. Hoe sneller je zwanger wordt hoe groter de kans op deze klachten. Allemaal niet heel ernstig maar wel vervelende kwaaltjes, zeker wanneer er bekkenklachten op spelen en je bewegingsvrijheid beperkt wordt. Maar maak zelf de keuze wat goed voor jullie voelt. Heeft de gynaecoloog of verloskundige dit niet met jullie besproken? Aangezien zij beter op de hoogte zijn van jullie zwangerschap en bevalling kunnen zij wat gerichtere adviezen geven dan ik dat kan. Kijk ook of jullie er emotioneel weer klaar voor zijn. Het is een groot verlies wat jullie te verwerken hebben en soms is het beter om eerst de pijn en het verdriet te doorleven voordat je aan een nieuwe zwangerschap begint. Anders kan een nieuwe zwangerschap een vlucht zijn voor je emoties en kan het een onverwerkt verlies een keer de emmer doen overlopen en kun je echt in een diep dal terecht komen. Maar ook dit kunnen jullie voor jezelf het beste bepalen.

Mocht de kans bestaan dat je op korte termijn zwanger raakt is het advies om alvast te starten met foliumzuur.
    Heel veel goeds voor de toekomst en nogmaals veel sterkte toegewenst.

Liefs Gea

5. conejita

conejita Fanatiek lid

Jul 14, 2013
    3,311
    248
    63
    Female
    customer service
    Spanje
    Beste Gea,

Bedankt weer voor je antwoord.
    Mijn zwangerschap was voldragen ja, 38 weken was mijn meisje :(.

We hebben binnenkort weer een afspraak met de gyn maar hier in Spanje zeggen ze soms maar wat om ze denken dat het goed voor je is. Bijv zeiden de maatschappelijk werkster vh ziekenhuis ook dat we niet bij de begrafenis mochten zijn (we hadden het uitbesteed aan het ziekenhuis).
    Bleek helemaal niet waar te zijn. En meer van dat soort dingen.
    De zorg is verder wel heel goed hoor, en ik denk niet dat mijn gyn zomaar wat zal zeggen maar ik vind ook dat het onze beslissing moet zijn.
    Het is ons leven en ik loop zéker niet voor mijn verdriet weg (heb hiervoor ook al behoorlijk wat meegemaakt en weet wel wat weggestopte emoties kunnen doen). Mijn man en ik zijn een hecht team en krijgen counseling van een psych, veel steun van vrienden.. etc.

Ik hoor alleen in mijn omgeving vaak dat artsen dan een aantal maanden zeggen, terwijl er niet echt fysieke redenen voor zijn. meer een advies.
    En ik wil graag zelf bepalen wanneer ik er weer klaar voor ben.
    Snap je?

Maar ik ben blij met je uitleg over de kwaaltjes.

Weet je, ik word in september 36 dus heb ook weer niet járen de tijd.

liefs C

Share This Page