Ik zit zelf fulltime op school nu een half jaartje en volgende week is de vakantie gelukkig voorbij en moet ik mijn school ritme weer zien te vinden. Nu heb ik in de vakantie regelmatig geprobeerd om het menselijk lichaam in m'n kop te krijgen, maar ik krijg het niet goed voor elkaar! Dus mijn vraag is.... Wat is of was jullie manier van leren? Tot nu toe type ik alles wat er gegeven word aan les materiaal op de iPad. Het boek hart op voorlezen. en voor een toets leer vaak door bepaalde dingen vaak op te schrijven. Dat gaat vaak goed...maar wel tijdelijk. Ik doe de opleiding zorg en welzijn.
Hoi! Bij mij hielp het maken van samenvattingen heel goed! Niet op de computer of ipad. Maar echt een groot schrift en daarop aantekeningen en samenvattingen maken per hoofdstuk. Als ik dan een toets had wist ik meestal nog goed wat ik had opgeschreven! Succes!
Ik had bekende muziek (die ik dus zo hard kon mee bleren) keihard aanstaan en dan lezen.....zo krijg ik het makkelijkste er wat in, maar ik denk niet dat jij daar wat aan hebt
Bij mij werkte altijd lezen en samenvattingen maken. En dan zelf doen dus tijdens het lezen markeren en belangrijke punten (rijtjes, theorieën etc) opschrijven en deze ''leren/stampen''.
Hahaha, blijkbaar hebben andere dezelfde leertechniek als ik toegepast....nml dus (schrijvend) samenvattingen maken en die in mijn hoofd stampen. Succes
Herhaling, herhaling, herhaling! Leerstof opsplitsen in kleine stukken en gewoon beginnen. Als het eerste stuk er in zit, pak je het tweede stuk er bij en herhaal je de stof van het eerste stuk. Als het tweede stuk er in zit, dan pak je 3 er bij en herhaal je 1&2. Ik hoop dat het een beetje begrijpelijk is Overigens is dit wel een methode waarbij je op tijd,moet beginnen, want met haast is dit natuurlijk slecht uit te voeren... (kan ik uit ervaring vertellen )
Te lang geleden haha. Ik had nog geen ipad in mijn tijd. Ik maakte ook een verslag van wat te leren en rijen met wat belangrijk was en wat ik interessant vond ging er dan vlot in. Engels heb ik vaak een tien gehad maar alleen omdat ik de avond daar voor alle woorden 20 keer had overgeschreven dag na toets was ik ze al weer vergeten. Hoe zo vals spelen. Wat mij hielp was dus goed luisteren en de interessante en makkelijke dingen het eerst leren en het moeilijke blijven herhalen en herhalen.
Samenvattingen schrijven, inderdaad met de hand in een schrift. Echt goed proberen samen te vatten dus niet niet bijna het hele boek overschrijven. Ook al je notities samenvatten. Belangrijke punten highlighten. En dan stampen! Herhalen, herhalen. Dan even 10 minuten pauze en dan weer herhalen. Eventueel laten overhoren door iemand.
Ik deed dingen gewoon opschrijven en samenvattingen maken maar dan niet op een pc, gewoon echt handmatig schrijven. Ik kon heel erg moeilijk leren en dat maakte het voor mij een stuk gemakkelijker.
Ik schreef altijd de belangrijke punten op en daarna nam ik het steeds weer opnieuw door met hard muziek aan. Met oordopjes in anders hadden de andere er last van.
Ik doe de opleiding tot doktersassistente en inderdaad samenvattingen maken en voor de medische termen gebruik ik wrts...over 2 weken examen pathologie..
Spiekbriefje Haha nee hoor grapje, ik deed altijd voor de toets nog even door lezen en dan wist ik het wel, En ik moest het ook ff voor mezelf opnoemen want dan onthield ik het beter
Cursussen geheel overtikken was hier het enige wat hielp. Desnoods twee of drie keer. Duurde enorm lang, maar wel de enige methode bij mij om te slagen. (Gelukkig bestond de computer wel al en kon ik vrij snel typen.) Schema's werkten bij mij voor geen meter (ik zie echt nauwelijks structuur en alles is hoofdzaak voor mij). En stampen kon ik echt niet.
Samenvatting maken! Door je boek te pakken en het over te schrijven wat je moet onthouden. Dingen die je echt weet kun je evt overslaan.. Aan mij heb je niet veel, ik onthoud alles als ik het 1 x hoor..
Tijdens de les luisteren en meeschrijven. Daarna doorlezen en toets maken (en niet halen). Dan de praktijklessen en de uitleg van de praktijkdocent. Nog een keer doorlezen en dan de toets in de herkansing halen. Ik was dan ook altijd goede vriendjes met de praktijkdocenten, zei konden veel beter uitleggen . De clou, ik moet iets snappen, stomweg stampen lukt echt niet.
Ik had altijd geluid nodig op de achtergrond, dus de tv stond vaak aan, of ik ging in een café zitten ofzo. Ik maakte samenvattingen met pen en papier en dan met veel leuke kleurtjes, zodat het er mooi uit zag. Vaak was dat genoeg. De samenvattingen las ik nog een paar keer door en de ochtend voor een examen/tentamen stampte ik alles nog even. Tijdens het tentamen wist ik het dan nog, maar daarna niet meer.
Ik maakte een spiekbriefje maar gebruikte die niet. Dan onthield ik de moeilijke dingen juist en zag ik in mijn gedachten wat er op dat spiekbriefje stond (maar weet niet of iedereen dat heeft).